redlig July 29, 2013 Report July 29, 2013 Tjenare! Ny på forumet och även ny på mustanger. Nu är det så här att min mustang gt 5.0 94a började vibrera och ha en massa oljud här om dan och jag tittade på den idag och såg att svängningsdämparen har gått sönder och "yttre ringen" eller vad jag nu ska kalla den så är lös. Och nu undrar jag om det finns nån vänlig själ som kan guida mig igenom ett byte? Något jag behöver tänka på eller är det bara att riva löst och dit med ny? Har som sagt inte meckat mustang förut eller v8 heller för den delen. //Richard Redlig Citera
freddan302 July 29, 2013 Report July 29, 2013 Hej och välkommen! Du behöver med fördel en avdragare... En sån där med en platta med 2-3 hål i och bult i mittenSen behöver du såklart en svängningsdämpare med 50oz balansering. Den här funkar perfekt för ditt ändamål: http://www.summitracing.com/parts/fms-m-6316-m50Får att få lös den gamla så lossar du bulten i mitten... ta bort brickan och gänga in bulten en bit igen, detta så att avdragaren inte ska snurra direkt på veven och eventuellt förstöra gängorna.. Dit med avdragaren, den gamla dämparen lär sitta som satan, och dra lös den...Dit med den nya, helst med ny bult och bricka, ARP gör fina.. http://www.summitracing.com/parts/arp-150-2501/overview/make/ford Dra fast med momentnyckel till rekommenderat moment. Svängningsdämparen sitter med en krysskil så den går inte att sätta fel. Citera
1096 July 30, 2013 Report July 30, 2013 Glöm inte en rejäl hög silicon eller liknande under bricka samt under bultskalle innan du drar fast den sista gången. Glömmer du detta så kan i extrema fall olja leta sig ut förbi kilen, under brickan och ut på andra sidan... detta ger dig ett fint och välsmort motorrum tills du åtgärdar det hela... Mvh, Citera
redlig August 1, 2013 Author Report August 1, 2013 Nu nästa fråga, hur ska jag få låst motorn så jag får upp bulten? Citera
redlig August 1, 2013 Author Report August 1, 2013 Och sen när den nya ska på plats? Viktigt med moment eller går det med mutterknack? Om jag inte kommer på nån annan lösning blir det väl att plocka bort så jag slipper till med mutterknack Citera
JanneJ August 1, 2013 Report August 1, 2013 Nu kom jag på hur jag gjorde....Jag gjorde ett verktyg som jag skruvade fast i svängningsdämparens hål till remskivan, ca 40 cm lång, som används som ett mothåll. Citera
redlig August 2, 2013 Author Report August 2, 2013 Nån som vet vad för moment man ska dra den? Citera
freddan302 August 2, 2013 Report August 2, 2013 ----> http://lmgtfy.com/?q=ford+5.0+balancer+torque Citera
redlig August 2, 2013 Author Report August 2, 2013 Provade googla men hittade ingen fakta bara en massa jävla spekulationer om allt från 70-120ft lbs..tänkte då att kanske nån här vet..men det är fixat nu och bilen går som klockan Citera
freddan302 August 2, 2013 Report August 2, 2013 Det är inte så exakt på dessa jänkare Det här är en jättebra sida: http://sbftech.com/index.php?topic=1912.0 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.