ht67 cmc 1502 July 27, 2004 Report July 27, 2004 Jag har 2 frågor om transmission.1. Min Musse varvar ca 2900 rpm i 100 km/h. Jag har funderat på att byta FMX:en till en modernare automatlåda med overdrive men efter att ha läst en del trådar om detta verkar det inte vara någon bra idé. Eller snarare för mycket strul för att det ska vara intressant.Problemet är att jag vill inte åka runt för mycket då det minst sagt är både jobbigt och oekonomiskt, för att inte tala om att man får åka ensam om det blir längre sträckor. Är det bara en manuell låda som alternativ kvar? Jag vill ju helst inte byta utväxling på bakaxeln, då den blir slöare i acceleration.Har någon provat overdrive "kit" som det här?http://www.drivetrain.com/new_overdrive/Ford3speedautomatic/overdriveford3spdauto.html2. Efter renovering och skiftkit växlar min FMX från 2:an till 3:an vid kick-down på exakt 4000 rpm. Max vrid med den kammen jag har ligger på 4000 rpm. Är detta bra eller borde motorn få dra lite högre innan lådan växlar? Citera
Lygdman cmc813 July 29, 2004 Report July 29, 2004 2 Det låter som den inte går på kick down om den växlar vid 4000 (om inte motorn tappar orken då) Den ska varva ur 2:an till 3:an också när den går på kick down.Har du justerat in den rätt efter att lådan var ur? Citera
ht67 cmc 1502 July 29, 2004 Author Report July 29, 2004 Jag tror att kickdown är justerad rätt då jag nyligen satt dit den.Åker jag på 3:an i ca 70 km/h och trycker till så växlar den ner och drar. När jag har gasen i bott så går också "kickdownbrytaren" på lådan i bott.Jag får helt enkelt göra fler tester och se vilka olika varvtal den byter växel på. Problemet är ju att när man drar ur den på 2:an och 3:an åker i så börjar det gå alldeles för fort på gatorna... :wink:Tänkte om det gick att justera utifrån på en FMX hur länge den ska dra på varje växel men det kanske inte går?En annan fråga som någon kanske kan svara på. Tar V8:or mer stryk än andra motorer av att varvas upp till ca 5500-6000 rpm? Hade en diskution med en om att den byter växel lite för tidigt men han påstod att V8:or tar så mycket stryk på de högre varvtalen. Men om man har en ny motor som är trimmad och balanserad så ska det väl ändå inte slita så mycket om den når 5500 rpm under korta stunder på race etc.? Citera
Leffe N cmc712 July 29, 2004 Report July 29, 2004 Utifrån så är det väl bara vacuum-modulatorn som går att justera, när det gäller växlingspunkterna. Men jag har för mig att den bara styr växlingen när man "kör som folk". :wink: Citera
ht67 cmc 1502 July 29, 2004 Author Report July 29, 2004 Ok! Tack för svaren. Jag får ut och testa vidare. Citera
Gäst July 29, 2004 Report July 29, 2004 Metod att justera Kickdown är att du har en kompis som håller kickdown reglaget på lådan mot fullt utslag.Justera sedan samtidigt förgasaren vid "Wide Open Throttle"Spelet mot kickdownstaget ska exakt vara 0,15mmLöjligt lite men så står det i Shop ManualFunktionen för växlingar är följandeDet som egentligen styr växlingspunkterna är det komplexa hydralsystemet inuti lådan.Kortfattat så funkar det som så att på utgående axel på FMX sitter det en stor klump (governor) som innehåller en ventil.När varvtalet ökar så slungas denna ventil utåt av centrifugalkrafterna.Ventilen öppnar vägen för ökat oljetryck som i sin tur påverkar de såkallde "shift valves" som sitter i ventilhuset.Dessa "shift valves" är fjäderbelastade och med olika fjädrar alternativt en annan ventil kan man alltså styra växlingspunkterna.Modulatorn i detta samanhang styr endast beroende på motornsbelstning.Dv.s pressar du ner pedalen minskar vacumet i insuget och detta påverkar modulatorn så att den ökar oljetrycket mot "shift valves" på ett liknande sätt som "Governor" gör på utgående axel.----------------------------------------------------------------------------------Hur mycket varvtal en motor tål är ren Dynamik och har inget med ordet V8 att göra.En V8 kan lätt varva 10.000 rpm eller mer om den byggs för det.Se bara på NASCAR där man i timmar kan ligga på 9000rpm.I dragrace kan de värsta varva ännu mer.Ska man hårdra det så gäller det att bygga vev/slag så lätt och kortslagit som möjligt.En enkel princip när det gäller detta titta på borr/slag förhållande så får man ett hum om hur varvvillig en motor ärSlag>Borr ger en lågvarvig motor typ de flesta Big Block utom 427Slag<Borr ger en högvarvig motor som 289,302,351 Det är inte helt sant för nya lättare material kulkastar det lite Nuförtiden p.g.a låga oktantal så är det poppis med "strokade" motorer vilket sänker varvtalet ganska dramatiskt.Många har gjort fel kamaxelval pågrund av att man inte tänkte på att hela motorns dynamik blir förändradStrokning ger en lite segare motor då kolvhastigheterna ökar och i elementär mekanik gäller lagen V=2S*n som ger högre kolvhastighet.En högre kolvhastighet tillsammans med ett arbete ger automatiskt en kraft som smular sönder vevaxlar,kolvar och kröker stakar. Citera
ht67 cmc 1502 July 30, 2004 Author Report July 30, 2004 Hej Per!Det var en hel del läsning men mycket lärorikt.Jag ska ta och dra in magen och kravla under mussen och kolla justeringen. Men 0,15mm vid fullt gaspådrag blir svårt att känna när man väl är på plats. Vad jag förstår av ditt svar så känns det som att modulatorns inställning är viktig för hur lådan ska bete sig på olika varvtal. Kanske ska man justera där om den växlar för tidigt?När det gäller V8:or och varvtal var det ungefär som jag trodde men jag har respekt för andras uppfattning och ville inte säga emot eftersom jag inte var 100% bergsäker.Men om man som jag har en nybyggd, balanserad 351W (ej strokad) med RPM kit så borde den inte ta skada av om man drar med den till 5-6000rpm? Det handlar ju bara om några sekunder på racen. (Ok, och nån annan gång... :wink: ) Citera
Gäst July 30, 2004 Report July 30, 2004 Nä det där med 0.15mm är lite löjligt eftersom allt annat på våra bilar har mer glapp än så. Ja man får skruva lite med modulatorn för att hitta en bekväm gång man gillar.Kör man dessutom trimmat med lite lägre vacum som följd så är det lite svårare.Det är enklare på lådor som AOD där man istället kör med en "Throttle Valve" kabel som följer gasspjällens läge--------------------------------------------------------------Du kan säkert varva en bit över 6000rpm med din nybyggda maskin.Den ska vara byggd för det.Ventilfjädertryck,kamaxel och insug är ju byggt för det.Det ger sig självt dessutom eftersom du märker när motorn tappar ork. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.