Jump to content

felvänd topplockspackning!!


henrikz

Recommended Posts

Hej

har under en längre tid haft problem med lite för varm motor (289 -65) samt att den trycker ur sig vatten vid lite inspirerande gaspådrag.

har nu rivit ner och upptäckte en felvänd topplockspackning så min misstanke är nu att det blivit för varmt i den delen och packningen hälsat hem.

tänker jag rätt eller vad tror ni??

nått mer jag skall kolla tex sprickor isåfall var?

tips mottages

kom på en fråga till varför leder man in avgaser i mitten av insuget?

//Henrik

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som kolvar av fabrikat Badger eller TRW.

En Popup 11:1 kolv som var vanlig på 80-90 talet när det inte fanns topplock till vettiga priset.

För att få mer tryck i Fords ganska dåliga toppar så köpte man detta.

Inte så bra kolvar då det är lätt få för högt tryck och självantändning. Ingen bra balans heller.

Numera köper man toppar som ger högt tryck och använder plana kolvar istället.

Du kanske bör räkna ut kompressionen för om det sitter 289 toppar på motorn så kanske du har för högt cylinder tryck!

289-toppar är väldigt bra toppar och ska inte behöva ha pop up kolvar!

För högt tryck=blåsta packningar.

Tycker mig se väldigt blanka cylindrar också??

Inte bra isåfall! Bör slå isär allt och kolla upp cylindrarna och åtminstone hena om dom.

Kolvringar rökta också isåfall!

Link to comment
Share on other sites

hej

jag hade också en felvänd packning och problem med överhettning . Jag kör också med pop upp kolvar och det är inte några problem . jag har visserligen lite större förbränningsrum har nu 11.1 i komp mot 12.3 i början på 80 talet. Det ser ut som du har haft vatten i förbränningsrummet på den undre bilden. Tog den vatten hela tiden eller kunde du köra hyfstat kanske det räcker med nya topppackningar. Annars som Per skriver honing, nya ringar ,lager mm. Avgaserna är väl tillför förvärmningen. Jar har även monterat ett filter i kylarslangen innan kylaren. När jag fick toppackningnen rätt blev det en del smuts i kylsystemet på grund av att det hade varit dålig cirkulation i motorn.

Link to comment
Share on other sites

Hej

jag har ju kört med den och har inte märkt att det försvunnit så mycket vatten

jag får montera ihop allt och ha ögonen öppna efter en nyrenoverad motor tex 351w :cool: vill ju köra nu när solen är framme

skall nog försöka "dammsuga" kylvatten delen där packningen låg fel tack för tipsen

Link to comment
Share on other sites

hej

jag hade också en felvänd packning och problem med överhettning . Jag kör också med pop upp kolvar och det är inte några problem . jag har visserligen lite större förbränningsrum har nu 11.1 i komp mot 12.3 i början på 80 talet. Det ser ut som du har haft vatten i förbränningsrummet på den undre bilden. Tog den vatten hela tiden eller kunde du köra hyfstat kanske det räcker med nya topppackningar. Annars som Per skriver honing, nya ringar ,lager mm. Avgaserna är väl tillför förvärmningen. Jar har även monterat ett filter i kylarslangen innan kylaren. När jag fick toppackningnen rätt blev det en del smuts i kylsystemet på grund av att det hade varit dålig cirkulation i motorn.

Hej Björn

det var mycket skit i kylkanalerna så tack för tipset.

Vad har du för förtändning på din maskin med popupkolvar?samt hur mycket justerar ditt vakuum i grader om du använder det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...