Jump to content

besiktningsproblem


pappakeeno

Recommended Posts

:(

Jag har problem med att få igenom min bil i besiktningen och önskar nu hjälp från nån på forumet.

Problemet är att för tre år sen besiktigade jag min ht66 med en 408w, besiktningsmannen fick stora skälvan och sa att jag måste sätta i den gamla motorn eller trimma ner den eller skaffa en besiktningsmotor. Han sa att denna motor är över 300hk och det får jag inte ha.

Tro det eller ej men jag sålde faktiskt motorn för jag orkade inte med strulet, skaffade mig en nybyggd motor som har bänkpapper på 287hk.

När jag nu besiktigade bilen den 16/5 så visade jag bänkpappret för besiktningsmannen och han vart då osäker vad som gällde för min modell och gav mig ett nummer till en tekniker på carspect. När jag pratade med honom så sa han att jag skulle skaffa intyg från ford där det står hur mycket jag kan effektöka min bil. Allt det här känns ju väldigt konstigt eller vad säger ni.

Finns det nån besiktningsman i klubben men kan ta kontakt med?

/Mangan

Link to comment
Share on other sites

Det är en vanlig besiktning, jag tog fasta på den tidigare besiktningsmannen som sa att jag inte fick ha över 300 när jag skaffade en ny motor. Registreringsbesiktningen gjorde jag när jag tog hem den från USA 2007 då med en 289.

Link to comment
Share on other sites

Han såg i datorn problemen från besiktningen som gjordes på SBP, och när han provkörde bilen så kände han att det inte var originalmotorn som satt i, då visade jag bänkpappret.

Det spelar väl ingen roll om jag besiktar på en privat eller SBP, Han på carspect såg ju alla felen.

Link to comment
Share on other sites

Skumt hur ska dom på besiktningen kunna säga att du har för mycket HP?? ja om man nu inte säger det så klart!

Men 300 HP kan dom ju aldrig kolla, jag kan ju ha en 289 med 200 HP som standard,

men det är ju inte allt förstora problem att fixa in över 300 HP efter en motor renovering! o dom kan inte se detta på något vis.

I stort sätt har jag läst någonstans att det ska inte vara något problem att byta motor upp till en 351;a

efter detta kommer det lite mera förstärkningar av alla des slag!

O sedan är det ganska svårt för en som besiktar bilen att se skillnader på dessa motorerna

Det alltid dumt att tala om för dessa att man gjort blablablabla osv.

ps knappt möjligt att se skillnad på en 390! Man måste nog kunna motorer ganska bra!

post-6810-144839472177_thumb.jpg

post-6810-144839472182_thumb.jpg

post-6810-144839472186_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

För mustangen är det nog 300 sae hästar som gäller och visar du papper på 300 din hästar så är det en väldigt stor skillnad. så när man besiktigar sin musse och vet att allt inte stämmer håller man munnen stängd och svara bara när man e tvungen.

det haddde väl gått och göra en begränsning av hur långt gasen gick att trycka ner....... sätta strypningar mellan förgasare och insug, ändra tändningen. osv det är bara fantasin som stoppar en.

Så kämpa på :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det bästa du kan göra om du vill få bilen genom besiktning utan att "fuska" eller vara orolig för problem i framtiden är att kontakta en besiktningsman på SFRO, de kan tala om hur mycket effekt som funkar i din bil. Det finns så vitt jag vet i princip två vägar att gå. Skaffa intyg från Ford att bilen klarar effekten (detta brukar vara svårt) eller öka effekten enligt regelverket i Sverige vilket jag tror innebär max 20% mer än original. Original utgår i det här fallet från DIN bil, d.v.s. du kan inte hävda att en Shelby GT350 -66 hade så si och så mycket effekt som du sedan kan öka med 20%.

http://www.sfro.com/

Link to comment
Share on other sites

Hej, tack för all respons.

Jag pratade med en besiktningsman på SFRO och han sa att det är 20% på bilen med största motorn. Han föreslog tex hipo motorn med 271hk som utgångspunkt.

OK, det var ju tur att du ringde och att jag hade fel - med den utgångspunkten, lite pappersarbete och den motorn som sitter i bilen borde du kunna klara en besiktning utan problem.:D

Edit: Vet inte hur mycket ni hann prata men ibland kan det vara uppskattat om bilen uppgraderas med t.ex. skivbromsar när man trimmar, om du inte redan har det vill säga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...