Jump to content

"Ryckande" Mustag gt -94


Robban78

Recommended Posts

Har kollat runt på detta forumet och även andra Mustangforum och har förstått att väldigt många andra har samma problem.

Just att bilen rycker oavsett varvtal,har märkt att det är när man har knappt nån gas alls,dvs när gasspjället är ytterst lite öppet.

Min rycker som fasen,men öppnar man spjäleet lite till så går den som en klocka.

har bytt allt i tändväg,även rengjort maf sensorn,spjällmotorn kan man ju ta isär och göra ren också,vilket jag gjort.

Nån i hela mustangvärlden måste ju ha löst dett problemet som är ganska irriterande????

Det måste nästan ha nåt med bränsleblandningen att göra iom att det bara uppstår när spjället är väldigt lite öppet.

Vilda teorier mottas tacksamt :)

//Robban

Link to comment
Share on other sites

TPS sensorn ska vara ca. 0.9 - 1.0 volt med gassjället stängt.

Eftersom TPS sensorn är en potentiometer, och den kan gå sönder.

Oftast ingen kontakt vid vissa gaspådrag vilket ger 0 volt till datorn.

Mät med en voltmeter på signalen som går till datorn.

Ha tändningen på.

Först checka att du har rätt värden med stängt spjäll.

Öppna gasspjället sakta och checka att spänningen ökar utan några hopp till max ca. 4.2- 4.8 volt.

Enklaste sättet att få en mätpunkt är att trycka en knappnål i kabeln, men se till att den inte jordas av misstag.

Link to comment
Share on other sites

Hade innan jag skaffade större problem likadana ryckningar på min bil. Lösningen var att rycka bort kabeln till EGR ventilen. Du kommer få en check engine lampa men inga ryckningar. Värt att prova.

mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Just detta problem har jag haft på några av mina första bilar. Problemet vart bra så fort man tog bort slangen som öppnar EGR ventilen. Varför det blir så kom jag aldig på och ingen annan med på den tiden. En av bilarna jag fick detta fel på vart efter den var på aktoriserad märkesverkstad för byte av bränslefilter. Undras om det blir bra med en ny EGR ventil?

Var jag dig skulle jag prova med slangen bortagen från EGR ventilen går den bra då.

Testa köp ny EGR och se om den går bra sen.

Har EGR på min musse 96a men har aldrig haft några såna problem på den att den går ojämt på jämn belastning. Haft min i 9 år aldrig hält i någon rengöring i bensinen. Går som en klocka ändå på vanlig 95 oktan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vart sitter EGR ventilen på min Musse från -99 , lägg gärna in ett foto

Har samma problem med min -99. Motortempmätaren går inte upp som den skall trots att motorn är varm. Har bytt givaren, kan detta ha något samband? Har bytt spridare, tändspolar och solenoiden till EGR ventilen. Det enda som hjälper är att koppla bort solenoiden eller slangen till EGR ventilen

Link to comment
Share on other sites

Jag har liknande problem. Min började små rycka som sedan ökade,vid crusing , låga varv eller vid stadskörning. Annars går den bra. Tips på you tube finns om TPS sensorn , Trottle Position Sensor, givare som sitter på spjällaxeln. Men jag upptäckte en till givare som sitter bakom den elektriska EGR givaren , även den styrd med el, vet inte vad den heter. Jag särade på kontakten några ggr, ren gjorde och sen blev den nästan helt symtom fri.

Köpte en beg TPS på ebay, bytte även den , skulle köpt en ny i stället kanske. Dem ska ju mätas in med voltmeter, det har jag kvar att göra. Hinner inte idag ska på midnight run i Hudisvall, börjar kl 13

Ändrade %s av %s (%s)
Foto
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...