Jump to content

Glykol byte-motortemp problem


stickan ht-68

Recommended Posts

Efter glykolbyte så tar det för lång tid att komma upp i driftstemperatur 82 grader. Vid ute temp +22 grader tar det cirka 20 minuter, minst, innan driftstemperaturen är nådd. Hade Propylen glykol först men sen böt jag till Etylenglykol eftersom den ska vara skonsammare mot aluminium toppar. Sköjde motorn-kylaren två gånger innan jag fyllde på med den nya glykolen, termostaten, 82 graders, borttagen.Kollade även den med en kastrull varmt vatten och den började öppna vid 80 grader. Motortemperaturen stannar i alla fall vid 80 grader så det är OK. Min tanke är att det är en luftficka i systemet. Tacksam för fler förslag.

Link to comment
Share on other sites

Är det om du bara startar bilen och låter den stå på tomgångsvarv?

I såfall kan det vara normalt med en lagom insliten motor.

Däremot om du kör iväg och belastar motorn normalt borde det ta ca. 10 min innan motorn är i drift temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Min motor tar också rätt lång tid på sig att bli varm.

Jag har kört några riktigt kalla höst dagar och då blir nästan aldrig varm.

Det mesta förutom blocket är i aluminium och det är en effektiv värmeledare.

Jämfört mot gjutjärn så kan aluminium göra sig av med 3ggr mer energi på samma tidsenhet så visst gör det en hel del.

Det märks ju även på moderna bilar också.

Vissa fabrikat som exempelvis mercedes är nästan omöjlig att få varm i kupen utan dieselvärmaren som är standard på dom.

Rätt korkat man har en snål motor men bränner diesel för skapa värmen! :)

Link to comment
Share on other sites

Är det om du bara startar bilen och låter den stå på tomgångsvarv?

I såfall kan det vara normalt med en lagom insliten motor.

Däremot om du kör iväg och belastar motorn normalt borde det ta ca. 10 min innan motorn är i drift temperatur.

det är när jag startar bilen och kör iväg direkt det tar det ca 20 minuter. Innan jag bytte glykol så tog det ca 10 minuter till drifttemperatur, därför tycker jag att det är konstigt att det tar längre tid med Etylenglykol . Jag har ca glykol för -35 grader iblandad. Om det vore någon luftficka så borde den ha försvunnit efter ca 80 mils körning anser jag.

Link to comment
Share on other sites

Ja det hjälper kanske med ett vinter termostat, Har man större kylare bättre vattenpump bättre fläkt osv än original så tar det längre tid att värma upp.

Jag har ju bara nya grejer i kylsystemet, vattenpump, slangar. Kylaren är en aluminiumkylare, tror det är 20 eller 22 tum, så den är ju större. Tror nog att jag ska testa med ett annat termostat som du säger. Det blir väl även mer slitage på motorn när det tar längre tid att komma upp i drifttemperatur, det är väl största orsaken till att jag tar upp denna fråga.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är löst. När jag satte in termostaten i termostathuset så hamnade den tydligen lite snett så den tätade inte mot termostatsätet, därför blev den en genom strömmning av glykolen som orsakade lång varmkörning av motorn vid start av kall motor. Gjorde om proceduren och nu funkar det igen med temperaturen som det ska göra.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej!

Håller med Göran F., efter vattenpumphaveri i juni satte jag i en 92-gtaders termostat, ny vattenpump & ny 3-raders kylare sen tidigare har jag 5-bladig fläkt och fläktkåpa/fan-shroud. Fungerar klock-rent, temeraturen kommer upp på c:a 10 min inga problem vid cruising eller på tomgång-även de varmaste dagarna i sommras.

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...