Jump to content

Recommended Posts

undrar lite över reg.krav. för motorbyte. skall in med en 429 i min -71:a. misstänker att skivbromsar runt om är ett krav... men är det nåt mera??? åven tacksam för lite tips ang bytet oxså... (kanske det besparar lite svordomar)

Tjenar! 429?! hmm.... POWER!. Skivor runt om är nog som du säger ett krav men hur det är med storleken vet jag inte, och CO halten givet vis men det är enkelt att fixa. Själv tycker jag att det borde räcka. Om jag inte är helt ute o cyklar, har inte 429an ett annat bult mönster till växellådan?

VH Leijon

Jag tror inte att det är nödvändigt med skivor bak för besikningens skull.

71-orna gick ju att få med 429 från fabrik och dom hade (vad jag vet) samma bromsar som dom andra = skivor fram och trummor bak. Möjligtvis så var det större och bredare trummor bak för att få större friktionsyta.

Skivor fram, dom stora (breda) bromsarna bak.

Sedan så kan det ju vara lämligt med rätt fjädrar både fram och bak, sedan så bör du även använda dig av den grövsta krängningshämmaren fram och även installera korsmonterade stötdämpare bak tillsammans med krängningshämmare. mao kopiera original 429 bilarna i detta avseende så kommer du inte att få några bekymmer. För bilprovningens del så räcker det nog med bromsarna, men Ford monterade även de övriga sakerna som jag nämnde för att dom uppfyller vissa funktionskrav och dom skall du inte tumma på

ahh... tackar så mkt för infot!! låter ju som att det inte skall vara allt för förjäkligt.... tur att man har ett "mustangkonto" kanske :wink:

för sedan så måste man ju byta till diff oxså!!!!!.... (för sitt eget höga nöjes skull iallafall)

Jag kommer också att typa om/regga om min maskin med tiden.

Då jag har några kompisar som jobbar i den branchen(SBP) och hört mig för lite så kommer lite tips.

Försök att ha så mycket dokumentation om din bil om hur den är ombyggd samt referens till hur en bil levererad med vassare motor var byggd från fabrik tex. bromsar fjädring motor låda m.m. = Att den faktiskt finns som originalbil.

Vill du inte ändra typning av hjldimensionen tex feta sulor bak skaffa el. låna ett par hjul med original bredd/diameter, annars ändras den i specifikationen när du reggar bilen.

Det sista tipset är , Väck inte den björn som sover, är bilen reggad och besiktad i sverige innan kommer sannolikt ingen på bilprovningen att kolla specifikt på nått. Min rullar igenom besikt. med fel låda (sitter manuell men står som aut samt fel motor m.m.)

Spara pengar och vänta till alla modifikationer är gjorda och regga om samtidigt som du skall besikta näst gång.

Varför ställa till problem :idea: om bilen är besiktigad med v8:a redan så kör bara in o gör en vanlig besiktning:- :wink:

Vilken bilprovare fattar att du har bytt motor:-

Bara till o chansa du kan åka på en reg bes men också klara dig utan problem:--- :lol:

Kör så det ryker 8)

Varför ställa till problem :idea: om bilen är besiktigad med v8:a redan så kör bara in o gör en vanlig besiktning:- :wink:

Vilken bilprovare fattar att du har bytt motor:-

Bara till o chansa du kan åka på en reg bes men också klara dig utan problem:--- :lol:

Kör så det ryker 8)

Mmmmm.... har tänkt på´t.... MEN!.. vi säger tex: OM man skulle smälla bilen, finns det då inte en risk att försäkringsbolaget jävlas??? när de upptäcker att det inte stämmer.... för då har man ju enl dem kört olagligt .. (???)

Hej jag tror ej att du behöver att oroadej angående försäkringen om du smäller.Jag jobbar själv med försäkringsskador och jag har alldrig varit med om att skaderegleraren har kollat vad det sitter för motor i bilen.Det du ska göra är ju ingen revulution när det gäller prestanda på en Mustang. Hur många av oss åker inte omkring med trimmade motorer och dom går värre än vad en 429 gör och det är inga problem med försäkringen.Som föregående sa (väck ej björnen)Jag själv åker mycket trimmat och det var ej problem angående försäkringen jag har en entusiastförsäkring och där har jag angivet vad jag har för hkr.Det viktigaste för dej är nog allt att montera bromsar så att du får stopp på bilen.

Som tidigare talare gjort gällnade.

Ändringar på bilen chassi bör göras för din och andras säkerthets skull.

Bromsar uppgraderar man helst innan man ens börjat trimma, oavsett bilmärke brukar de ju inte vara av över dim så att säga.

Bes regbes anser även jag vara lite av bortkastade pengar, lägg de på skivor runt om och krängare. Väl inversterade pengar enligt mig...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...