Mattsvart September 18, 2013 Report September 18, 2013 Som topic?Är det samma topplock på dom motorerna? Med samma grenrör? Om dom inte är lika vad är det som skiljer dom åt?Mvh Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 20, 2013 Report September 20, 2013 Hej.Kan förmoda att passningen på toppar är samma, men jag har dålig kunskap på 6or, skullekunna tänka mig en jämförelse mellan 289-302 där borrning och förbränningsrum är denstörre skillnaden. Men toppar går att använda på vilken som.Gör detta inlägg för att starta ämnet som ingen svarat på. Citera
antome September 26, 2013 Report September 26, 2013 Jag vet inte om du fortfarande är intresserad men jag tänkte svara ifall någon undrar.Det snabba svaret är: Nej, det är ej samma topplock. Men precis som Lars sa så har de samma bultmönster så de kommer att fysiskt passa. Grenrör och förgasare passar dom också. Men de senare 200/250 motorerna gick dock över till 1.75" borrning från 1.50" för förgasaren (någon gång under tidigt/mitten av 70-talet).Faktum är att alla 144, 170, 200, 250 - topparna är utbytbara med varandra, där den stora skillnaden är just, åter igen som Lars sa, att borrning, förbränningsrum, ventiler, avgasanaler, insug, m.m.. skiljer sig åt mellan modellerna. Problemet kan ju då bli att man kan få för stor/liten kompression om man byter mellan dem, samt att man kan få problem med motorns "andning". Jag rekommenderar att kolla på fordsix.com. Där finns all information man kan tänkas behöva.! Citera
Mattsvart October 17, 2013 Author Report October 17, 2013 Tackar för svar. Men då bör ett grenrör från 250 passa på en 200?Mvh Citera
antome October 17, 2013 Report October 17, 2013 Ja, grenrör passar. Det fanns olika versioner med olika innerdiameter på 'limpan'.. men alla passar. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.