Jump to content

Går motorn på 8 eller 6 cylindrar ?


87GT

Recommended Posts

Kör en -87 GT med 5.0 liters motor och bränsleinsprutning. Vid byte av alla tändkablar, stift, rotor och fördelarlock noterade jag att dom 2 stiften som sitter närmast torpedväggen var oljiga vilken inga andra var. Tänkte att det fixar nog sig nu när allt byts ut. Men i år efter en längre resa tog jag bort dom inre stiften igen för att upptäcka att "felet kvarstod". Bilen går bra men har ibland (både i låg som i hög fart) tendenser att rycka lite. Se nedan bild som på höger sida visar ett av dom inre stiften. Notera att den vita färgen runt mittendelen på stiftet finns kvar. Stiftet är också lite oljigt (svårt att se på bilden tyvärr). Det vänstar stiftet är som alla dom övriga stiften ser ut, dvs lite sotigt och ser bara använt ut.

Att just dom inre stiften inte skulle tända känns som för osannolikt, kan det vara så att spridarna inte funkar och ingen bensin kommer fram plus att kolvringarna är lite otäta som ger oljeresterna ? Ingen bensin = inget att antända = den vita färgen blir kvar på stiften ???

Bilen går som sagt bra och är pigg och krånglar på intet sätt.

Någon som har en ide om felet mitt ?

Sommarhälsningar / Ingvar

Link to comment
Share on other sites

De vänstra stiftet ser inge vidare ut.

Högra stiftet måste gått snålt.

På insprutningsmotorer brukar dom se nästan vita ut.

Prova köra motorn ett par gånger med bensintillsats för rengöring av spridarna.

Exempelsvis STP Akut..En svart flaska.

Kolla sen igen efter 50-100mil hur stiften ser ut.

Är det då fortfarande problem så kan ju motorn vara sliten antingen i toppar eller cylindrar.

Insprutningsmotorer är ytterst känsliga för läckande packningar runt insuget och det brukar ge ojämn tomgång.

Men även dåliga spridare!

Prova spruta startgas runtom insuget samtidigt som motorn går.

Ändras varvtalet uppåt så vet du att insuget tar tjuvluft.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tackar för svaret. Har nu kört ca 60 mil med denna tillsats. Märkte egentligen ingen skillnad förrutom att igår åkte vi ca 10 mil med en motor som var allt annat än "glad". Började vid start att tomgångsvarvet går upp och ner hela tiden ingen växel ligger i. Har så gjort förrut också men som gått över efter ett tag. Motorn rycket och vid körning och speciellt när man motorbromsar...den pulserar ungefär som vid tomgång. Tog vid hemkomst bort 3 stift som var kraftigt sotiga inklusive det tidigare innersta (se bild ovan). Något fel i insprutningen tycks det vara...frågan vad ? Helt svart i avgasutsläppet också ! Finns det data-service-kontakt i denna bil månne ?

Summa sumarum - ingen skillnad med tillsatsen - blev tvärtom istället.

"Sotiga hälsningar " / Ingvar - 30C i skuggan

Link to comment
Share on other sites

Kan kanske vara din lamdasond.? Den känner ju av din bränsleblandning och ställer om insprutningen därefter. ger kanske fel signaler.

Var det länge sen du besiktade? Kolla vilken co% du hade då. Om den gick dåligt då med vill säga.

Plocka lös lamdan, åk ner på macken/verkstan och hör hur du kan kolla/mäta om den e hel. Eller om dom kan göra de åt dej.

Haft upp å ner på tomgång på min gamla scorpio en gång.(spjällägesgivaren)5-56:ade alla mina el kontakter till olika givare en efter en tills det blev förändring.

Men kolla även efter Vacum läcka på insuget vid dom cyl som aviker mycket i färg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...