Robban78 July 11, 2014 Report July 11, 2014 Har kollat runt på detta forumet och även andra Mustangforum och har förstått att väldigt många andra har samma problem.Just att bilen rycker oavsett varvtal,har märkt att det är när man har knappt nån gas alls,dvs när gasspjället är ytterst lite öppet.Min rycker som fasen,men öppnar man spjäleet lite till så går den som en klocka.har bytt allt i tändväg,även rengjort maf sensorn,spjällmotorn kan man ju ta isär och göra ren också,vilket jag gjort.Nån i hela mustangvärlden måste ju ha löst dett problemet som är ganska irriterande????Det måste nästan ha nåt med bränsleblandningen att göra iom att det bara uppstår när spjället är väldigt lite öppet.Vilda teorier mottas tacksamt //Robban Citera
Anders Lindström July 11, 2014 Report July 11, 2014 Det kan vara TPS (trottel position system?) som behöver kalibreras eller bytas. Man kan mäta med voltmeter, kommer dock inte ihåg vilka värden man skulle ha. TPSen går att lossa och vrida något till man har rätta värden på "stängt" spjäll till helt öppet. Citera
Tbird July 11, 2014 Report July 11, 2014 TPS sensorn ska vara ca. 0.9 - 1.0 volt med gassjället stängt.Eftersom TPS sensorn är en potentiometer, och den kan gå sönder.Oftast ingen kontakt vid vissa gaspådrag vilket ger 0 volt till datorn.Mät med en voltmeter på signalen som går till datorn.Ha tändningen på.Först checka att du har rätt värden med stängt spjäll.Öppna gasspjället sakta och checka att spänningen ökar utan några hopp till max ca. 4.2- 4.8 volt.Enklaste sättet att få en mätpunkt är att trycka en knappnål i kabeln, men se till att den inte jordas av misstag. Citera
Norwall July 11, 2014 Report July 11, 2014 Hade innan jag skaffade större problem likadana ryckningar på min bil. Lösningen var att rycka bort kabeln till EGR ventilen. Du kommer få en check engine lampa men inga ryckningar. Värt att prova.mvh Andreas Citera
Tommy Iggesund August 1, 2014 Report August 1, 2014 Samma problem här, fick råd om att hälla i red line i bensin för att smörja insprutningen. Bensinen är dålig med mycket inblandning av alkohol Citera
Tommy Iggesund August 3, 2014 Report August 3, 2014 Vart sitter EGR ventilen på min Musse från -99 , lägg gärna in ett foto Citera
mrv8 August 3, 2014 Report August 3, 2014 Just detta problem har jag haft på några av mina första bilar. Problemet vart bra så fort man tog bort slangen som öppnar EGR ventilen. Varför det blir så kom jag aldig på och ingen annan med på den tiden. En av bilarna jag fick detta fel på vart efter den var på aktoriserad märkesverkstad för byte av bränslefilter. Undras om det blir bra med en ny EGR ventil? Var jag dig skulle jag prova med slangen bortagen från EGR ventilen går den bra då. Testa köp ny EGR och se om den går bra sen. Har EGR på min musse 96a men har aldrig haft några såna problem på den att den går ojämt på jämn belastning. Haft min i 9 år aldrig hält i någon rengöring i bensinen. Går som en klocka ändå på vanlig 95 oktan. Citera
Tbird August 3, 2014 Report August 3, 2014 Här finns bilder på EGR ventil (valve).https://www.google.se/search?q=mustang+1999+egr+valve&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=2sjeU_uGH5P64QSx_YGoBA&ved=0CDUQsAQ&biw=1819&bih=779Dock tror jag inte det är något fel på EGR valve.Det kan finnas mycket sot och koks i kretsen som behöver rengöras. Citera
Betula September 20, 2014 Report September 20, 2014 Vart sitter EGR ventilen på min Musse från -99 , lägg gärna in ett fotoHar samma problem med min -99. Motortempmätaren går inte upp som den skall trots att motorn är varm. Har bytt givaren, kan detta ha något samband? Har bytt spridare, tändspolar och solenoiden till EGR ventilen. Det enda som hjälper är att koppla bort solenoiden eller slangen till EGR ventilen Citera
Tommy Iggesund September 20, 2014 Report September 20, 2014 (redigerad) Jag har liknande problem. Min började små rycka som sedan ökade,vid crusing , låga varv eller vid stadskörning. Annars går den bra. Tips på you tube finns om TPS sensorn , Trottle Position Sensor, givare som sitter på spjällaxeln. Men jag upptäckte en till givare som sitter bakom den elektriska EGR givaren , även den styrd med el, vet inte vad den heter. Jag särade på kontakten några ggr, ren gjorde och sen blev den nästan helt symtom fri.Köpte en beg TPS på ebay, bytte även den , skulle köpt en ny i stället kanske. Dem ska ju mätas in med voltmeter, det har jag kvar att göra. Hinner inte idag ska på midnight run i Hudisvall, börjar kl 13 Ändrade %s av %s (%s) Foto Citera
Tommy Iggesund September 20, 2014 Report September 20, 2014 Jag lossade el kontakten till den bakre givaren och då blev den nästan symtomfri Skickat från min iPad med Tapatalk Citera
Tommy Iggesund September 20, 2014 Report September 20, 2014 Jag lossade el kontakten till den bakre givaren och då blev den nästan symtomfri Skickat från min iPad med TapatalkJag kopplade inte bort den utan jag gjorde rent och satt tillbaka kontaktenSkickat från min iPad med Tapatalk Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.