Jump to content

Jimmy,90a GT från Vellinge utanför Malmö


Recommended Posts

Hallo gott folk. Har äntligen tagit mig i kragen och blivit medlem. Köpte bilen våren 2011 så det var väl på tiden :)

Som sagt en 90a GT med manuell låda. 2 färgad med beige inredning. Nyss införskaffat nya 17 tummare .

Bor i vellinge söder om Malmö och jobbar för Malmö Stad som lagerslav/reservdelsman på kommuntekniks verkstad.

Har sett en annan fox här i Vellinge man annars tycker jag det är glest med mussar här nere.

Ha det o hoppas vi ses på vägen bland en massa gummirök

Jimmy Roospost-6086-144839491767_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tackar. Jo vart lite förvånad över hur bra dom faktiskt går. Hade aldrig kört eller åkt i en fox innan jag var o tittade på denna uppe i göteborg

Helt klart mycket bil för pengarna. Och till all som säger: men va ful den är- säger jag bara: va fan kör du själv?

Link to comment
Share on other sites

Tackar. Jo vart lite förvånad över hur bra dom faktiskt går. Hade aldrig kört eller åkt i en fox innan jag var o tittade på denna uppe i göteborg

Helt klart mycket bil för pengarna. Och till all som säger: men va ful den är- säger jag bara: va fan kör du själv?

Med BBK luftfilter, BBK shorty headers och 2,5 tums flowmaster avgassystem blev min riktigt pigg trots 2,79ish i utväxling å ännu inget trim ;)

Link to comment
Share on other sites

Röd cabbe har jag inte sett men jag har sett en svart/gul GT som ser ut som en drift bil.

Jo lite luftfilter o headers har stått på listan länge men så la startmotorn av, o generatorn.....o sen behövdes det bromsar.

Sen tyckte jag bilen förtjänade ett par snyggare fälgar :D

Ska byta stötdämpare runt om när jag har semester om 2 veckor. Och denna vintern MÅSTE jag riva ner lådan o få den renoverad....börjar bli dryg.

Link to comment
Share on other sites

Glest med Foxar i Malmötrakten? Jag tycker de är där nere allihop.... :P

Driftbilen går inte på gatan längre kan jag informera.... men visst finns det väl iaf en fyra fem stycken till...

Jag köpte en 91 GT cab i Malmö för ett par månader sen.... halvskabbig men som ny att köra... inget sliten i chassie eller nåt sånt... bone stock med en väldigt udda spec från fabrik och även flyttgods.

Men jag håller med.... alla tycker de är fula..... men köp en, kör och lär känna bilen så är det nåt helt annat... och minsta lilla du petar på dem så kommer effekten själv....

Bromsarna suger ja.... dit med annat om du tänker åka allt annat än standard. Jag bytte till Cobra R kitt och det är nog det bästa jag gjort med min busfox. Nu finns det ju billiga bra bromsar att tillgå överallt...

Lådorna behöver lite genomgång då och då om de körs aktivt... men billiga delar och lätta att renovera... Föreslår alltid en förstärkning då dessa har en del svaga punkter.

Kör hårt!

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Heh kanske jag som är en total "shut-in" o missar alla fina foxar då.

Drift bilen har jag inte sett på ett bra tag så där har du nog helt rätt. Har för mig jag sett bilder här på forumet när du varit här nere och jobbat på den?

Kände igen bilen och landskapet.

Skulle vilja provköra en annan fox för att ha nånting att jämnföra mot min egen. Helst en "bone stock" som du säger. Har ingen aning hur dom ska vara/är egentligen. har bara min egen att gå efter och den är inte helt 100 i chassie.

Och folk som säger att dom e fula är för det mesta såna som köra vanliga tråkiga svensson bilar. Börjar misstänka avundsjuka. Hur förklarar man annars att någon med en gammal VW polo diesel tycker att foxen är ful? Eller en Touran? Är ju en buss.

Bromsarna är ju underdimensionerade som bäst....har både stått upp på pedalen och panikbromsat och där händer ju inte allt för mycket.

Lådan var ju kass redan när jag köpte bilen och därav fick man ju ett bra pris (tyckte jag iallafall) och bilen är ju fortfarande fullt körbar om än lite dryg, speciellt när lådan blivit lite varm då skorrar det gärna när man går mellan back och ettan vid tex fick parkering. Detta får nog bli året jag tar mig i kragen och plockar ner lådan o skickar på renovering. Fick en rätt bra firma nere i trelleborg som tar 3500:- plus delarna.

Nu börjar detta inlägget bli jobbigt långt så nu tackar jag för mig

Mvh Jimmy

Link to comment
Share on other sites

Japp stämmer.. TeamPonyDrift. Två Academyfoxar, två racefoxar och två till på lager... byggs även en racefox till kund med viper motor mm.

Du kunde testat min cabbe om jag vetat det tidigare... den var inte rörd en skruv på rent maskinellt eller chassie... gick ju också därefter. Eller jo - kn-filter satt det på.

Växellådsservice antar jag? T5 bör förstärkas med de delar som finns att köpa. Jag har skrivit om det här tidigare så bara att leta. Att det skorrar mellan friläge och back är nog mer standard... ingen broms eller synk på backen... jag brukar bromsa lite på femman innan jag skickar i returen.

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Har prövat söka här på forumet i en halvtimme nu med olika ord, benämningar, ditt andvändar namn efter något om t5 lådorna men inget dyker upp.

Men jag kommer ihåg att du nämnt det innan när jag precis köpt bilen för några år sen. Problemet är bara att jag ger mig inte på att öppna lådan själv och jag vet inte vilken växellåds firma som kan renovera + förstärka. jag har bara hört med växellåds service i trelleborg för att dom ligger nära och prisuppgifter jag fick av dom lät vettigt. (3500+material) kanske kan dom förstärka också?

Skorrar mest när man går FRÅN backen till ettan. backen klonkar mest bara. och hoppar ur om man inte smyger på kopplingen.

Har för mig att du har renoverat ett antal T5:or. Men du låter upptagen och bor i vetlanda? (allt norr om malmö är norrland för mig)

Vad brukar du hamna på i pris annars på en renovering?

Mvh Jimmy

Link to comment
Share on other sites

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.386549144792374.1073741827.144264655687492&type=3

Så ser det ut vid en standardrenovering av T5.... I detta fall Cobra modellen till en kund här i Mustangklubben. Där ser du "billet" lagerhållaren för bottenstocken vilken jag alltid använder numera. Jag har än inte sett någon T5 där original bricka inte har gett sig iväg. Backar denna ut bakåt så ökar spelet på bottenstocken och som bäst börjar det bara yla mer o mer i lådan.

I ditt fall är nog förmodligen synkningen slut efter som det kliver ur växlar också. Har man kört för länge med detta så brukar även dog-tänderna på kuggarna blir runda och då kan det vara nya drev som gäller.

Priset brukar hamna på ca 4500 i material - då använder jag Tremecs egna delar så långt det går och det inkluderar brickan. Då är det alla normala slitdelar och inga drev eller liknande. Rekommenderar även en främre bearing retainer med stålrör.

Jo det är rätt körigt men lite Mustangjobb går alltid att klämma in. Pendlar ju mer eller mindre till Malmö i bland då jag skruvar åt ponydrift så det är inga problem om du vill ha det kollat.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ska ner nu på fredag eftermiddag... 5 september. Byta motor i en av Academy bilarna hos teamponydrift. Strax utanför Vellinge det med.

Link to comment
Share on other sites

När du sen har monterat detta så får du gapet som jag pratade om tidigare mellan ratt och plastkåpor... inte snyggt men verkar inte finnas

mycket att välja på just nu... Jag kommer göra mig ett par aluminium konor och lacka svarta som fyller upp vettigt... tutknapp får man lösa på nåt vis också.

post-463-144839506433_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo man får göra nån lösning i mellan där som sagt... Avundsjuk? Har svårt att tänka mig att det är nåt alls du behöver vara avundsjuk över vad gäller min cabbe... Perfekt sleeper... :P

Link to comment
Share on other sites

Saknar något att lägga armbågen på i min därav min avundsjuka på ditt armstöd :D Foxen är den enda bil jag haft utan något som helst stöd eller något man kan lägga armen på. kändes skitskumt i början. Annars är där nog inte så mycket med cabben jag avundsjukar på.......däremot din svarte :D

Link to comment
Share on other sites

Hmm det kanske gick sönder och blev ej ersätt av en tidigare ägare.....

Är inte cabben lite mjuk för så mycke motor? Svetsad diff.....även kallad påga diff(skåne) volvo diff(volvo raggare) . Länge sen man såg nån med det.

Min Org. diff e nog lite sliten. ska prova byta olja.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...