Hammar October 24, 2013 Report October 24, 2013 Hej.Såååå länge jag har väntat på att få göra detta inlägget.Resan började för nästan 2 år sen.Det började med att min Fru ville ge mig ett projekt som jag kunde roa mig med.Jag valde min dröm bil en Mustang 65 HT.Vi var och titta på ett fler tal dock utan någon större framgång. Så jag började leta lite på internet efter någon bil i USA istället fann en som väckte mitt intresse.Tog kontakt med ägaren som visade sig vara Svensk och importera bilar till Sverige från USA.Strålande tog reda på lite info om honom och beslöt mig att vara optimist trots att där fans tecken på att han inte bara hade rent mjöl i påsen.Men affären på börjades och jag betala honom för bilen och frakten till Sverige. Sen hände det inte mycket väntade i 15 månader ca 200 mail ett 30-tal telefon samtal till USA innan bilen kom till Sverige.Men då var där inte mycket som var rätt. Bilen kom bla till fel Hamn m.mVederbörandes namn är Jaan Mae och driver företaget Swedes Classic Cars LLC. Vet att han har förekommit lite här men det visste jag inte då.Hade det inte varit för Eriksson Classic så hade inte bilen varit här ännu och troligen aldrig kommit hem. Då han fixa titeln och transporten.Tänkte lägga ner en hel del tid på att lägga upp en sida med alla mail och information om honom så jag kanske kan bespara sådana optimist som mig allt besvär och även de som kanske inte har den turen jag har haft.Men nu lämnar vi det dystra och vänder på bladet och tittar på det nya och vad komma skall.Som jag började inlägget med så har jag längtat att få starta en tråd här på Projekt.Så nu gör jag det äntligen och börjar med att lägga up de bilderna som jag har tagit idag då bilen kom hem.Tänkte att jag skulle göra en 100% restaurering av bilen med allt vad det innebär. så kommer ta så mycket biler jag kan och lägga upp.Så hoppas på att få lite hjälp och råd från er.Här kommer iallafall de första bilderna på bilen. Hämtas från Assistanskårens parkering. Äntligen hemma!!! Citera
mhdin October 24, 2013 Report October 24, 2013 Trevligt, ser ju inte allt för risig ut. Vi ser fram emot mer bilder. Lycka till! Citera
turbo57 October 24, 2013 Report October 24, 2013 Kul att det ordnade sig till slut, bilen ser ju bra ut så det här fixar du galant, hoppas det kommer fler bilder snart:D/Leif Citera
CMC-49 October 24, 2013 Report October 24, 2013 Den mannen vet ej vad en komplett bil är och tror att andra bilars delar passar lika bra . så att du fick hem en musse är fantastiskt. Köpte 2 mustanger av honom och vilket djävla klabb det vart , som du skriver tur det finns firmor som ericsson classic som ställer upp. Citera
Hammar October 26, 2013 Author Report October 26, 2013 Hej.Tänkte fortsätta lite med tråden då jag har jobbat vidare med henne.Så ni kan få följa vad som händer och hjälpa mig när jag behöver det Vilket jag vet att jag kommer behöva, fram för allt med Motorn att göra Dammsugare upp resterna av löv, jord och allt annat som låg på golvet. för att få en bättre bild på hur illa det var.Förvånansvärt bra om man bortsätter från det som den föregående ägaren har svetsat. Så efter allt har demonterats så kommer bilen åka på Blästring efter det blir det att byta ut golvplåtarna som han har varit på.Tog lite bilder innan jag börja demonterar Instrument panelen.Man kan ju lugnt säga att jag behöver en ny instrument panel. En roligt sak som jag såg när jag hade demonterar delar av instrument panelens övre del då att är sönder torkat och sitter som F*N men det var Original färgen Mör mör grön skall kolla upp hur färgen ser ut och göra ett färg prov för att ha som motivering Tog ut motorn ur bilen idag.Inga problem då tidigare ägarn bara har lagt i den så den var inte några problem.Det tråkiga och det jobbig blir att åter monterar den och göra en LÅNG lista på allt som inte längre finns kvar och vad som behövs för att åter monterar motorn och få den att fungerar. Fick åkt och köpt ett moterstativ på Biltema matchande med motorns nuvarande färg Har en fråga enligt den tidigare ägaren så skall detta vara en 302 och inte en 289 men jag vill dubbel kolla detta då jag inte litar på honom.Finns där något nummer och var skulle det finnas så jag kan dubbel kolla detta ?? tack 1 Citera
Johan HT-66 October 26, 2013 Report October 26, 2013 Det här blir nog en fin tråd att följa se en gammal Musse bli som "ny"Ta bort startmotorn så ser du motor nr. på blocket. På topparna så ser du nr. "under" vipporna.mvh Johan Citera
Hammar October 26, 2013 Author Report October 26, 2013 Jag hoppas på det skall göra vad jag kan för att det skall bli så uppskattat som möjligt.Tack så mycket Johan skall gå ut direkt i morgon för att kontrollera Citera
CMC-49 October 26, 2013 Report October 26, 2013 Det är en nyare motor så du hittar nog ett chassi nr på den plana delen bakom insuget, att döma av vattenpump och vipparmar är den nog från 70-80 talet så det är ingen 289a iallafall.Sumpen är helt fel så den måste du byta, motorn kommer nog från en van eller pickup.Sen har du fått kuggkrans till aut, så du behöver svänghjul och koppling, då är det viktigt att du vet årsmodell då det är olika balansering av svänghjulen beroende på årsmodell.Ja den där mäe han kan plocka ihop bilar den!!!!!!! Citera
Hammar October 26, 2013 Author Report October 26, 2013 riktigt imponerade vad ni kan se på en så pass dålig bild:)Tack för all information skall kontrollera allt i morgon och hoppas på att jag kan bli klokare och få reda på vad det är för motor mycket spännande ja Mae kan verkligen plocka ihop bilar glad att jag har bilen hemma nu så jag kan korrigera det hahaTack så mycket Citera
Hammar October 26, 2013 Author Report October 26, 2013 Kunde inte hålla mig var tvungen att gå ut och se vad det är för motor som är i mitt förråd.Det gjorde mig dock inte klokare kanske någon av er vet något.Motor .nr är ND3CE0AENummerna som står i Toparna är 5C30 eller 3C20Cassi är 0H61662 var allt som där stog.Säger det er något ?Tack Citera
turbo57 October 26, 2013 Report October 26, 2013 Kolla gärna härhttp://www.mustangtek.com/FordDecode.html/Leif Citera
Hammar October 27, 2013 Author Report October 27, 2013 Började morgonen att dekoda Motorblockets numret . Tack för hjälpen Turbo och CMC49Visa sig att ni hade rätt motorn är iallafall från 1980 Full size ford Enginedet var det jag kunde komma fram till. FöFörsökte att identifierar topparna dock utan någon framgångVet inte om det fortfarande kan vara en 302 när motorn gjordes 80 och fall det är en bra motor.Funderar på om man ska sälja den jag har nu för att hitta och restaurera en 289 istället.Vad säger ni ?? kanske den motorn jag har nu är bra och jag kanske skall behålla den och renovera den ?Fortsatta med att riva ner innertaket och såg att jag har haft kompisar här Såg att någon har varit på och svetsat på höger bakskärm inte något vidare jobb gjort iallfall så det blir att byta höger bakskärm Såg även att bilen har varit krockad tråkigt att se men vad skall man göra. Får börja att demonterar efter blästringen och ta in den till jobb för att dra den rätt. Kan Aldrig tänka mig att den utbuktningen är orginal inga problem Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 1, 2013 Report November 1, 2013 Hej.Kände mig lite tvingad att göra ett inlägg, vi är många som renoverat eller återställt fordon, dininsats i ämnet är jätte häftigt.Jag har som du och många andra startat med bara ett ämne, du skall veta att du kommer attbli stoltare och mer lärd hela tiden, tillslut står pärlan där.Det är då som man har svårt att förstå det man åstadkommit, man glömmer allt skit och barakänner att nu är det klart. Men klart skall det aldrig egentligen bli, du kommer att söka mer att fixa, att bara byta ut någotsom ser sämre ut till något nytt ger fortfarande känslan till att fortsätta.Som du säkert förstår är vi många som följer dig, du kommer att också fortsättningsvis behövahjälp och råd och det är då VI ALLA finns att fråga. Citera
Hammar November 1, 2013 Author Report November 1, 2013 Hej LarsMed sånna inlägg så gläder det mig att ni känner er tvingade att göra ett inlägg Tycker det är lika roligt att läsa vad ni tänker och tycker som det är att lägga upp framgångarna och motgångarna här.Ser verkligen fram i mot att göra den här resan tillsammans med er från nuvarande skick till 100% restaurerad eller som du säger Lars 98,5% klar Tror faktiskt du har rätt och jag hoppas nästan att du har rätt. För vad skall jag annars göra på vintrarna Kan ju även lägga upp vad som komma skall.Har fått tag i måtten på bilen så på lördag i nästa vecka så skall bilen upp i bänk för att få rätt på chassit.(tänkte lägga upp bilder med måtten på chassit fall någon fler kan tänkas behöva det.)Återigen tack för ni följer mig och säger vad ni har på er hjärtan Citera
Hammar November 16, 2013 Author Report November 16, 2013 Då har det gått ett par dagar sen jag la in något här på sidan. Så jag tänkte uppdatera lite.Fick papperna i veckan på Ursprungskontrollen och fick OK Kan minst sagt säga att jag var nervös för det) Men nu är det bara att regbesiktiga när vi har kommit så långt.Dock så är där ju en bra bit kvar tills dess. Sen har jag tagit in bilen på jobb för Mätning och bänk.Det visa sig att skadan jag hade där bak var troligen för någon av de tidigare ägarna har velat ha större bakhjull och bankat lite på innerskärmarna och så. Där i mot så slog det lite på fram så det fick upp i bänk och dras rätt. Gick snabbt och enkelt när man har rätt saker att jobba med Lägger till orginal måtten på 65 så de som behöver kan använda.Fick även ner lådan från bilen och fick min första riktiga titt under. såg förvånadsbra ut.När det var klart med bänk jobbet bar det iväg till garaget där bilen skall bli demonterad för blästringHar även skickat iväg framskärmarna till blästring.Fortsättning följer Citera
turbo57 November 16, 2013 Report November 16, 2013 Det här fixar du lätt som en plätt, skoj:thumbup:/Leif Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 17, 2013 Report November 17, 2013 Jag säger bara en sak, det ser ut som när jag fixade min 1a Musse, jag har massorav bilder och minnen.Ta ett råd, på den tiden som jag fixade med min första renovering fanns intedigital teknik, rådet är att du använder den så mycket du bara kan.Du behöver ibland se hur det satt på just din Mustang, en annan sak äratt det är roligt att ha senare i livet. Citera
Hammar November 24, 2013 Author Report November 24, 2013 Haha.Lätt som en plätt vet fan men fixa den skall jag göra med er hjälpa skall det nog gå vägen.Jag fotar så mycket jag bara kan har kommit fram till de Lars är bättre att ha ett par för många än ett par för lite Har tyvärr inte hänt så mycket nu den senaste veckan ha byggt en ställning som jag kan flytta den till och från bosättning/ lack kommer bilder på de när den är monterad.Fick även sålt min 302:a i veckan till en glad Göteborgare Så nu börjar spaningen efter en 289:a Åker till USA nästa vecka blir lite shopping av lite små detaljer som får plats i väskan. och då njuta av värmen lite Citera
Hammar December 26, 2013 Author Report December 26, 2013 Så efter 2 veckor i soliga Florida, och lite inköp av lite små delar.Så har jag fått upp Mustangen på ställningen så jag kan demonterar hjulupphängningen och få iväg bilen för blästring. Har lämnat in 2 st framskärmar på Blästring. Fick dock reda på att man inte kunde blästra hela skärmarna utan bara delar av dem för att man inte skulle förstöra den. Frågan är då har en hel del delarna som inte är rostskadade men jag vill bli av med all färg från dem så jag får dem plåtrena innan jag lägger på den nya färgen. är det lättare att slipa ner dem eller finns där något annat sätt att göra det på??? Citera
turbo57 December 26, 2013 Report December 26, 2013 Kolla om det inte finns nån firma i Skåne som kan "bada " delarna mer proffsigt (än mina lekmannabad), om du inte vill hållas med det själv http://www.ctwtools.se/butik/kem-tekniskt-losnings-rengoringsmedel/fosforsyra-85-termisk /:silent:/Leif Citera
Klingan75 December 26, 2013 Report December 26, 2013 Sodablästring funkar för att ta bort färg utan att skada plåten. Citera
Klingan75 December 26, 2013 Report December 26, 2013 Ingen aning... Soda är ju bakpulver, finns filmer på tuben där de blästrar fönsterbågar i trä med soda utan påverkan på träet. Is känns spontant som att det borde vara hårdare/elakare. Citera
Hammar August 8, 2014 Author Report August 8, 2014 Hej!!!Efter nästan 6 månaders radio silence så kan jag inget annat än att säga att jag har saknat att skriva här och få höra era tankar och idér.Men efter hus renovering och massa annat så har det bara inte varit någon tid till övers.Men nu efter långt och länge så har jag fått tummen hur....Beställde hem En multibläster även kallat en sodabläster. samt ca 200kg sand och 30 kg soda. Dess värre har jag inte kompressor som pallar detta så det blev att hyra en istället. Så skall köra 4 dagars RUN 4 THE MONY nästa helg och blästra hela bilen med vad allt det innebär. Så kommer komma ett par bilder nu framöver. Demontera hela vänster sidan idag skall fortsätta snarast med höger och bakvagnen. När demonteringen är klar. så skall jag stänga av garaget runt bilen med pressning. Bilder på allt kommer att komma under tiden.Tänkte fråga fall någon vet var man kan få tag i en OK färgspruta för någon 100ring. som jag kan använda till att grunda med när den är blästrad ??? Citera
Klingan75 August 9, 2014 Report August 9, 2014 Biltema har en riktigt bra färgspruta, Art nr 15454 eller 15452. Finns olika munstycken beroende på vilken färg du skall använda. Den är så billig så jag köpte 2 st, en för grundfärg och en för topplack/klarlack. Det är den blå sprutan med vit överliggande plastkopp. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.