Jump to content

Blomdahl94

Medlemmar
  • Inlägg

    37
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    1

Blomdahl94 last won the day on 28 september 2016

Blomdahl94 had the most liked content!

Senaste Profilbesöken

740 profil visningar

Blomdahl94's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

11

Omdömespoäng

  1. Ja det kanske inte är så farligt. Själva arbetet är jag inte orolig för det är just mätningen. Jag undrar vad man får med ett sådant kitt ? Får man med en tydlig instruktion att utgå ifrån? Eller kan man utgå från en instruktion från ett "äkta" Heidts kitt? Jag ska läsa igenom den instruktionen noggrannare. Men det känns inte som någon omöjlighet tycker jag.http://www.heidts.com/wp-content/uploads/IN-199-PM-320-E-K.pdf Har funderat på LS tidigare just nu känns den mest prisvärd tycker jag med. Men känns lite fel att stoppa i något annat än Ford. Det får bli ett senare problem. Okej spännande, du får gärna uppdatera mig hur det gått när du är klar.
  2. Tack för snabbt svar Per. Håller med om att skivor och stötdämpare känns klena. Men samtidigt kanske man inte kan få bättre för den slanten. Anledningen att jag börjat titta på dessa kitt är just för att jag funderat på modernare Ford V8 med överliggande kamaxlar. Och där med måste fjäderbenstornen bort. Har som sagt inte bestämt vad för motor som ska användas. Men nu inför besiktning (inom några år) blir det en 289+C4 som jag håller på att renovera. Blir det sedan besiktningsbefrielse ser jag goda möjligheter att byta till någon roligare motor och konvertera till manuell. Jag har även T31A (motor utbytt) i papperna. Tänker mig att man då hade kunnat uppgradera bromsarna ytterligare om det skulle behövas. Skulle ha fått lite mer kött på benen hur själva ""monteringen" av detta kitt fungerar. Har kollat lite på Youtube och det verkar vara en hel del mätning. Andra alternativet är som du säger att köra med orginal framvagn och byta till rejäla bromsar med en gång. Då blir dock framtida motorval begränsat och jag får ingen servostyrning. Har även en annan fundering, jag har tänkt att byta till skivor runtom och funderar hur det blir med bromsservon. Jag har nämligen en komplett bromsservo och pedalställ från en Ford Galaxy (minibuss från 2000). Jag funderar om man kan använda sig av detta? Och då senare bygga hydraulisk koppling om det blir konvertering till manuell vid motorbyte. Eller hur brukar man göra med bromsservo om man byter till skivor runt om?
  3. Hej blev lite nyfiken på detta kitt: https://www.ebay.com/itm/1964-1970-Ford-Mustang-II-2-Complete-Front-End-Suspension-Kit-IFS-Hub-to-Hub-1/253261041961?hash=item3af788d129:g:bTAAAOSw~vpaCcB7&vxp=mtr Installationsinstruktion för liknande: http://www.heidts.com/wp-content/uploads/IN-199-PM-320-E-K.pdf Håller på att renovera en 70 mustang HT där jag har trummor runt om och funderar på att byta till skivor. Tycker att detta kitt verkar prisvärt med tanke på att man får både skivor, servostyrning och modernare framvagn. Att man tar bort fjäderbenstornen öppnar även möjligheter till annan motor i framtiden. Är det någon som har erfarenhet av liknande ? Verkar vara en hel del jobb att "installera".
  4. Har funderat lite mer angående motorval. Har nämligen en 302a som satt i bilen innan den monterades ner. Motorn har stått i 25 år inomhus, provat att dra dunt motorn och den går runt. Tänkte kolla komp på den och om den är bra så skaffar jag det mest nödvändiga för att få den att gå. Isåfsall har jag den motorn tills jag hittat någon annan och har budget för det.(351) Har även en gammal C4 låda som kanske är värd att renovera.(Alternativt skaffa T5 låda)
  5. Hej tack för svar. Precis, jag letar en motor som är lite modernare än orginal. För att få bättre driftsäkerhet och bättre komfort. Vill bygga en bil som man åker bra även längre sträkor och med lite klös i. Funderar på en manuell låda . Har varit inne på LS1 men det känns lite fel att stoppa i en ford. Tyvärr verkar inte ford ha någon liknande motor som får plats mellan fjäderbenstornen vad jag vet? Har sett folk som satt i 5,0 från tex foxbody. Verkar intressant då dom finns med 5-växlad manuell låda. Det som jag ser som en stor nakdel är efekten, hade gärna haft en motor med 300-400 hk tex som Ls1. Jag letar helt enkelt en bra motor till bra pris som har potential till 300-400hk. Och som sagt så är det ett långtidsprojekt där grunden är ett tomt skal, har lite erfarenhet av motorbyte så vet ungefär vad det handlar om. Så om allt måste göras om från grunden så är det ett bra tillfälle tycker jag. Finns det några andra elternativ en 5,0 foxbody motorn tror ni? Är det en bra grund? Känns som att en gammal 351 har mer potential? (Mycket daltande här, men jag vill försäkra mig om att jag skaffar en motor som blir bra.) Skulle fått döpt om tråden till " Vilka Motoralternativ 70 mustang HT?". Lyckas dock inte redigera det första inlägget.
  6. Ledsen att det dröjt med svar. Tack för alla tips! Ska hålla ögonen öppna efter 87-93 mustang då. Dock verkar inte den motorn särskilt spännande i orginalutförande med sina 220 hk. Har kollat runt lite på ebay och sett att det finns bla chip :http://www.americanmuscle.com/sct-4bank-custom-8793gt.html ? Kanske chip i kombination med annan kam luftfilter och avgas. Kan man komma upp i 250-300hk utan strokerkitt och överladd tror ni? Om man skulle stroka måste sprutet anpassas ? Mappning? Mvh Pontus
  7. Okej kanske är lämpligt att leta en foxbody som donatorbil? Hur ser det ut med passning av andra delar dom imellan? Är det inte något annat som man kan ta (Bromsar, framvagn tex) så kanske man inte behöver någon donatorbil i det fallet? En sådan motor kan väll inte ha så mycket styrboxar och grejer? Iså fall skulle man ha letat en T-bird/foxbody med manuell (T5-låda?) som är krockad.
  8. Tack för svaren. Är inte så sugen att bygga om fjäderbenstornen. Tbird: Är inte det samma "4,6 modular" motor ? I så fall är det tyvärr inte intressant pga bredden. Hur är det med 5,0 som sitter i foxbody karossen? Är det något att ha? Det som annars känns mest passande just nu är typ ls1...
  9. Kan berätta lite kort, det är ett långtidsprojekt som köptes helt ren utan en enda kabel eller bromsledning i bilen. Bilen har nyss lackerats och jag har börjat titta lite på alternativ till motor och bromsar. (Tänkt ha skivor fram iallafall.) Tanken med modernare motor är för att få bättre köregenskaper, komfort, driftsäkerhet. Hade i så fall tänkt motor och låda. Ett annan anledning är för att bilen är som sagt tom på allt och det känns då som ett bra tillfälle att göra om allt från grunden. Tidigare var jag inne på 302/351 med T5 låda. Men tycker att det drog i väg mycket i pris om man ska ha alutoppar osv. Vad finns det för alternativ till motor tror ni ? Kan tänka att lägga ut ca40-50k för motor och låda.
  10. Okej, är ls1 enda alternativet om man ska få i något modernare utan större modifikationer? Har nämligen ingen motor eller härva alls. Därför jag funderar på att byta till modernare. Men verkar inte finnas så bra alternativ till mustang ? Kanske köra 302/ 351 med alu toppar och ev efi.
  11. Hej funderar att köpa en 4,6l motor från mustang gt 2005-2007. Frågan är om det passar en 70ht utan att göra om fjäderbens tornen ? Har för mig att folk har fått i 5,0 coyote genom att smida tornen lite. Har inte hittat något exakt mått på sohc motorn men 28" på den äldre sohc vilket känns tight.. Tacksam för snabba svar! Mvh Pontus
  12. Verkar finnas mycket kunskap här inom ämnet. (Y) Får se hur det blir med motorval senare. Jag tänkte mig att det skulle räcka att hena cylinderloppen om man hittar en fräsch motor, ska man borra och så kan jag tänka mig att det drar iväg i pris? Tack så länge:D
  13. Sant. Saken är att allt på bilen är rivet för tillfället det är i princip endast ett chassi. Har en ford galaxy (familjebuss) som jag kan ta bromsar från då det är mycket nytt på den. (Dock 2 nackdelar, fel bultcirkel och inte bolt on) Kanske är vettigast att beställa ett kitt från ebay för skivbromsar endast fram?
  14. Tack för mycket bra svar. Tyvärr blev blocket jag var intresserad av sålt. Får se om man försöker få liv i 302an jag har och sedan skaffa en 351 som man kan göra lite roligare. Blir att börja uppgradera bromsar nästa sommar iallafall. (räcker det med skivor fram eller bör man ha det runtom? ) Hade tänkt mig en bil för gata med kanske 300-450 hk.
  15. Hej tack för ett bra svar. Jag trodde inte att det krävdes maskin bearbetning. Kanske man ska satsa på att köra 351 orginal men med vassare kam,insug förgasare och heders. Så blocket jag funderar på har inga nakdelar/ fördelar mot ett äldre block? Är det bara att köpa insug för förgasare eller ser blocket annorlunda ut? Tack
×
×
  • Create New...