August 3, 201410 yr comment_138722 Har läst inlägget om byte av växellåda till T5. Vilken utväxling bör bakaxeln ha för att en T5 växellåda ska fungera bra. Har 2:74 på min Mustang 1965 med 4-växlad manuell låda. Tacksam för synpunkter. Glaskalle
August 3, 201410 yr comment_138728 Hej.Den du har går bra att använda, men 3.00 är bättre för just en extra växel, men som sagt det är någotsom du kan ta senare efter att du provat med den du nu har.
August 3, 201410 yr comment_138735 Rätt och rätt utväxling är svårt att säga.Helt säkert är slutväxel på 2.74 helt fel.Om du tycker att bilen varvar lagom som den gör?T5 finns i många utföranden därför kan du inte bara nämna T5.Välj dock en som är gjord för en V8.Vanligast dock är en överväxel på ca. 0.7.Med sluväxel på 2.74/0.7 ger 3.91 för att få samma varvtal som innan på högsta växeln.Gissar att du vill ha ner varvtalet lite på högsta växeln, men som du vet är byte av utväxling det billigaste/bästa sättet att få en snabbare bil.Rekomenderar något mellan 3.27 -3.89 beroende på hur du vill ha bilen.Själv är jag mer mot högre numeriska utväxlingar.Har 3.73 på Cobran och 3.89 på T-birden båda med T56 (6-växlad) och 6-an på 0.63 (om jag minns rätt).
August 8, 201410 yr comment_138856 Jag kör med T5 i min 66'a, 3.73 i bakaxeln ger för mig c:a 2000 varv vidd 100km/h (däck 245/45-17, det har nog en viss påverkan åxå)
August 8, 201410 yr comment_138871 Motor 450 hkAutomatlåda c4 stallspeed turbin på 2500Bakaxelutväxling 3.55-3.74 Vad rekas för att man ska vara nöjd vid crusing och motorväg?Vad har man för varvtal vid 100 & 200 km/h Ni som kan räkna. Saknas det uppgifter?
August 8, 201410 yr comment_138880 Ja det saknas däck dimension.Här är en länk för att räkna ut hastigheter med olika lådor, utväxlingar och däck dimensioner.http://www.grimmjeeper.com/gears.html
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.