MrTurbo_1645 July 16, 2004 Report July 16, 2004 Jag ska inom snar framtid köpa mig en Mustang (60-tal) igen. Men funderar lite på vilken karossform / motorstorlek man ska kika efter. Vill ha en orginal bil. Vill därför veta när de olika motorerna kom.Fram till -66 fanns bara 200cui 6a och 289cui V8 vad?När kom 302 & 351W / 351C? 427/428 kom väl -67? Citera
Leffe N cmc712 July 16, 2004 Report July 16, 2004 -65: 6a 200ci, V8 260ci, 289ci (4 olika)-66: 6a 200ci, V8 289ci (3 olika)-67: 6a 200ci, V8 289ci (3 olika), 390ci-68: 6a 200ci, V8 289ci, 302ci (2 olika) 390ci, 427ci, 428ci-69: 6a 200ci,260ci, V8 302ci, 302BOSS 351ci (2 olika), 390ci, 428ci (2olika), 429BOSS Citera
Gäst July 16, 2004 Report July 16, 2004 När kom 302 & 351W / 351C? 427/428 kom väl -67?I Mustang kom 351C 1970 Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 16, 2004 Report July 16, 2004 Hej.Har jag missat eller 351W 1969 . :wink: Citera
MrTurbo_1645 July 16, 2004 Author Report July 16, 2004 Tack så mycket för infon!Verkar som både motorutbud och kaross pekar på -68. Men vi får se vad det blir, V8 blir det, men modell märker vi... Citera
Qenth July 22, 2004 Report July 22, 2004 Hej GubbsSkulle väldigt gärna vilja få reda på vad skilnaden består i på CI,CJ & W.Typ 200ci ? Citera
Leffe N cmc712 July 22, 2004 Report July 22, 2004 ci eller cu in står för cubic inches, alltså kubiktumCJ står för Cobra Jet (förekommer oxå SCJ = Super dito)C och W på 351-motorerna står för Cleveland resp. Windsor. Namnen kommer från tillverkningsplatsen och användes av Ford för att kunna skilja på de båda motorerna, som har samma volym men är i övrigt helt olika motorer. Citera
JohnB July 23, 2004 Report July 23, 2004 Ingen 427 i Mustangen från fabrikken.Va inte minsta rak 6 an en 170 cid i 65? Och størsta 6 an i 69 va vel en 240 cid!Inte helt bergis.John Citera
Lygdman cmc813 July 23, 2004 Report July 23, 2004 Så här står det i min bok:6 cylinder Engines 65 170, 200 66 200 67 200 68 200 69 200, 250 70 200, 250 8 cylinder Engines65 260, 28966 28967 289, 39068 289, 302, 390, 427, 42869 302, 351, 390, 428, 42970 302, 351, 428, 429Note: the 170 cid and 260 cid engines were primarily 1964-½ production.taget ur: Authentic restoration guide mustang 1964½- 73sen tillkommer olika alt. på flera av motorerna och "specialmodeller" som Boss och liknande, kan ju stå fel i denna bok, men jag tror att det är riktigt Citera
Lygdman cmc813 July 23, 2004 Report July 23, 2004 Läste lite mer nu Att 68 finns det bara ett känt exemplar med 427-4V och det är en föredetta "dragcar" Citera
429SCJ-R July 23, 2004 Report July 23, 2004 Var kan man läsa om det enda exemplaret av 427 mustangen ? Citera
Gäst July 23, 2004 Report July 23, 2004 Var kan man läsa om det enda exemplaret av 427 mustangen ?Det står i boken "The Mustangs"427 var ett tillval 1968. Det står inte hur många men inte heller att det bara finns en enda.Citat..."Extremely rare!" Citera
Peter /Cobra July 23, 2004 Report July 23, 2004 Jag ska inom snar framtid köpa mig en Mustang (60-tal) igen. Men funderar lite på vilken karossform / motorstorlek man ska kika efter. Vill ha en orginal bil. Vill därför veta när de olika motorerna kom.Fram till -66 fanns bara 200cui 6a och 289cui V8 vad?När kom 302 & 351W / 351C? 427/428 kom väl -67?http://home.pon.net/hunnicutt/history_eng.htmkanske kan va till hjälp? Citera
Lygdman cmc813 July 24, 2004 Report July 24, 2004 Var kan man läsa om det enda exemplaret av 427 mustangen ?Det är på sidan 133 i boken Authentic restoration guide mustang 1964½- 73 (second edition) som Tom Corcoran & Earl Davis är inblandade i.Det är under Mustang Data plate Engine Codes, 1964-1970Code: W Years: 68 Engine: 427-4V Remarks: Yes, one is known to exist. A former drag car.Taget ur boken, Står tyvärr inget mer där om den. Har inte orkat läsa igenom hela boken, men fungerar bra som ett uppslagsverk för mig..Står en hel del matnyttigt för en "nybörjare" som mig Citera
Stig July 24, 2004 Report July 24, 2004 Jag tittar lite i Complete Ford Book och där finns 427:an med redan 1964. Det fanns två versioner: en på på 410hp 0ch 478ib ft , 11,5 komp enkel 4 portare och en på 425 hp dubbla fyrportare och den måste väl ha varit SOHC: en. Det var en riktig underdrift. Läste att det var 606 hp direkt ut från fabrik!!!!! Jag vet inte rikgtigt vilka bilar man kunde beställa den motorn i. Fairlane? 1968 verkar vara sista året för 427 och då hade kompet sjunkit till 10,9 och 390 hp enkel 4p. I Lincoln Mercury kunde man också beställa 427:an åren 64 65 och 68 och då med dubbla 4 portare 64, 65. Lite kul.Stig Citera
JohnB July 24, 2004 Report July 24, 2004 Det ble inte produsert noen 68 427 W-code Mustanger fra fabrikken. Dette er blitt undersøkt av Kevin Marti (http://martiauto.com/) som har alle data fra Ford fra 67-73.Derimot finnes det noen W code 427 Cougars. Blant annet en blå i Sverige!http://fomoco.com/forumfe/thread.asp?ID=6726427 SOHC 4V = 616 HK427 SOHC 8V = 657 HKSe lenken for mere info.http://www.carmemories.com/cgi-bin/view ... nce_id=133John Citera
JohnB July 24, 2004 Report July 24, 2004 Mere info om Mustang 427 W-code og annet her...http://www.mustangmonthly.com/thehistoryof/5866/Motor info for de forskjellige Mustanger her...http://home.pon.net/hunnicutt/history_eng.htmJohn Citera
MrTurbo_1645 July 30, 2004 Author Report July 30, 2004 Jag ska inom snar framtid köpa mig en Mustang (60-tal) igen. Men funderar lite på vilken karossform / motorstorlek man ska kika efter. Vill ha en orginal bil. Vill därför veta när de olika motorerna kom.Fram till -66 fanns bara 200cui 6a och 289cui V8 vad?När kom 302 & 351W / 351C? 427/428 kom väl -67?http://home.pon.net/hunnicutt/history_eng.htmkanske kan va till hjälp?Tack! Fullträff, kan ju t.o.m skrivas ut... Citera
Leijon CMC 855 August 3, 2004 Report August 3, 2004 Hej! Apropå en-x-mustanger, så har jag en. Somliga känner väl till "Super Snake" mustangen?. Shelby America tänkte bygga 50 av dem, men det blev för dyrt. Endast en gjordes och den maxades i San Angelo, Texas som testbil åt Goodyear. Carroll Shelby körde den i 170 mph (270+ km/h). Detta var 1967 och bilen var en typ av "speciall Shelby GT500". En lättvikts "GT40" Mark II "medium-riser" med aluminium toppar och vattenpump, mechaniska lyftare, ensam 780-cfm Holley förgasare och "GT40" headers utgjorde kraftpaketet, med en 4-petere. Vin# är 67402F4A00544Var bilen är nu vet jag inte.Detta var väl lite onödig information, men kanske kul att veta... jag tyckte det i alla fall.Hälsningar Niklas. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.