May 13, 201410 yr comment_136334 Hej har ett mustangprojekt jag tänkte börja med i sommar.Jag har en 302a i okänt skick med en C4 låda i okänt skick också. (Ska riva motorn i sommar och kolla så den inte är helt slut på.)Det jag funderar på är om det är värt att kosta på 302an lite billigare "trim" så som kam,förgasare och insug. (Har headers redan.) Vad kan man få för effekt då?Målet är inte någon dragracingbil direkt, men en som går leka lite med ändå. Och gärna hyfsat soppasnål, har hört att en fräch std 302a drar runt litern ?Har funderat om det är billigare att hitta en färdig motor från USA med låda och allt i bra skick. Vad tror ni? Tacksam för råd:D
May 13, 201410 yr comment_136335 Är bottendelen fin är det absolut värt att kosta på. Topparna kommer begränsa, med lite portning och större ventiler i ett par 289-toppar kommer du en bit med övriga delar du nämner.
May 13, 201410 yr Author comment_136336 Okej jo har kikat lite på toppar med men ska man ha alutoppar skjuter det iväg i pris...Jasså det är bättre med ett par 289-toppar då?Verkar ju finnas väldigt billiga renoveringssatser http://www.ebay.com/itm/FORD-Premium-Master-Engine-Rebuild-Kit-302-5-0-1968-72-/271120928764?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f20110ffc&vxp=mtr
May 13, 201410 yr comment_136339 Okej jo har kikat lite på toppar med men ska man ha alutoppar skjuter det iväg i pris...Jasså det är bättre med ett par 289-toppar då?Verkar ju finnas väldigt billiga renoveringssatser http://www.ebay.com/itm/FORD-Premium-Master-Engine-Rebuild-Kit-302-5-0-1968-72-/271120928764?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f20110ffc&vxp=mtrHar ett par järntoppar till salu, 302:a, portade men behöver nog överhalas
May 14, 201410 yr Author comment_136356 Hm svårt att veta då det är många år innan bilen är klar för att hänga i motor.Men om vi säger 10-15k då borde man väll kunna få de grejer jag tänkt?
May 14, 201410 yr comment_136369 Okej jo har kikat lite på toppar med men ska man ha alutoppar skjuter det iväg i pris...Jasså det är bättre med ett par 289-toppar då?Verkar ju finnas väldigt billiga renoveringssatser http://www.ebay.com/itm/FORD-Premium-Master-Engine-Rebuild-Kit-302-5-0-1968-72-/271120928764?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f20110ffc&vxp=mtr289-topparna är bättre för att du får högre kompression, dom behöver lite större ventiler och portning - speciellt i avgaskanalen.
September 16, 201410 yr Author comment_139711 Hej funderat lite över växellåda och har sett att Fords T5 låda ska fungera att köra med om man vill ha manuell och 5växlat.Sprängkåpa och upphängning finns att köpa på ebay har jag sett men det jag undrar är hur det blir med hastighetsmätaren? Om jag inte läst fel så ska det inte vara hydralisk koppling så borde inte vara några problem?Men som sagt går det att få till orginalhastighetsmätaren så man kan köra orginal instrument?
September 17, 201410 yr comment_139718 Hejsan ja du kan köra orginal hastighetsmätare bara att byta ut drevet i lådan, självklart så bygger du om till hydralisk koppling när du ändå håller på.Har själv gjort detta för många år sedan.
September 17, 201410 yr Author comment_139728 Okej bra! Jo kanske är värt att göra det. Vad skaffar man lämpligast för pedalställ? (Har automat för tillfället.)Är du nöjd med den lådan? Vad klarar den lådan opreppad? Måste man byta svänghjul eller något annat?Tack!
September 18, 201410 yr comment_139734 Hej ja svänghjul ,plattan mellan motor och låda (kommer inte ihåg namnet) startmotor. Det är viktigt att du får tag i en wct5 låda den tål betydligt mer effekt än den klenare T5 lådan. Lyssna med www.set-engineering-team.com dom hjälpte mig med delar. Finns en hel del att läsa om detta på den sidan.lycka till blir en klart roligare bil att köra.
September 19, 201410 yr comment_139745 Svarade lite för snabbt utan att tänka efter du behöver förmodligen korta kardanaxeln, ny vxl lådsbalk och en ny york (mellan lådan och växellådan) till kardan har jag för mig. men som sagt googla på nätet finn hur mycket info som helst.
September 19, 201410 yr comment_139755 C4 o T5 har "samma" yoke eller de passar iaf på bägge.Om du har en "gammal" 302 så tänk på att du får lilla 28oz vikten och lilla diametern till en 5.0/T5 bellhousing. Gjorde en sån installation åt en kund med 67a småblock och C4 för ett par årsen... startmotorn funkade också. Kopplingspedalen köptes lös med allt man behövde för att få till pedalstället. Hydraullager på lådan och kopplingscylindern i fäste vilket bultades i bromscylinderbultarna (manuella bromsar).
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.