Jump to content

Recommended Posts

Innehåller inte den oljan modifierare, så det bara är att hälla i?

//Note 3

Jo det gör den. behöver inte hälla i någon modifierare. Jag kör den i min bakaxel...

Jo det gör den. behöver inte hälla i någon modifierare. Jag kör den i min bakaxel...

Ok, men hur vet man att man att den oljan innehåller rätt mängd modifierare?

Hur mycket olja går det åt?

Ok, men hur vet man att man att den oljan innehåller rätt mängd modifierare?

Hur mycket olja går det åt?

Ja den är ju avsedd för så kallade limited slip diffar så då får man ju utgå ifrån att den innehåller rätt mängd limited slip addetiv :)

den rymmer 2L enligt tillverkaren.

Jag köpte bara 2L och hade problem att få upp nivån till pluggen då det alltid blir kvar olja i verktyget man använder och fyller med. Så jag råder dig att köpa 3L så slipper du hålla på och försöka skrapa ihop varenda droppe..

Här finns all information..

http://www.fordservicecontent.com/Ford_Content/catalog/owner_guides/08mussg1e.pdf

Oljan är kompatibel med bakaxlar med diffbroms.

Så den kan användas tillsammans med friktionsmodifierare.

Står ingenstans att den innehåller (vad jag kan se) friktionsmodifierare.

Titta i instruktionsboken (i varje fall för 2003).

Där står det vilken typ av olja man ska använda och dessutom ska man ha friktionsmodifierare om man har lamell diffbroms.

Oljan är kompatibel med bakaxlar med diffbroms.

Så den kan användas tillsammans med friktionsmodifierare.

Står ingenstans att den innehåller (vad jag kan se) friktionsmodifierare.

Titta i instruktionsboken (i varje fall för 2003).

Där står det vilken typ av olja man ska använda och dessutom ska man ha friktionsmodifierare om man har lamell diffbroms.

Den innehåller redan friktionsmodifierare därav namnet "limited slip". Jag har kört denna olja i alla år utan problem.

Man har två alternativ. Antingen köper man den av ford rekomenderade oljan och tillsätter själv friktonsmodifierare i oljan eller så köper man en limited slip olja som dessa tillsatser finns i redan...

Hittade denna info på en limited slip olja från ett ennat märke (kendall). Den är speciellt utvecklad för att uppfylla smörjningsbehoven för de flesta bakaxlar med s.k. “limited-slip”. Oljan innehåller en speciell oljelöslig friktionsmodifierare för att eliminera det missljud

som orsakas av kombinationen låg hastighet och högt vridmoment i “limited-slip”-mekanismer i vissa

personbilar och lätta lastbilar vid kurvtagning.

Har iaf varit i kontakt med både Oljemagasinet och Mekonomen och nu fått bekräftat att oljan innehåller additiv

så det är bara hälla i :)

Mekonomen: 293:-/L & Oljemagasinet 179:-/L

Har iaf varit i kontakt med både Oljemagasinet och Mekonomen och nu fått bekräftat att oljan innehåller additiv

så det är bara hälla i :)

Mekonomen: 293:-/L & Oljemagasinet 179:-/L

Dom har bra pris på oljemagasinet. Handlade där ja med. :-)