June 11, 201410 yr comment_137214 Hejhar under en längre tid haft problem med lite för varm motor (289 -65) samt att den trycker ur sig vatten vid lite inspirerande gaspådrag.har nu rivit ner och upptäckte en felvänd topplockspackning så min misstanke är nu att det blivit för varmt i den delen och packningen hälsat hem.tänker jag rätt eller vad tror ni??nått mer jag skall kolla tex sprickor isåfall var? tips mottages kom på en fråga till varför leder man in avgaser i mitten av insuget?//Henrik
June 12, 201410 yr Author comment_137249 vad är detta för en kolv?någon som vet?Hitta även dessa rinn märken av rost angrepp vilket gör att jag misstänker toppackningen ännu mer
June 12, 201410 yr comment_137251 Ser ut som kolvar av fabrikat Badger eller TRW.En Popup 11:1 kolv som var vanlig på 80-90 talet när det inte fanns topplock till vettiga priset.För att få mer tryck i Fords ganska dåliga toppar så köpte man detta.Inte så bra kolvar då det är lätt få för högt tryck och självantändning. Ingen bra balans heller.Numera köper man toppar som ger högt tryck och använder plana kolvar istället.Du kanske bör räkna ut kompressionen för om det sitter 289 toppar på motorn så kanske du har för högt cylinder tryck!289-toppar är väldigt bra toppar och ska inte behöva ha pop up kolvar!För högt tryck=blåsta packningar.Tycker mig se väldigt blanka cylindrar också??Inte bra isåfall! Bör slå isär allt och kolla upp cylindrarna och åtminstone hena om dom.Kolvringar rökta också isåfall!
June 13, 201410 yr comment_137269 hej jag hade också en felvänd packning och problem med överhettning . Jag kör också med pop upp kolvar och det är inte några problem . jag har visserligen lite större förbränningsrum har nu 11.1 i komp mot 12.3 i början på 80 talet. Det ser ut som du har haft vatten i förbränningsrummet på den undre bilden. Tog den vatten hela tiden eller kunde du köra hyfstat kanske det räcker med nya topppackningar. Annars som Per skriver honing, nya ringar ,lager mm. Avgaserna är väl tillför förvärmningen. Jar har även monterat ett filter i kylarslangen innan kylaren. När jag fick toppackningnen rätt blev det en del smuts i kylsystemet på grund av att det hade varit dålig cirkulation i motorn.
June 14, 201410 yr Author comment_137285 Hejjag har ju kört med den och har inte märkt att det försvunnit så mycket vatten jag får montera ihop allt och ha ögonen öppna efter en nyrenoverad motor tex 351w vill ju köra nu när solen är frammeskall nog försöka "dammsuga" kylvatten delen där packningen låg fel tack för tipsen
June 19, 201410 yr Author comment_137437 hej jag hade också en felvänd packning och problem med överhettning . Jag kör också med pop upp kolvar och det är inte några problem . jag har visserligen lite större förbränningsrum har nu 11.1 i komp mot 12.3 i början på 80 talet. Det ser ut som du har haft vatten i förbränningsrummet på den undre bilden. Tog den vatten hela tiden eller kunde du köra hyfstat kanske det räcker med nya topppackningar. Annars som Per skriver honing, nya ringar ,lager mm. Avgaserna är väl tillför förvärmningen. Jar har även monterat ett filter i kylarslangen innan kylaren. När jag fick toppackningnen rätt blev det en del smuts i kylsystemet på grund av att det hade varit dålig cirkulation i motorn.Hej Björndet var mycket skit i kylkanalerna så tack för tipset.Vad har du för förtändning på din maskin med popupkolvar?samt hur mycket justerar ditt vakuum i grader om du använder det?
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.