Jump to content

Erfarenheter av "Bump steer kits" till sänkta Mustanger ?


Ronis

Recommended Posts

Besiktade förra veckan och fick muntligt påpekande att båda(!) spindellederna var lite glappa....efter 4000 mil !??

Det verkar ju vara kutym här i Sverige att byta hela bärarmen kpl, men jag tyckte det såg ut som om man skulle

kunna byta bara leden, vilket visade sig stämma. (observera att tidiga årsmodeller av Gen 5 Mussar hade en klenare

bärarm, vilken uppdaterades f.o.m. 2008 årsmodell. Efter som min bil är från 2009 så tyckte jag det skulle räcka med

bara ett ledbyte)

När jag Googlat runt lite hittade jag spindelleder som är lite "förlängda" för att kompensera för fjädringsgeometrin

på sänkta bilar. Till detta föreslås även andra yttre styrleder som även dessa kompenserar för den till viss del ändrade

geometrin som blir när man sänker bilen. Dessa sk. "Bump Steer Kit" har nu fångat mitt intresse...

http://www.americanmuscle.com/mustang-bumpsteer-kits-0510.html

Någon som har noterat problemet vid sänkning ? Jag kan inte påstå att jag lidit av det, tros nästan 2" sänkning...frågan

är om jag över huvud taget märkt nåt....:eh:

Någon som har erfarenhet av dess "Bump Steer Kits" ? Good shit, eller onödigt ?

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

En bil med mycket bump steer är påtagligt orolig i styrningen när man kör på ojämn väg, det känns som att bilen är väldigt oförutsägbar i sina rörelser.

Hur mycket bump steer som en bil får när man sänker den beror på förhållandet mellan bärarmar och styrarmar. Generellt sett blir problemet värre och värre ju mer styrarmarna avviker från en horisontell linje.

Vissa framvagnskonstruktioner är mer känsliga än andra, bilar med korta styrarmar är oftast känsligare än de som ha låånga styrarmar.

Känner du inte av några hyss i styrningen så känns det onödigt att förändra geometrin i framvagnen med dessa kit.

Jag har byggt en mätare för bump steer som jag har testat på min mustang bara för att veta vad som händer när bilen fjädrar upp-ner.

2 träskivor, ett pianogångjärn och 2 skruvar är allt som behövs.

Janne

Link to comment
Share on other sites

.....Känner du inte av några hyss i styrningen så känns det onödigt att förändra geometrin i framvagnen med dessa kit.

Det är ju just det. Kan inte påstå att jag noterat några hyss, men ska jag ändå byta delarna så kanske man ska försöka komma till rätta med "felet". Läste nån stans att man skulle kolla hur styrlänken förhöll sig mot länkarmen. Vill minnas att dessa skulle vara parallella. Får börja med att kolla det. Det kan ju vara så att det inte är så stor avvikelse på bilen. Det jag inte riktigt fattar, är hur de "längre" spindellederna kan påverka det hela:confused:. Styrlänkarnas "funktion" känns mer klar...

Jag har byggt en mätare för bump steer som jag har testat på min mustang bara för att veta vad som händer när bilen fjädrar upp-ner. 2 träskivor, ett pianogångjärn och 2 skruvar är allt som behövs.

Kul med egna lösningar/mätsystem:clap:. Har du nån bild du vill dela med dig av ?

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Har köpt mig ett kulbult's verktyg så nu byter vi alltid bara kulbulten i stort sett. Snabbt och smidigt är det också

Låter som en bra investering:). Det råkar inte vara ett så finurligt verktyg så man kan utföra bytet med länkarmen

på plats i bil? Vilka spindelleder brukar ni montera ? (fabrikat och modell)

Kan man köpa lösa leder av dig/er ?

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Låter som en bra investering:). Det råkar inte vara ett så finurligt verktyg så man kan utföra bytet med länkarmen

på plats i bil? Vilka spindelleder brukar ni montera ? (fabrikat och modell)

Kan man köpa lösa leder av dig/er ?

mvh/ Ronis

Jag demonterar aldrig länkarmen det görs på plats. Smidigt som tusan. Visst kan du handla ett par kulbultar av oss om du vill

Link to comment
Share on other sites

Jag snodde den här konstruktionen ur Fred Puhns bok How to make your car handle.

Två träskivor med ett pianogångjärn, två skruvar i träskivan som stöder mot fälgens yttersta kant. Rikta in så att bägge skruvarna precis nuddar fälgen.Sätt en domkraft under bilen som lyfter i ramen, hissa bilen upp/ner, om hjulet får bumpsteer bildas en glipa mellan fälgen och den ena skruven. Om du gör det med fjädrarna monterade kan du bara mäta bumpsteer vid höjning, plockar du bort fjädrarna får du hela fjädringsrörelsen.

Ha en rejäl tyngd på plattan så att det inte rör sig, en gjutjärnstopp är toppen..

16796-new_2010-01-18-motor_126349_zpsa309b5bb.jpg

16796-new_2010-01-18-motor_126350_zps102fce94.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...