Jump to content

Torque box på HT 65:a ?


Daniel

Recommended Posts

Hej,

Har en svensksåld mustang HT från 65 och efter 12 tidigare ägare så har det blivit en del mer eller mindre seriösa rostlagningar. Jag håller därför på med en renovering för att bli av med alla lappverk av plåt.

När det gäller den så kallade "torque box" så skall denna enligt vissa kataloger finnas på HT av 65-års modell medan andra kataloger listar "torque box" på HT först från 67-års modell.

Jag har letat i de böcker jag har (Mustang Restoration Guide, Haynes Repair Manual samt Mustang Illustration Catalog) men blir inte klok på om det skall finnas "torque boxes" på min bil.

Är det någon som vet om det skall sitta "torque boxes" på 65-års modell av HT?

Om det skall sitta "torque boxes" var exakt sitter dessa monterade?

Tack på förhand

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Torque boxen sitter "nere vid fötterna" utanpå den vanliga golvplåten- sett från sidan bildar den en triangel mellan befintlig golvplåt under pedalerna (45 grader upp mot torpeden) och golvets resp. torpedens förlängning. Denna trekantiga plåtbox är också fäst från sidan i ramtassarnas yttersida. (att förklara detta med ord...)

När jag tittar i min "weld and sealant assembly manual" - nytryck av FoMoCos manualer - så syns det tydligt att dessa bara fanns på cabriolet och inte HT eller 2+2.

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för svaren. Efter fast66 förklaring och Pelles bild så var det enkelt att förstå var toque boxen skall sitta.

Jag var lite orolig att torque boxes var något som hade suttit original på min bil och sedan "försvunnit" vid tidigare rostlagningar. Nu slipper jag iallafall att beställa dessa repplåtar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...