Jump to content

Framvagns Troll på Foxen


TheyLive

Recommended Posts

Ok nu är det något skumt på gång i framvagnen.

Igår när jag körde ut från en relativt liten korssning åt höger-mer eller mindre fullt ratt utslag för att inte komma över i mottsatt körriktning-

så klonka det till i framvagnen och jag kände hur hela framänden rörde sig. När jag kom hem kände jag på hjulen och höger fram kan jag vicka på för hand och det hörs ett klonk (känns som ett stort glapp i styrleden typ och låter likadant som en kass led)

Och nu imorse när jag körde till jobb har jag ett ljud som låter ungefär som när en kupefläkt börjar bli kass men det går i takt med hjulen.

Bilen är besiktigad med blankt papper för typ en månad sen. Jag såg när besiktningskillen kolla framvagnen och han vickade på hjulen som dom brukar o han kollade med lampa o kände med handen o allt så han bör ju inte ha missat något och att slita ut framvagns grejor på en dryg månad låter inte sannolikt. Vad har hänt? Någon som känner igen det eller något tips?

Mvh Jimmy

Link to comment
Share on other sites

Allt såg bra ut med hjullagret, sprint och allt satt som det skulle. gick att spänna ytterst lite. Dock så hitta jag ett ganska stort glapp i den inre styrleden på högra sidan......ny bessad bil o allt. Lika bra att beställa inre och yttre leder på hansen racing i morgon.

Mvh Jimmy

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

Hur har det gått? Tror jag har liknande åkomma på min under uppseglande. Den något diffusa styrningen blev ännu värre med biffigare hjul vilket ju iofs inte är så konstigt så det blir nog samtliga leder till vintervilan. Var det jobbigt mek? Ser ju ganska enkelt ut...

//Med vänlig hälsning Per

Link to comment
Share on other sites

Yttre & innre styrleder är typ 1 timmes jobb och väldigt lätt.

Kolla även nedre spindelled som gärna glappar upp sig och den är ett helvete att byta utan rätt verktyg.

Den pressas fast så bäst låta en verkstad göra det.

Apropå diffus styrning så har dom det även när det är nytt.

Bytte själv alla leder plus spindelled och även hela styrväxeln!

Jag tyckte ändå styrningen upplevdes lite oprecis.

Det hela slutade med att jag bytte även rattstången till en ny stel från Flaming River för att slippa "gummi leden"

Blev då hyffsat bra men kunde ändå konstatera att man kan inte jämföra med dagens nya bilar.

post-2532-144839504824_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det finns en del till saker att kolla / uppgradera.

Infästningen av styrväxeln är gjord med gummi bussningar.

Rekomenderar att byta dem polyuretane eller ännu bättre till aluminium.

Enkelt att göra det själv.

De följande är inte direkt relaterat till diffus styrning men i slutänden påverkar de också känslan i styrningen.

Kolla också gummibussningarna på bärarmarna.

Dessa kan också bytas till polyuretane.

De brukar bli dåliga med tiden.

Detta är betydligt svårare att göra.

Det finns nya kompletta bärarmar att köpa från Late model restoration.Båda sidor för $350

Sen har du även övre infästningen av stötdämparna.

Även där en gummi bussning.

Även här finns det uppgraderingar.

Det vanligaste är Camber/caster plates som har stum infästning.

ganska enkelt byte men kräver framvagns inställning.

Link to comment
Share on other sites

Jodå det gick bra. bytte även alla 4 stötdämpare då dom var helt slut. Bussningarna i länkarmarna bytade jag förra sommaren. Orginal i gummi som jag fick i pressat av en lokal smed. Jag upptäckte att den där gummi bussningen på rattstången e ganska kass. Var hitta du den rattstången per? Har sökt runt efter en ny bussning men hela rattstången hade kanske varit bäst. Övre stötdämpar fäste sitter där redan camber/caster plates så det ska va lugnt tror jag. Allt som allt börjar det nog bli fason på bilen. stötdämparna gjorde stor skillnad. Funderar på bussningarna till krängninshämmaren fram samt stabstagen. Sen sitter där några korta stag ovanpå bakaxeln med gummi bussningar som jag tycker e lite slappa.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er!

Självklart är ju allting gammalt, utom dämparna då, så man skall ju inte förvänta sig att den känns så skarp. Skall besiktiga innan avställning och tänkte be dem kolla lite extra då. Vissa grejor är ju enkelt att kolla men får man en vettig besiktningsman är det enklare med deras maskiner. Den känns lite märklig och sitter man stilla med ratten blir glappet påtagligt, jobbar man med ratten mer eller mindre hela tiden så går det att åka hyggligt fort men den känns ju inte som en banbil precis. Alla bussningar, spindelleder och styrstag är nog en bra medicin men får väl kolla styrstången också, och så nya fjädrar och fjäderbensinfästningar.... :-) och en riktigt framvagnsinställning som kanske borde vara först åtgärden om allt verkar glappfritt.

//Med vänlig hälsning Per

Link to comment
Share on other sites

Min har kännts likadan men det börjar bli bättre efter hand som man bytar ut grejor. gummibussningen alternativt hela rattstången känns som nästa projekt.

Ser att du e från Vellinge persalls :D Vad har du för musse? Mötte en vit cab årsmodell 99-04 igår kväll ute vid hököpinge kyrkby.

Link to comment
Share on other sites

Herrestorpsparken, tack! Fälgar har jag letat efter sedan jag köpte bilen och nu i sommar fick jag tag i dessa Azev som är 8,5" fram och 10" bak med ganska maxat et så det blev en ny bil men nu är den alldeles för hög :-). Jag gillar din blåa med, har sagt till Isabelle att hålla koll när den blir till salu :-)

//Med vänlig hälsning Per

Link to comment
Share on other sites

jag köpte ett lamellpaket som monterades samtidigt som utväxlingen av Bengt Wittander i Dalby, Competition cars tror jag det heter, rekommenderas!

Minns inte priset men varken grejorna, från Summit, eller Bengts jobb var speciellt dyrt och han har både kunnande och servicekänsla.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej igen!

Jag har monterat Eibach-fjädrar och ställt framvagnen på min bil nu men med hyggligt breda hjul är den jäkligt skum i framvagnen. Jag kan inte hitta något glapp med bilen i luften, och naturligtvis inte bilprovningen heller. Hur kollade du glappet i dina inre styrleder? var bilen upphissad och du rykte i hjulet "kvart i tre" typ, eller?? Funderar på om det kan vara så stor skillnad i den där styrknuten på rattstången i obelastat resp belastat läge?? Bilen kan gå hur bra som helst men rätt som det är så "flyger" den i sidled..??? inte helt stabilt!

//Med vänlig hälsning Per

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ja, det är Eibach Pro sänkfjädrar men den betedde sig likadant innan med både standard hjul och fjädrar. Jag visste att jag skulle göra sänkning/dämparbyte samt leta upp lite trevligare hjul så jag har väntat med framvagnsinställningen och hoppades att den skulle göra nytta eftersom inga glapp går att frambringa men så icke? Funderar på att både ersätta styrstången med en utan "rag" och komplettera med caster/camber plates samtidigt men hade gärna hittat "felet" först.

//Med vänlig hälsning Per

Link to comment
Share on other sites

Felet du har är troligtvis kombinerat.

Gamla övre stötdämpar fästen i gummi ger flex som inte är bra.

Styrstångens "rag joint" brukar inte ge tendenser att flyger i sidled, utan mer odistinkt styrning.

Dock måste den var rätt justerad, helt rak (får inte verka flexa åt något håll).

Undre spindellederna är svåra att kolla hemma, oftast endast bilprovningen med skak metoden.

När du sänkte bilen förstorade du problemet, du har fått "bump steer".

Så fort som framhjulen förändrar läget så självstyr bilen. Inte kul.

Du måste ha axlarna ut till styrlederna rakt ut från "rack pinion", troligtvis pekar de upp mot hjulen när bilen står med hjulen i backen.

Det finns flera sätt att kompensera detta.

Här är en bild hur att göra med eftermarknadsprylar.

post-7564-144839517183_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...