Jump to content

Nytillskott i familjen 1966HT med prestanda


Brillko

Recommended Posts

Hej, Jag och frugan handlade denna pärla under vår USA-resa. Vår dotter på 6 månader fick sin första resa i en USA bil och älskar mullret ;=)

Det är en 66HT med 4 växlad manuellt låda. 289:an är utbytt mot en 351 Windsor som är 030-borrad med 11:1 högkompskolvar. Sitter en hyffsat vass mekan-kam i den och det märks att det finns en hel del effekt!

Jag åker en 3000hk dragracebil men detta är det häftigaste manuella jag kört på en gata. Har alltid haft handikappsbilar ;)

post-8232-144839364753_thumb.jpg

post-8232-144839364728_thumb.jpg

post-8232-144839364738_thumb.jpg

post-8232-144839364747_thumb.jpg

post-8232-144839364758_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en riktig pärla! :thumbup:

3000 hk dragracebil låter åxå otroligt trevligt, berätta gärna mer :D

Hej Anders. Det är en Camaro 2002:a Promodified bil. Jag har en 511 kubiktums turbo Hemi i den. Tidigare har det alltid vart Cheva men jag köpte mig en Hemi förra året och till dags datum så har den gått 6.62/348. Den har mycket mer pulver än vi kunnat testa då bakstötdämparna inte velat hålla emot. Nya är beställda och i mina händer. Ett par trippeljusterbara Penske.

Bakaxeln är ett riktigt monster. En specialaxel från MW med fullflytande axlar, kolfiberbromsar och 11" utväxling! ;) Lådan är en 3-växlad TH400 från Rossler som är av deras promod-variant som ska tåla 4400hk.

Motorn styrs av ett Holley system för loggning, boost Control, bränsle och tändning. Mycket kraftfullt och det bästa system jag petat på. Därför började jag sälja dem.

Ser att du åker med XFI, Kul, all EFI är kul! ;)

Bilder finns på www.brillko.com

Link to comment
Share on other sites

Idag kunde jag inte hålla mig så for iväg och handlade lite verktyg på Autozone här i kvarteret. Körde ner i hamnen med den och började justera tändning och förgasare med strob och vakumklocka. Nu går den ännu bättre. Bilen är verkligen en "GUBB" magnet. Vart jag än stannar så kommer det fram nån äldre herre och vill prata eller bara ge tummen upp ;)

Så glöm att ragga brudar i en mustang ;) ( Har redan fru och barn så för mig gör det inget )

post-8232-144839364832_thumb.jpg

Dotterns första tur. (Skojar bara)

Link to comment
Share on other sites

Välkommen, har bara sett dig på zatsy för längesedan, har slutat läsa där. Har du inte kollat historisk banracing någon gång så rekommenderar jag dig att planera in det under nästa år. Du anar inte hur bra man kan få gamla Mustanger att svänga.

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders. Det är en Camaro 2002:a Promodified bil. Jag har en 511 kubiktums turbo Hemi i den. Tidigare har det alltid vart Cheva men jag köpte mig en Hemi förra året och till dags datum så har den gått 6.62/348. Den har mycket mer pulver än vi kunnat testa då bakstötdämparna inte velat hålla emot. Nya är beställda och i mina händer. Ett par trippeljusterbara Penske.

Bakaxeln är ett riktigt monster. En specialaxel från MW med fullflytande axlar, kolfiberbromsar och 11" utväxling! ;) Lådan är en 3-växlad TH400 från Rossler som är av deras promod-variant som ska tåla 4400hk.

Motorn styrs av ett Holley system för loggning, boost Control, bränsle och tändning. Mycket kraftfullt och det bästa system jag petat på. Därför började jag sälja dem.

Ser att du åker med XFI, Kul, all EFI är kul! ;)

Bilder finns på www.brillko.com

Grym bil och otroligt spännande klass! :thumbup:

Jag var i Malmö 2012 med min svåger och han hade en kompis som var "crew chief" (?) på en Top Door slammer så vi var med dem under dagen. Superkul!

Otroligt intressant att se. Tror dom hade ca 70 mätpunkter som loggades efter varje repa. Dom avslutade med en 3.9ish tid med en slutfart på ca 300 kmh på 201 meter... otroligt ! Dragracing e kul ;)

Link to comment
Share on other sites

Grym bil och otroligt spännande klass! :thumbup:

Jag var i Malmö 2012 med min svåger och han hade en kompis som var "crew chief" (?) på en Top Door slammer så vi var med dem under dagen. Superkul!

Otroligt intressant att se. Tror dom hade ca 70 mätpunkter som loggades efter varje repa. Dom avslutade med en 3.9ish tid med en slutfart på ca 300 kmh på 201 meter... otroligt ! Dragracing e kul ;)

Det finns inte många som går 3.x med 300+. Ola Dalbom? Corvette, kompressor?

Jag loggar allt i 100hz, det blir en del mätdata men man behöver bara zooma in där man ser nått. Såhär kan det se ut ,)

post-8232-144839370645_thumb.jpg

I denna repa kan man se att jag släpper på gasen (TPS) och sen kliver på igen. När laddtrycket (BOOST) skjuter på så ser man ordentligt hur däcken börjar skaka och hoppa (Driveshaft_RPM). Detta syns även på (RPM). Eftersom bilen hoppar och allt rycker så går bränslekompenseringen in och ändrar på saker och ting också.

Så med ett par klick till på dämparnas compression avlöser man detta, dock så kunde vi inte klicka på tillräckligt mycket så det började skaka igen när effekten lades på ;)

Link to comment
Share on other sites

Det finns inte många som går 3.x med 300+. Ola Dalbom? Corvette, kompressor?

Jag loggar allt i 100hz, det blir en del mätdata men man behöver bara zooma in där man ser nått. Såhär kan det se ut ,)

[ATTACH=CONFIG]28421[/ATTACH]

I denna repa kan man se att jag släpper på gasen (TPS) och sen kliver på igen. När laddtrycket (BOOST) skjuter på så ser man ordentligt hur däcken börjar skaka och hoppa (Driveshaft_RPM). Detta syns även på (RPM). Eftersom bilen hoppar och allt rycker så går bränslekompenseringen in och ändrar på saker och ting också.

Så med ett par klick till på dämparnas compression avlöser man detta, dock så kunde vi inte klicka på tillräckligt mycket så det började skaka igen när effekten lades på ;)

Rena "rocket sience" och otroligt intressant :D

Jag får inte kontakt med svågern nu och har skamligt nog glömt namnet på polaren .. men var det inte nått med "old 57"?

Link to comment
Share on other sites

Rena "rocket sience" och otroligt intressant :D

Jag får inte kontakt med svågern nu och har skamligt nog glömt namnet på polaren .. men var det inte nått med "old 57"?

Jag tog den enkla bilden ;) Jag loggar runt 100 parametrar. Allt från hur stötdämpare rör sig till laddtrycksstyrningens ventilers rörelse, massa motordata, avgastempar, tryck i lådor, motor, bränsle och mycket mycket mer.

Du menar OLD 51, en cheva med kompressor. Körs av Niklas Andersson och Crew chief benämns som "Generalen" ;) SUNFAB sponsrade.

De ska få sig en match nästa år ;) (Men de har sjukt mycket rutin... tyvärr ingen turbo ;))

Link to comment
Share on other sites

Jag tog den enkla bilden ;) Jag loggar runt 100 parametrar. Allt från hur stötdämpare rör sig till laddtrycksstyrningens ventilers rörelse, massa motordata, avgastempar, tryck i lådor, motor, bränsle och mycket mycket mer.

Du menar OLD 51, en cheva med kompressor. Körs av Niklas Andersson och Crew chief benämns som "Generalen" ;) SUNFAB sponsrade.

De ska få sig en match nästa år ;) (Men de har sjukt mycket rutin... tyvärr ingen turbo ;))

Så var det!

Niklas hette piloten (å i dom hastigheterna är nog pilot eller astronaut rätt benämning... ;) )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hmm, bilen kom och jag körde den till garaget för egen maskin igår. Funderade lite först hur det skulle kännas att köra en oreggad bil utan plåtar på olagliga däck... Det kändes som förr ;) Den fick sig en ordentlig tvätt och får nu vänta in lite ventiljiustering och EFI-systemet. Längtar till sommaren!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det gick sådär med regbesiktningen. 351:a godkändes inte som ersättare för 289:an. Det hade nämligen inte funnits nån 351:a 1966... Hur gör man här, intygar att motorn har en viss effekt på heder och samvete? För visst får man byta motor så länge inte effekten överstiger det som fanns i 289:an 66?

Sen vart det nedslag på parkeringsljusen i fram. Vart köper man vita?

Jag behöver även en komplett uppsättningen av handbromsen då allt under bilen är bortmonterat.

KM-tavla till hastighetsmätaren, finns det?

Link to comment
Share on other sites

SFRO kan nog hjälpa dig med motorn - jag tror att du får bromsa den för att visa att effekten inte är för hög men jag hoppas att jag har fel.

Mustang depot har blinkersglas som är vita, heter parking lamp lens.

Handbromsdelar finns på de kända ställena, Mustangsunlimited osv...

Km markeringar kan du skriva ut själv och klistra på, finns de på forumet som tillverkar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...