Ingo April 27, 2003 Report Share April 27, 2003 Har en FMX låda som stått sedan mitten av nittiotalet utan turbin.Faktum är att jag inte säkert vet om den var just när motorn plockades ut och såldes.I varje fall tappade jag ur geggaoljan ur den och justerade banden och bytte filter(jag var rätt noga med distansen) Beställde olja genom min lokala mack och det verkar vara en modern olja som går att köra i GMlådor också,Jag var skeptisk men fick titta i hans listor så det verkade stämma.Hursomhelst startade jag uppbilen i höstas utan avgassystem och provkörde lite. växelägena var knäppa men den drog bra både fram och back,om den växlade som den skulle gick ju inte kolla utan mottryck i avgassystemet och bara köra på uppfarten.Nu i vår har jag justerat växellägena och varit på besiktningen.Vad som hänt är att den nästan ingen drgkraft har på backen och driven funkar inte heller.Drive problemet kan ju ha funnits i höstas,men varför strular backen?.Det var en del skit i tråget så visst kan banden vara brända,men en FMX jag hade för snart 20 år sedan hade definitivt mer gegga i tråget vid service,men den gick klockrent Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe N cmc712 April 27, 2003 Report Share April 27, 2003 Jag tror att problemet kan vara just att du slagit i fel olja. I Fords lådor måste man alltid använda FA- olja (brukar även vara märkt med FORD M2C i specen). Dextron-oljan som man använder i GM-lådor är för fet och får banden att slira. Har du otur så är banden redan förstörda men det kan ju gå om du byter olja till rätt typ, töm då också turbinen så du får ur så mycket GM-olja som möjligt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo April 27, 2003 Author Report Share April 27, 2003 Oljan jag fyllt en Q8 olja som heter AUTO15 atfgodkänd för dexron3, Ford mercon,allison c-4,caterpillar to-2 DB236.1,Volvo 97340 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo April 28, 2003 Author Report Share April 28, 2003 Det är nog bara att inse att lådan är körd.Frågan är renovering eller att skaffa någon annan.Någon som har en fräsch FMX till småblock liggande? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe N cmc712 April 28, 2003 Report Share April 28, 2003 Det borde inte vara nått större problem att hitta nå´n som kan renovera lådan åt dig, bor du i närheten av Sthlm så kan jag rekommendera Inge Ellburg. Jag har tyvärr inte kvar hans tel.nr. men han står i klubbtidningen på US Carservice. Han renoverade min FMX och det både gick fort och blev bra, den växlar som en NY låda. I värsta fall så har jag en extra FMX som suttit på en 351W. Enl. uppgift så ska den ha varit renoverad ca. 300 mil innan bilen den satt på gick på tvären ut i skogen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst April 28, 2003 Report Share April 28, 2003 Funkar växlarna OK rakt fram?Om alla växlar rakt fram funkar utan "slip" så är det inga fel på kopplingarna.Om du kör på 1-an och släpper upp gasen motorbromsar lådan då?Om inte det plus slir på backväxel så är bakre band feljusterat eller så läcker packningen till bakre servo.Har du justerat bakre bandet rätt?Justerskruven skall dras in med exakt 10lb-ftDärefter backa den exakt 1.25 varvDra åtOljan är inga problem så länge du inte kliver på ordentligt och den påverkar inte banden särskillt mycket.Däremot lammellerna som behöver mer friktion mår inte bra med DexronMen du BÖR byta! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo April 29, 2003 Author Report Share April 29, 2003 Det verkar som oljan jag har i är det bästa Q8 kan prestera.tydligen har dom flesta slutat tillverka den riktiga F-oljan.Vissa fabrikat har tagit fram en olja typ dexron som kräver att man monterar nya lameller tydligen,Q8 olja lär vara acceptabel "for daily use",eljest lär det bara vara Hansen som fortfarande för riktig f olja.Jag bor i skellefteå och här har vi väl två som renoverar lådor.Min reservdelsleverantör är den ena men leveranstiden torde inte vara så kul.Eljest har jag jobbat en del med andra lådor tidigare, även proffessionellt(allison),men det är över 15år sedan.Så det är väl tidsperspektivet som gör att en begagnad låda hägrar.Angående om jag justerat bandet rätt och dragit exakt 10?.Så små värden går aldrig dra exakt. ibörjan lånade man små momentnycklar men avikelsen var ganska hårresande. Att gå efter det justeringsmetoden som fanns i gamla Hansen kataloger verkar stämma bäst.Men om servon läcker märker man inte när man justerar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo April 29, 2003 Author Report Share April 29, 2003 Har du någon priside,och hur länge har lådan stått? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.