convertible90 August 18, 2004 Report Share August 18, 2004 Kan knackande lyftare orsaka låg kompression (ca: 6.0)? Obs! knackar ej när den är varm.Är det OK att endast byta lyftare till 4 ventiler? Dvs. utan att lyfta topparna och göra ett ventiljobb./Lasse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 August 18, 2004 Report Share August 18, 2004 Hej.Vad jag vet så skall inte lyftare påverka komp, däremotkan det vara styrning, ringar, ventiler som är slitna.Jag tycker att du skall ta och göra en motor renoveringi vinter så kan du åka utan problem nästa år.Motor renovering behöver inte kosta skjortan och femtio,det går utmärkt med en vanlig garage renovering ochett sk raggarkit = billigt och bra. :wink: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew August 18, 2004 Report Share August 18, 2004 Vad menar du med 6,0 kolla skillnaden mellan cyl bör inte vara mer än 10% igentligen ointressant vad mätaren visar för kilo tal lovar dig att det skiljer från mätare till mätare knack i lyftare när den är kall brukar bero på dålig service byt olja+filter så brukar det bli bättre har ibland fått byte en till två gånger och när du tar komp prov håll gasen i botten så att motorn får in luft,kolla en gång torr och en gång med lite olja som du sprutar in med en olje kanna tätar den upp då så är det kolvringarna som är dåliga,när du byter lyftare bör du byta alla och kam+drivning det är något som slits lika mycket som lyftarnalycka till :wink: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB August 19, 2004 Report Share August 19, 2004 Lokalisera knackande lyftaren och byt ut den, eller plocka isär den för rengöring. Det är onödigt att byta fler delar om det inte är slitet. Man kan byta lyftarna till kammen, men inte använda gamla lyftare till ny kam. Tryckskillnader på upp till 20% mellan cylindrarna skall inte nämnvärt påverka motorns gång, men om du har en cylinder med mycket låg kompression, är det något som är fel. Det kan bero på brustna fjädrar, kolvringar eller brända ventiler. Toppen av och man hittar vanligtvis problemet. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ante August 22, 2004 Report Share August 22, 2004 Har nu börjat att riva motorn efter att ha haft 4 i komp på en cylinder och en massa övertryck i vevhuset. Nu visar det sig att den övre kolvringen är i ca 20 delar och den undre kolvringen i 2 delar hmm . Har inga vändkanter i cyl loppet och honings reporna är kvar så han kan ju inte gått jätte långt sedan renovering.Har nu plockat upp alla kolvar och det visar sig att det är sallad av alla komp kolvringar så man får nog säga att jag haft en tur att han inte har skurit. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
errorflynn cmc353 August 23, 2004 Report Share August 23, 2004 Om en motor stått länge kan ringarna fastna pga rost ell bara klägga fast.Då kan det hända att ringarna knäcks då man startar motorn. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.