Jump to content

Diesel i motoroljan


nian

Recommended Posts

Läste i forumet att man kunde hälla diesel i motoroljan för att bl.a. rengöra lyftarna. Är denna metod verkligen att rekommendera??

Sedan så har man hört en massa snack om att Omega har produkter som rengör motor och lyftare, de ska även ha någon vätska som mjukar upp oskadade men förhårdnade tätningar i motorn... Bra betalt tar de dessutom.

Jag har funderat på om någon av dessa metoder skulle kunna hjälpa. Förståss har jag lyckats att ha en 289:a som knackar lyftare efter att ha stått några dagar, och dessutom har en gammal 740 med 16V motor som även den har lyftare som hör av sig på morgonen.

Men man har sina tvivel när det snackas om sådana där "tömma i motorn undermedel", sådana produkter brukar ha en förmåga att dyka upp i de mer oseriösa sammanhangen.

Är det någon på forumet som har kunskap eller erfarenheter om dessa undermedel?

Link to comment
Share on other sites

rent generellt kan jag säga att om lyftarna endast hör av sig när bilen stått ett tag (d v s motorn är kall) så brukar detta bero på dåligt underhåll... främst i formen ej skötta oljebyten.... detta felet brukar lösa sig med hjälp av ett oljebyte lr flera för att så att säga spola ur skiten ur systemet... självklart byter man också filter samtidigt som oljan, eller hur?

för att slippa göra flera oljebyten kan detta med diesel var en bra lösning... då gör man som så att man tappar ur mellan 0.5 - 1l olja ur systemet och ersätter detta med diesel.... det finns tillräckligt med olja kvar i systemet för att smörja under den lilla stunden man har motorn igång.... vanligtvis mellan en minut upp till 3-4 min.

det dieseln gör är att den tunnar ut oljan så den spolar rent bättre i t ex lyftare som har ärligt talat skitsmå kanaler för oljan att rinna genom... det den samtidigt gör är att den lägger sig och löser upp fastgrodd skit i motonr om skötseln varit riktigt illa.....

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat.

Hade övertryck i motorn.

Slog i 1 liter diesel och körde bilen tills den blev varm. Lät den stå några timmar för att låta dieseln lösa så mycket skit som möjligt.

Varmkörde igen.

Tappade ur och fyllde på ny olja + filter. Hade även i "oljeläckage stopp" från ok. Såg ut som matolja.

Bilen fick köras många mil innan oljan svartnade. Och fick bukt med övertrycket samt oljedroppandet.

Detta tips läste jag om i fomoco forumet. Tydligen var det vanligt att man gjorde så även här förr i världen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...