Jump to content

Problem med cabmotorn


pools

Recommended Posts

(redigerad)

Hej!

För två år sedan bytte jag till el-hydraulisk cab. I fjol höst började problemen. Det

verkar som om pumpen inte pumpar ordentligt. Jag skulle fylla på olja i vinter, men

glömde bort det. Nu i vår har jag fyllt på, men den var redan full. Problemet är att

jag måste hjälpa cabben att öppna. Sedan tar den tag och så öppnar den som den

ska.

Sedan när jag ska fälla upp cabben igen blir det samma fel. Pumpen går runt men

inget händer. Om jag då hjälper till manuellt så tar det en stund och sen greppar den

igen. Jag ser inga luftbubblor i ledningarna. Vad kan det vara för fel. Kan det vara nåra

tätningar i cylindrarna som blivit "torra"? Cylindrarna är ju bara två år gamla.

Mvh.

P-O

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag tror ändå på luft.

Luftficka i pumpen kanske.

När jag luftade min så var jag tvungen att skruva av pumpen och luta den för att luften skulle försvinna i själva pumpen.

Link to comment
Share on other sites

Är det luft i systemet hör man tydligt hur det bubblar. På min hjälper det att man efter påfyllning kör cabben upp och ner ganska många gånger innan luften försvinner. Gör bara inte samma misstag som jag. Jag fyllde upp till påfyllningshålet med cabben nere. Sen körde jag upp den och kollade. Då gick det i mer olja. Fyllde och satte i proppen. När jag sen cabbade ned kom proppen, som skjuten ur en kanon samt en dusch med olja över hela inredningen. Sälvklart så är ju kolvarna oljefyllda med cabben uppe och oljan hade ingen stans att ta vägen då jag cabbade ned, eftersom behållaren var full. Ibland är det jobbigt att vara efterklok.

Link to comment
Share on other sites

Jag provade ikväll att köra cylindrarna bortkopplade från cabben upp och ner flera gånger.

Ingen lycka. Jag har också varit med om att pluggen flugit ur. Hur jag än gör så funkar det

inte. Jag beställer en ny pump imorron.

Är den nån som har en bättre begagnad pump till salu kanske? Men svara snabbt, jag har

bara en kväll till veckan att byta, torsdag. Sen blir det träff på lördag, och då måste det funka.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Jag hade inte så lätt att lufta.

Körde cylindrarna löst upp och ner minst 50 gånger, men ändå "hängde" sig cylindrarna ibland.

Upplevde inte något bubblande utan bara att cabmotorn ökade i varv.

När jag sedan skruvade bort cabmotorn och vickade den fram och tillbaka medans jag körde den så kom den igång.

Sedan dess har den fungerat i några år. Peppar, Peppar.

Så var det för mig.

Link to comment
Share on other sites

Förstod väl att det var nåt fel på motorn, eller pumpen rättare sagt. Nu har den lagt av helt.

Motorn går men ingen pumpeffekt överhuvudtaget. Plockade sönder den men kan inte se nåt

fel direkt. Monterade ihop igen, ingen pumpeffekt alls. Får beställa en ny pump. Har lagt ut

några trådar, vi får se vad det ger.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag bytt pumpen. Det blev bättre, den pumpar då. Men det funkar inte 100. Ska testa

med att vicka den som Johan T5 sa. Fick inte tid med det i kväll, måste ju se slutdramatiken

i hockeyn också. Det får bli imorron kväll. På lördag är det träff och då måste den funka,

det ser ju ut att bli kanonväder i Umeå.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hej igen!

Nu äntligen har jag haft möjlighet att lägga lite tid på detta problem igen. Jag har varit så

less på det att jag inte har orkat bry mej. Senaste tipset var ju att vicka lite på pumpen. Det

funkade inte. Men så kom min son på en sak. (han hjälpte mej idag) Om en av cylindrarna

läcker och det bara går olja genom den tillbaka till pumpen, så blir det inget tryck i den andra

och då lyfter inte den heller. Mycket troligt, eller vad säger ni hydraulexperter. Cylindrarna är

ju parallellkopplade. Så det kan kanske vara så.

Jag ska skaffa pluggar så jag kan plugga en av cylindrarna och testa. Men jag vill gärna ha

ett expertutlåtande. :P

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej!

Ibland blir man så less på vissa problem att man inte orkar bry sej. Nu är det i alla fall fixat.

Det var som Mikael (min son) sa, den ena kolven läckte invändigt. Nu är den bytt och allt

funkar som det ska. Skitkvalitet på kolvarna som bara håller i drygt ett år.:mad:

P-O

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
On ‎2015‎-‎06‎-‎11 at 22:18, pools said:

Hej!

Ibland blir man så less på vissa problem att man inte orkar bry sej. Nu är det i alla fall fixat.

Det var som Mikael (min son) sa, den ena kolven läckte invändigt. Nu är den bytt och allt

funkar som det ska. Skitkvalitet på kolvarna som bara håller i drygt ett år.:mad:

P-O

Håller med P-O. Bytte vänstra kolven 2014, bytte högra kolven i år. Skitdyra och skitkvalité.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...