September 18, 201311 yr comment_130676 Som topic?Är det samma topplock på dom motorerna? Med samma grenrör? Om dom inte är lika vad är det som skiljer dom åt?Mvh
September 20, 201311 yr comment_130711 Hej.Kan förmoda att passningen på toppar är samma, men jag har dålig kunskap på 6or, skullekunna tänka mig en jämförelse mellan 289-302 där borrning och förbränningsrum är denstörre skillnaden. Men toppar går att använda på vilken som.Gör detta inlägg för att starta ämnet som ingen svarat på.
September 26, 201311 yr comment_130846 Jag vet inte om du fortfarande är intresserad men jag tänkte svara ifall någon undrar.Det snabba svaret är: Nej, det är ej samma topplock. Men precis som Lars sa så har de samma bultmönster så de kommer att fysiskt passa. Grenrör och förgasare passar dom också. Men de senare 200/250 motorerna gick dock över till 1.75" borrning från 1.50" för förgasaren (någon gång under tidigt/mitten av 70-talet).Faktum är att alla 144, 170, 200, 250 - topparna är utbytbara med varandra, där den stora skillnaden är just, åter igen som Lars sa, att borrning, förbränningsrum, ventiler, avgasanaler, insug, m.m.. skiljer sig åt mellan modellerna. Problemet kan ju då bli att man kan få för stor/liten kompression om man byter mellan dem, samt att man kan få problem med motorns "andning". Jag rekommenderar att kolla på fordsix.com. Där finns all information man kan tänkas behöva.!
October 17, 201311 yr Author comment_131208 Tackar för svar. Men då bör ett grenrör från 250 passa på en 200?Mvh
October 17, 201311 yr comment_131209 Ja, grenrör passar. Det fanns olika versioner med olika innerdiameter på 'limpan'.. men alla passar.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.