Jump to content

Recommended Posts

Har läst inlägget om byte av växellåda till T5. Vilken utväxling bör bakaxeln ha för att en T5 växellåda ska fungera bra. Har 2:74 på min Mustang 1965 med 4-växlad manuell låda. Tacksam för synpunkter. Glaskalle

Rätt och rätt utväxling är svårt att säga.

Helt säkert är slutväxel på 2.74 helt fel.

Om du tycker att bilen varvar lagom som den gör?

T5 finns i många utföranden därför kan du inte bara nämna T5.

Välj dock en som är gjord för en V8.

Vanligast dock är en överväxel på ca. 0.7.

Med sluväxel på 2.74/0.7 ger 3.91 för att få samma varvtal som innan på högsta växeln.

Gissar att du vill ha ner varvtalet lite på högsta växeln, men som du vet är byte av utväxling det billigaste/bästa sättet att få en snabbare bil.

Rekomenderar något mellan 3.27 -3.89 beroende på hur du vill ha bilen.

Själv är jag mer mot högre numeriska utväxlingar.

Har 3.73 på Cobran och 3.89 på T-birden båda med T56 (6-växlad) och 6-an på 0.63 (om jag minns rätt).

Jag kör med T5 i min 66'a, 3.73 i bakaxeln ger för mig c:a 2000 varv vidd 100km/h (däck 245/45-17, det har nog en viss påverkan åxå)

Motor 450 hk

Automatlåda c4 stallspeed turbin på 2500

Bakaxelutväxling 3.55-3.74 Vad rekas för att man ska vara nöjd vid crusing och motorväg?

Vad har man för varvtal vid 100 & 200 km/h

Ni som kan räkna. Saknas det uppgifter?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...