Jump to content

Recommended Posts

Tjena !

Ny här på forumet, äger en 2012 Mustang cab V6.

Tycker synd om dem som köper en mustang med " salvage/flood etc " titel utan att veta om det.

Har en sida för er som inte vill betala för carfax innan ni är 100% säkra på det köpet.

På denna sidan står det endast ifall bilen finns registrerad som " Salvage " på vissa bilar som man söker på så finns det ibland bilder på hur bilen såg ut när den t.ex. varit smälld.

Det ända ni behöver är att skriva in VIN nr som ni kan få tag på från t.ex. " transportstyrelsen" ifall bilen är registrerad.

http://www.salvagedb.com/

Med en sökmotor (tex Google) skriver du "fråga på annat fordon" och trycker på enterknappen. Längst upp brukar fd vägverket nu transportstyrelsen dyka upp.

Skriv registreringsnumret på bilen i avsett utrymme och få information om bilen. Långt upp i den text som dyker upp finns ett långt nummer med bokstäver lite huller om buller. Detta nummer är det vi kallat VIN.

(tapatalk)

Med en sökmotor (tex Google) skriver du "fråga på annat fordon" och trycker på enterknappen. Längst upp brukar fd vägverket nu transportstyrelsen dyka upp.

Skriv registreringsnumret på bilen i avsett utrymme och få information om bilen. Långt upp i den text som dyker upp finns ett långt nummer med bokstäver lite huller om buller. Detta nummer är det vi kallat VIN.

(tapatalk)

Tack för hjälpen. Då var jag inne på rätt spår. :)

Jag visste inte bara att chassinumret var samma som VIN numret. Nu har jag i alla fall kollat upp en Mustang som jag är lite spekulant på och där var inga händelser rapporterade. :)

Instämmer. Jag har varit och tittat på Mustanger som varit helt "rena" i carfax både i USA o Sverige som ändå visat sig varit omlackade och ev krockade.

En bil såg hur fin ut som helst så när på att jag såg färgskillnaden på omlackningen.

Det var lite ledsamt för ägaren hade inte sett det själv och just sållat bort flertalet bilar innan han köpt just denna.

Färgskillnaden kommer inte alltid med en gång, ibland aldrig (förhoppningsvis). Men ofta så åldras lacker olika, inte samma tillverkare, baser mm. och då kan just skillnader dyka upp först efter ett par år.

Magen och ögonen är viktiga. Kolla om några skärmar, gångjärn muttrar mm varit skavda lossade.Om inget varit lossat så ser du bara karossfärg, ingen grundfärg på dessa punkter. Kolla så skydd, mattor och innerisolering i skärmarna finns.

Good luck!! :)

Ja man får ju ta sig en riktig koll på bilen. Just den jag skall kolla på är just den färgen som jag sett live och tycker sticker ut lite extra. :)

Magkänslan skall man inte underskatta. Speciellt då det skall bli första Mustang så vill man ju inte köpa vilket skit som helst. Men därför vet man ju inte exakt heller vad man skall kolla efter. :(

Kan ju inte mer än säga att säljaren har varit hur snäll och schyst som helst. Har även varit i kontakt med föregående ägare som hade bilen i 3 år och även han var hur trevlig som helst och skickade bilder på hur den såg ut när han hade och berätta hur historiken låg till.

Så det känns ganska ok att åka och klämma o känna på sin första Mustang.

Nu hoppas man att den bara lever upp tills ens förväntningar och att det inte är ett himla lik när man ser den.

Kan nästa garantera er en sömnlös natt för min del då det ända jag tänker på är denna bil. :)

Det låter bra och förtroendegivande om ägarna är tillmötesgående och seriösa.

Om det är första Mustangen du skall kolla på får du hålla dig i skinnet... Man blir lätt mjuk i hela kroppen och glömmer att vara objektiv och noggrann ;)

Själv tackade jag för möte/provkörning och bad att få återkomma med bud efter fundering och avvägning. Gör inga förhastade bud eller köp.

Lycka till!:D

Ja man får ju ta sig en riktig koll på bilen. Just den jag skall kolla på är just den färgen som jag sett live och tycker sticker ut lite extra. :)

Magkänslan skall man inte underskatta. Speciellt då det skall bli första Mustang så vill man ju inte köpa vilket skit som helst. Men därför vet man ju inte exakt heller vad man skall kolla efter. :(

Kan ju inte mer än säga att säljaren har varit hur snäll och schyst som helst. Har även varit i kontakt med föregående ägare som hade bilen i 3 år och även han var hur trevlig som helst och skickade bilder på hur den såg ut när han hade och berätta hur historiken låg till.

Så det känns ganska ok att åka och klämma o känna på sin första Mustang.

Nu hoppas man att den bara lever upp tills ens förväntningar och att det inte är ett himla lik när man ser den.

Kan nästa garantera er en sömnlös natt för min del då det ända jag tänker på är denna bil. :)

Lycka till!!

Eje har rätt: lämna pengarna hemma när du tittar på en bil. Och skulle inte detta gå så stick ner på stan efter provkörningen i din lånade Mondeo och ät en hamburgare. Avståndet till Mustangen kan lugna ner detta "När jag nu har kört så långt så vill jag inte åka tomhänt hem".

Intressant är de gånger man redan vet att bilen är fel. Corvetten som jag inte ens ville provköra, eller den Nissan Micra (!) som jag blev kär i, också innan vi startade den.

Förra höstens Mustang var inte fel. Det var bara inte min bil.

(tapatalk)

Fan pågar ni ger mig kalla kårar på ryggen nu några timmar innan flyget går. Det med att lämna pengarna hemma blir svårt, men förstår precis vad du menar. :)

Tanken har ju slagit mig några gånger att åka så himla långt för att sedan kanske inte köpa bilen och då komma hem tomhänt. Hur roligt skulle det vara efter lagt ner rätt så många timmars forskning på precis denna. Men o andra sidan är det ju bättre än att köpa ett måndags ex som man kanske bara får massa problem med.

Jag hoppas i alla fall att den är så fin som säljaren sagt att den är och att han då är ärlig mot mig. Man har ju varit med om många olika säljare när man köpt bilar förr.

Vi kollade på flera, med pengarna "på fickan" varje gång, men slog inte till förrän allt kändes rätt ändå. Till sist blev det så att vi blev förälskade när vi rullade upp på garageuppfarten hos dåvarande ägaren, allt stämde, till och med lite fågelkvitter och nån solstråle. Följ hjärtat, men ha hjärnan påslagen och ögonen öppna! Lycka till! (Jag ler fortfarande lite fånigt lyckligt varje gång jag ser vår lilla ponny)