Jump to content

Vilken Bromsolja till -74 mustang II V6:a ?


mustang74

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Hej Anniet!

Nu kommer jag att låta som en besserwisser, men det är ingen olja, utan vätska. Alkohol faktiskt.

Det är därför den drar åt sig vatten så man måste byta efter några år. Det finns syntetisk bromsvätska

också, men jag förordar vanlig DOT 4. Den funkar hur bra som helst, bara man byter med jämna

mellanrum.

Ha're, så ses vi till nästa årsmöte!

/P-O

Link to comment
Share on other sites

Ja, P-O "bara man byter med jämna mellanrum" ....är 35 år bra mellanrum,:D

när jag skulle lufta vänster bak så gick nippeln tvärt av dessutom :confused:

och vart hittar jag en ny sån´?? Varför är nipplarna så små?

hittade knappt en sån liten ringnyckel,

och hur skruva lös den gamla som gick tvärt av ?

Jag skulle nog ha bytt vätska och luftat lite oftare....

Tack för svar Tbird och P-O

Link to comment
Share on other sites

Fråga Ford varför man har typ 3st olika storlekar på nipplar! :confused:

Hansen Racing möjligen har sådan dimension (Mekonomen är återförsäljare)

Är det ett originalsystem så ta det som ett vinterprojekt istället och byt ut alla slitdelar så som hjulcylindrar mot nytt.

Till Mustang II så kan det vara knepigt hitta allt om inte Hansen Racing eller andra svenska återförsäljare har.

Svår modell och även många andra amerikanska firmor har slutat hålla delar till Mustang II

Rock Auto kan du beställa grymt prisvärt direkt och de har det mesta.

Hjulcylinder för typ 100-lapp

http://www.rockauto.com/catalog/x,carcode,1134346,parttype,1952

Börjar man peta på bromssystem så tenderar ofta hela rasket braka ihop! :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, P-O "bara man byter med jämna mellanrum" ....är 35 år bra mellanrum,:D

när jag skulle lufta vänster bak så gick nippeln tvärt av dessutom :confused:

och vart hittar jag en ny sån´?? Varför är nipplarna så små?

hittade knappt en sån liten ringnyckel,

och hur skruva lös den gamla som gick tvärt av ?

Jag skulle nog ha bytt vätska och luftat lite oftare....

Tack för svar Tbird och P-O

borra ut den gamla och ersätt den med en konisk luftnippel som du drar in, finns på Mekonomen och Proffs, säkert också på Biltema. Så gjorde jag och det funkar perfekt.

Link to comment
Share on other sites

35 år är lite för långt mellanrum. Du borde ha bytt efter 34! ;) Problemet med våra gamla bilar

är att dom står stilla så länge över vintern. Men jag förstår att du har kallgarage åt din M2:a?

Då är risken ännu större att vätskan tar år sig vatten. P.g.a. alla temperaturväxlingar. Men hur

långt har du kvar av renoveringen? Kommer du att köra nästa sommar? Du bor ju i Stockholm

över vintern, så nåt vinterprojekt blir det väl inte tal om? Men när du har börjat köra, behöver

du väl bara byta vart fjärde - femte år skulle jag tro.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...