Jump to content

antome

Medlemmar
  • Inlägg

    36
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

About antome

  • Födelsedag 1991-11-01

antome's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

0

Omdömespoäng

  1. Tror du måste ta bort lådan för att hitta casting numret tyvärr. På min var numret iaf på den plana ytan som ligger dikt an mot växellådan. Men det kanske varierar med vilken kåpa du har, vad vet jag.
  2. Tänkte bara passa på att tala om vad jag ändrade när jag bytte på min 67'a. Jag bytte från en 3-speed till T-5 WC. - Adapterplatta för kopplingskåpa (för att få rätt bultmönster samt att kompensera för den längre ingående axeln) - växellådsfäste - yoke - korta kardan lite drygt 2 cm - bytte pilotlager till rullager - växelspak De två sista kan man ju strunta i om man vill. Mer än så är det inte. Det var dessutom mycket enkelt att genomföra. /A
  3. Jag tycker att det låter som ånglås, som jag öven tror att Tbird syftar på. Dvs att hela förgasaren blir så varm att bensinen hinner förångas innan den når ner till cylindrarna. Som jag har fått höra så händer detta ofta precis efter att man har stängt av motorn och sedan vill sätta på den igen efter 10-20 min för då har värmen hunnit sprida sig från motorn till förgasaren. I de normala fallen när motorn är igång så hjälper ju luftflödet genom insuget till att kyla ner förgasaren. Har hört att många lägger in en extra värmetålig spacer mellan insug och förgasare för att fixa detta. Jag vet iaf att om jag lägger handen på min förgasare precis efter jag har stängt av motorn så är den sval, men om jag kommer tillbaka efter 10 min så har den hunnit bli varm så det är nog inte försumbart. Till sist får jag väl säga att detta bara är en gissning och att det istället kan vara något helt annat som ställer till det för dig. Om motor ofta går varm kan det vara värt att sätta ett sådant fläktskydd runt fläkten för det skall även kunna hjälpa till att dra mer luft genom kylaren (istället för att suga in från sidorna).
  4. Jag tycker det ser väldigt mycket ut som en Autolite 2100, men är inte säker
  5. Alla 170ci hade 4 vevlager. Alla sexor (144,170,200, m.m) med 4 vevlager hade 3 frys/core-pluggar på motorns högra sida. Senare motorer med 7 vevlager har istället 5 pluggar. Om din motor har 5 pluggar så kan det alltså inte vara en 170ci. Det är en bra och enkel sak att börja med. Tyvärr hade även 200ci 4 vevlager på de tidiga 65:orna. Så om du har 4 vevlager så kan det vara både en 170ci eller 200ci och då får vi gå vidare med undersökningen på annat håll. /Anton
  6. Hejsan, Jag har gjort en hel del modifikationer nu på senaste tiden och nu är det dags att fixa en luftburk som passar under huven. Jag har i dagsläget lite drygt 6cm frigång från anläggningsytan på förgasaren till huven. Jag skulle kunna plana ner så att jag vinner upp emot 1cm till, men helst gör jag det inte. Jag tror att det blir svårt att få in vanlig luftburk så jag tittar nu runt lite efter en luftsnorkel/CAI. Är det någon som vet om det finns en luftsnorkel som passar på en vanlig Holley 2-port som inte bygger mer än totalt 6 cm på höjden? Gärna även en som finns att få tag på i sverige då jag är en aning trött på att beställa från USA vid det här laget Kanske det finns något från andra bilmärken som kan råka passa? Tacksam för svar /A
  7. Nu kanske du redan har startat bilen, men ändå. Om din motor var i bra skick när du ställde in den så skall den inte vara några problem att starta den nu. Precis som föregående inlägg sa så kan det ta en liten stund att få upp bensintrycket till förgasaren. Men då å andra sidan så får ju oljepumpen lite extra tid på sig att pumpa runt oljan innan den går igång så det är väl bara bra. Sen så brukar jag alltid låta den gå på tomgång ett tag innan jag börjar gasa och samtidigt håller koll på oljetrycket och tittar efter läckage. Mer än så är det väl inte, men om man skall starta en motor som stått i flera år så är det ju mera saker att gå igenom. Jag brukar byta olja+filter cirka vartannat år för jag kör inte så jättemycket under en säsong. Då gör jag det när motorn är lite ljummen för då är den mer lättflytande. Min bil startade faktiskt upp på första nyckelvridet i år
  8. En mycket bra gissning! Det stämmer.
  9. Okej, då är det väl min tur då. Denna stod parkerad i Spånga. PS: Plusspoäng till den som kan tala om vad för typ av bil som syns i reflektionen på sidan av bilen
  10. Jo om du inte har bytt stift på 10 år så är det bara att byta skulle jag säga. Jag använder NGK WR5 2438 till min 200ci och de fungerar toppen! Om du byter olja lika ofta som stift så kanske det är dags också Utöver det så är det ju svårt att säga vad som kan vara felet. Är du orolig över bensinen så kan du ju passa på att byta båda bränslefilterna också. Annars skulle jag nog kolla på förgasaren, speciellt om du har en Autolite 1100 för de är ju kända för att gå dåligt på tomgång när de går ur "tune". Att den dör när du ger gas tycker jag låter konstigt, för på 200 brukar det ju vara det omvända. Inte för att det är så troligt, men har du kollat att vacuum advance är korrekt uppkopplat? Det var väl inga superbra tips, men alltid något. /A
  11. Dags för årets första post på forumet! Jag åkte över till dem på Hansen i höstas och så böjde de till ett system efter mina egna ritningar då jag hade en aning annorlunda behov än standard. Då fick jag betala per meter och böj. Inklusive allt så gick det på 2800 vill jag minnas, men då tog jag inte ett par av de "finare" dämparna. Den killen som hjälpte mig sa att de med stor sannolikhet skulle lägga ner avgasverkstaden efter nyår, men jag vet inte hur det blev med det. Synd i så fall. /A
  12. Ja, grenrör passar. Det fanns olika versioner med olika innerdiameter på 'limpan'.. men alla passar.
  13. Jag vet inte om du fortfarande är intresserad men jag tänkte svara ifall någon undrar. Det snabba svaret är: Nej, det är ej samma topplock. Men precis som Lars sa så har de samma bultmönster så de kommer att fysiskt passa. Grenrör och förgasare passar dom också. Men de senare 200/250 motorerna gick dock över till 1.75" borrning från 1.50" för förgasaren (någon gång under tidigt/mitten av 70-talet). Faktum är att alla 144, 170, 200, 250 - topparna är utbytbara med varandra, där den stora skillnaden är just, åter igen som Lars sa, att borrning, förbränningsrum, ventiler, avgasanaler, insug, m.m.. skiljer sig åt mellan modellerna. Problemet kan ju då bli att man kan få för stor/liten kompression om man byter mellan dem, samt att man kan få problem med motorns "andning". Jag rekommenderar att kolla på fordsix.com. Där finns all information man kan tänkas behöva.!
  14. Jag funderade på att köpa lite saker från 'Zigges Garage' för ett halvår sedan men kollade runt lite innan och såg att många hade skrivit historier på internet liknande din om honom. På grund av det avstod jag från köpet. Tråkigt att det ska behöva vara så
  15. Hej, Undrar om det är någon som vet någon i stockholmsormrådet (Gärna norr om) som kan plana ett svänghjul samt ungefär vad det kan tänkas kosta? Tack
×
×
  • Create New...