carlbo June 11, 2014 Report June 11, 2014 HejMin motor 1965 289 4v går kanon när den är kall men börjar bluddra och gå dåligt efter en stunds körning. Har testat att byta allting som har med tändningen att göra samt ny förgasare, filter mm.. Har nu fått "domen" på min motor från verkstaden att det läcker in tryck/kompression i kylsystemet (60 ppm nånting) när den är varm och har högre varvtal. . Behöver lite råd.. vilket är bäst, importera/köpa ny motor eller byta toppar, topplockspackning, insugs packningar mm? Är det vanligt med sprickor i blocket? Var får man tag i bra renoverade motorer? MvhTor Citera
Per Berglund June 11, 2014 Report June 11, 2014 Vill du bara ha en motor att tuffa runt med så skulle jag lämna in den till en firma för invändig tvätt och kontroll av motorn.Har du tur så behöver du bara byta packningar och plana topparna. Det skulle jag göra utan vidare.Vanligt på ford är sneda toppar och läckande packningar.Ford var inte så smarta som Cheva och drog ner på antal toppbultar! Sprickor i block och cylindrar är rätt vanligt fast kan inte säga det är vanligare än andra.Det är iallafall väldigt tunna cylinderväggar och med tiden tand och slarv från ägare så kan det rostat igenom.Däremot uppdagas andra problem i blocket som kräver en massa maskinjobb så börjar det bli svårt motivera renoveringOm du nu absolut inte vill behålla 289an?Renoverade 302 motorer är ett bättre köp tycker jag för då får man rullkam och lite mer pulver! Citera
carlbo June 11, 2014 Author Report June 11, 2014 Tack för svar Per! Jag lutar åt att försöka få tag i en annan motor å 302 kanske skulle vara ett trevligt alternativ! Tänkte isåf renovera min gamla original motor vid sidan om under en (längre) tid. Blir det inte problem vid besiktning osv vid uppgradering av motor? Citera
Per Berglund June 11, 2014 Report June 11, 2014 302 är identisk mot 289 på utsidan.Knappt ett proffs kan se skillnaden med snabb överblick.Vill man vara bombsäker så slipar man ner det ingjutna motornumret och knackar in det gamla motornumret.För övrigt sitter numret illa till!Om du är säker på att det är en originalmotor som du vill behålla så känns det rätt kul om den går att rädda.Renovera är inget du kan göra själv utan en firma gör det på en några veckor så det går fortSå strunta i köpa en annan motor för det är bara bortkastad tid och pengar.Lägg hela krutet på din gamla 289a och gör det rätt med att lämna in den till en motorfirma som kan mäta upp den rätt. Citera
Draken August 11, 2014 Report August 11, 2014 Vad brukar det kosta att lämna in för kontroll å tvätt? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.