Jump to content

Bestyckning holley hp


PeterF

Recommended Posts

Håller på med bestyckningen till min cleveland. Behöver bestycka upp mer än vad fuggen verkar vilja ta emot. För även om jag går upp i storlek på munstycken så gör det inte längre nån skillnad. Hur gå vidare?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hur ser det ut vid en repa.... Lambda/afr kontra varv/belastning.... mer är alltid inte bättre... Motorn måste hinna svälja det du ger den :P

Link to comment
Share on other sites

Hur ser det ut vid en repa.... Lambda/afr kontra varv/belastning.... mer är alltid inte bättre... Motorn måste hinna svälja det du ger den :P

Fulla spjäll så visar afr bara streck. Alltså utanför mätvärde åt snåla hållet, Vid lätt belastning runt 14-15

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Fulla spjäll så visar afr bara streck. Alltså utanför mätvärde åt snåla hållet, Vid lätt belastning runt 14-15

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Du har bytt bränsle till nått annat än bensin va?

Link to comment
Share on other sites

Japp, en bredbandare! Sitter 73 i primörer och jättestort i sec bara för att se om det blev nån skillnad! När jag går över 73 i sec så blir det ingen mer ökning i bränsletillförsel

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Blir nyfiken Vad är det för Holley förgasare du har?

Modell nr Storlek DP eller Vac ?

En liten fundering jag får här är att du har en stor DP som får för lågt vacum vid full gas.

Men ska inte spekulera innan jag vet betydligt mer om vad för förgasare det är samt mer om motorn.

Med vänlig hälsning

MrV8

Link to comment
Share on other sites

En holley HP dp 750cfm på en 351c 11.5 komp, 58cc toppar, borrad 0.30 och en compcam xe284h kam

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har själv provat lite med DP 750 på 350 storlek men fick det aldrig riktigt bra.

Skulle råda till att prova mindre förgasare 650 DP om du gillar DP förgasare. Alternativ prova en Vac.

Annars får du laborera med tillskotsventilerna och acc pumparna. Kolla även bränslenivån att den är rätt i flotörhusen.

Hur går den om du smyger upp den och sen ökar kraftigt på höga varvtal. Går den magert även då du inte öppnar secundärerna helt?

Vad vissar vacum mätaren då?

Med vänlig hälsning

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Har själv provat lite med DP 750 på 350 storlek men fick det aldrig riktigt bra.

Skulle råda till att prova mindre förgasare 650 DP om du gillar DP förgasare. Alternativ prova en Vac.

Annars får du laborera med tillskotsventilerna och acc pumparna. Kolla även bränslenivån att den är rätt i flotörhusen.

Hur går den om du smyger upp den och sen ökar kraftigt på höga varvtal. Går den magert även då du inte öppnar secundärerna helt?

Vad vissar vacum mätaren då?

Med vänlig hälsning

MrV8

Det är knepigt som fasen detta. Kammen ger kasst vacum det visste jag. Hade 7.5hg vacum på tomgång med växel i bytte tillskottsventilen till en 2.5hg så löstes det problemet att den skvätte in soppa! Bränslenivån ligger perfekt i flottörhuset.

Spelar ingen roll hur jag använder gasen, det går snålt ändå! Ska hänga på en 750 vac i eftermiddag och testa om det blir nån skillnad.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja testa det.

Rapportera hur den gick sen väntar med spänning på resultatet. Med 750 vac.

Ang DP och lågt vacuum.

Enligt mig helt rätt att gå ner till 2,5 på DP om du har lågt vacum för att slippa onödiga extra rik bränsleblandning.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Ja testa det.

Rapportera hur den gick sen väntar med spänning på resultatet. Med 750 vac.

Ang DP och lågt vacuum.

Enligt mig helt rätt att gå ner till 2,5 på DP om du har lågt vacum för att slippa onödiga extra rik bränsleblandning.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Nu är jag ännu mera fundersam! Nu sitter det en holley 3310, 780cfm vac sec. Bestyckad efter holleys egna lista och AF värdena är i princip perfekta?? Lite justeringar gjorde jag med fjäderbyte i membranklockan för att inte bilen ska bogga vid lite inspirerad körning

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Se där :-)

Vad var det jag sa :-) för stora DP är klurigt att få bra eller omöjligt att få att gå helt perfekt. Beroende på hur noga man vill få det rätt.

Kul att höra att det vart så lyckat med en Vac förgasare istället för DP.

Gick den bra också?

Borde ju gjort det med rätt lamda värde.

Vad låg den mellan för värden på full gas och på jämn fart?

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Se där :-)

Vad var det jag sa :-) för stora DP är klurigt att få bra eller omöjligt att få att gå helt perfekt. Beroende på hur noga man vill få det rätt.

Kul att höra att det vart så lyckat med en Vac förgasare istället för DP.

Gick den bra också?

Borde ju gjort det med rätt lamda värde.

Vad låg den mellan för värden på full gas och på jämn fart?

Med vänlig hälsning,

MrV8

Japp. Men ändå är ju denna fuggen 30cfm större än dp'n?

Bilen går riktigt bra, bra gasrespons som fasen.

Fullgas AF 12.5-13

Jämn fart obelastad ca14

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Du vet inte om fuggen blir större. Eftersom vakumsidan bara öppnas vid behov.

Men din DP ska inte gå så som du beskriver med den bestyckningen så det är nått skit nånstans i den.

Link to comment
Share on other sites

Jätte kul att höra att det blev så lyckat :-)

Tycker även som du själv skriver att du i det närmaste har perfekta lamda värden.

Hemligheten är att Vac förgasaren öppnar inte för mycket på en gång utan behåller vacuumet hela tiden så motorn suger i sig bensin hela tiden och i rätt mängd.

Tack vare vacuum öppningen.

I korta drag blir det så att den öpnnar bara helt fult kanske på top varv för att under top varv kanske bara öppnar sekundärerna halv eller ännu mindre. För att behålla sug förmågan. Fast du håller gasen i botten. Man kan säga att du genom att trycka gasen i botten tillåter förgasaren att öppna fullt för full effekt. Men om den själv känner det går inte då kommer jag stanna eller gå dåligt då gör den inte det. Tack vara att den är vacuum styrd.

Om du inte har en spreed bore utan en standard förgasare med lika stora inkanaler då får du nu 390 cfm öppning vid full gas och resterande upp till 780 cfm i fall behov och möjlighet finns.

Med en standard 750 DP får du 750 cfm direkt vid full gas. Med följden att lågt vacuum gör att motorn går dåligt. Samt magert då den suger i sig dåligt med bränsle. Då kan man laborera med att tvångs mata via acc pumparna och tillskotsventilerna men brukar som du själv märkt bli svårt att få till det bra.

Hoppas den här lilla snabb förklaringen ger dig lite mer förståelse för hur dom olika förgasarna jobbar.

Kul att höra att du sattsat på lamda mättare och även vet om vilka värden man ska ha för att motorn ska gå bra. :-)

Samt villig att prova en annan förgasartyp för att se skillnaden. Alltid kul att hjälpa till och guida då :-)

Kan även nämna att jag själv efter skruvat med förgasare från början var mycket förtjust i DP förgasare mycket för min läromästare som lärde mig Holley på 90 talet förespråka dom men har själv blivit jätte förtjust i Vac förgasare och tycker man får en mycket bättre och finare gång med dom samt mycket enklare att få till bra inställning på dom.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Ligger den runt 12.6 på vridmomentspuckeln och sen snålar av mot 13.0 på ovansidan av den? Då skulle jag säga att den går nästintill perfekt och enbart 1 nummer större sekundärmunstycken ordineras.

Är det däremot 13.0 på puckeln och 12.6 på topp så går den magert nog att gå sönder runt maxvridet. Här ordineras 1 nummer större munstycken runt om och du får ge avkall på lite effekt för att ha en spiksäker maskin vid vridet.

Det är alltid högst cylindertryck vid maxvridet. Då krävs det soppa ;)

Link to comment
Share on other sites

Jätte kul att höra att det blev så lyckat :-)

Tycker även som du själv skriver att du i det närmaste har perfekta lamda värden.

Hemligheten är att Vac förgasaren öppnar inte för mycket på en gång utan behåller vacuumet hela tiden så motorn suger i sig bensin hela tiden och i rätt mängd.

Tack vare vacuum öppningen.

I korta drag blir det så att den öpnnar bara helt fult kanske på top varv för att under top varv kanske bara öppnar sekundärerna halv eller ännu mindre. För att behålla sug förmågan. Fast du håller gasen i botten. Man kan säga att du genom att trycka gasen i botten tillåter förgasaren att öppna fullt för full effekt. Men om den själv känner det går inte då kommer jag stanna eller gå dåligt då gör den inte det. Tack vara att den är vacuum styrd.

Om du inte har en spreed bore utan en standard förgasare med lika stora inkanaler då får du nu 390 cfm öppning vid full gas och resterande upp till 780 cfm i fall behov och möjlighet finns.

Med en standard 750 DP får du 750 cfm direkt vid full gas. Med följden att lågt vacuum gör att motorn går dåligt. Samt magert då den suger i sig dåligt med bränsle. Då kan man laborera med att tvångs mata via acc pumparna och tillskotsventilerna men brukar som du själv märkt bli svårt att få till det bra.

Hoppas den här lilla snabb förklaringen ger dig lite mer förståelse för hur dom olika förgasarna jobbar.

Kul att höra att du sattsat på lamda mättare och även vet om vilka värden man ska ha för att motorn ska gå bra. :-)

Samt villig att prova en annan förgasartyp för att se skillnaden. Alltid kul att hjälpa till och guida då :-)

Kan även nämna att jag själv efter skruvat med förgasare från början var mycket förtjust i DP förgasare mycket för min läromästare som lärde mig Holley på 90 talet förespråka dom men har själv blivit jätte förtjust i Vac förgasare och tycker man får en mycket bättre och finare gång med dom samt mycket enklare att få till bra inställning på dom.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Tack för infon och hjälpen, nu är man lite klokare. :cool::P

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ligger den runt 12.6 på vridmomentspuckeln och sen snålar av mot 13.0 på ovansidan av den? Då skulle jag säga att den går nästintill perfekt och enbart 1 nummer större sekundärmunstycken ordineras.

Är det däremot 13.0 på puckeln och 12.6 på topp så går den magert nog att gå sönder runt maxvridet. Här ordineras 1 nummer större munstycken runt om och du får ge avkall på lite effekt för att ha en spiksäker maskin vid vridet.

Det är alltid högst cylindertryck vid maxvridet. Då krävs det soppa ;)

Ok. Jag vet inte vad jag har mitt maxvrid nånstans, så jag har försökt att kompromissa ihop värdena ihop med lambdan och där det känns bäst! Iom att jag kör 11.5 i komp så vill man ju att det ska ösas in soppa vid rätt tillfälle så jag slipper spikningarna som du säger

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...