Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Kan förmoda att passningen på toppar är samma, men jag har dålig kunskap på 6or, skulle

kunna tänka mig en jämförelse mellan 289-302 där borrning och förbränningsrum är den

större skillnaden. Men toppar går att använda på vilken som.;)

Gör detta inlägg för att starta ämnet som ingen svarat på.:)

Jag vet inte om du fortfarande är intresserad men jag tänkte svara ifall någon undrar.

Det snabba svaret är: Nej, det är ej samma topplock. Men precis som Lars sa så har de samma bultmönster så de kommer att fysiskt passa. Grenrör och förgasare passar dom också. Men de senare 200/250 motorerna gick dock över till 1.75" borrning från 1.50" för förgasaren (någon gång under tidigt/mitten av 70-talet).

Faktum är att alla 144, 170, 200, 250 - topparna är utbytbara med varandra, där den stora skillnaden är just, åter igen som Lars sa, att borrning, förbränningsrum, ventiler, avgasanaler, insug, m.m.. skiljer sig åt mellan modellerna. Problemet kan ju då bli att man kan få för stor/liten kompression om man byter mellan dem, samt att man kan få problem med motorns "andning".

Jag rekommenderar att kolla på fordsix.com. Där finns all information man kan tänkas behöva.!

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...