Jump to content

Tipps på donatorbil till 1970 mustang?


Blomdahl94

Recommended Posts

Hej jag söker tipps på någon vettig (så billig som möjligt) donatorbil till min 1970 mustang hardtop.

Eftersom bilen är utan bromssystem,bränsle och avgassystem så tänkte jag att man borde kunna byta till skivbromsar fram i alla fall. (Har trummor fram och bak och orginal bromscylinder)

Blev kanske lite luddigt skrivet men letar en billig bil som man kan plocka så mycket som möjligt från och få lite bättre grejjer än orginal. Har funderat på en Mustang II, men vet inte om man kan ta så mycket från en sådan?

Är även sugen på att montera 5vxl manuell(T5) istället för nuvarande C4 låda. (Har läst lite och verkar vara mycket som måste bytas?)

Mvh Pontus

Link to comment
Share on other sites

Bromsar är ett skit på Mustang och Ford ändrade hela tiden på en massa mått så det är knepigt hitta donator.

Mustang II finns inte en pinal som passar så det kan du glömma helt

Bromssystem tenderar också bli dyrt om du håller på och kladdar med begagnat och saker som "nästan" passar

Finns ett bra talesätt som säger "Den fattige köper dyrt" och det brukar faktiskt passa in på bromssystem! :)

Bromssystem måste vara 100% fräscht och minsta lilla knas får det på fall och man får köpa nya delar igen!

Vill du inte lägga några pengar renovera upp trumbromsarna istället!

Byta till skivor är dyrt och innebär en massa nya delar. Ny huvud cylinder, ny bromsreducering, ny bromsservo och framför allt skivor och Ok som passar till dina spindlar.

Har jag inte helt fel så är det endast spindlar 1970-73 Mustang som är lika...Andra modeller kanske andra känner till

Det kan även vara så att även bromspedalen kanske måste bytas! (För kort slaglängd för skivbromsar)

Vill du ha bra något tryggt och bra stoppkapacitet så köp en ny skivbroms sats istället typ denna

http://www.summitracing.com/dom/parts/sum-bk1227/overview/year/1970/make/ford/model/mustang

Eller denna som du ser krävs en bromspedal

https://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=DBK8+01&Category=Wheels+&CatKey=EMUSTANG

Finns en massa andra så det var bara lite exempel!!!

Som du ser hamnar du på mer än 10.000kr och snarare 15.000kr med servo och annat du behöver men det kommer funka!

Trumbromsar behöver du troligen inte ens hälften av pengarna för nytt system men rätt medioker men funktionell bromskapacitet

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett så utförligt svar!

Okej då vet jag lutar att jag kör med det jag har och renoverar det istället. (Har trummor och huvudbromscyllinder )

Men är det någon som har erfarenhet av att få i en modernare manuell istället för den automat C4 jag har? Blir det någon körglädje med en halv vässad 302 och automat? Tänkte eftersom jag troligtvis lär behöva lämna min låda på renovering så kanske det är värt att lägga ut några 1000 till och få en bättre låda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...