Jump to content

Batteri eller generator?


Recommended Posts

Har inbygd regulator så är det nog fel på generatorn

Men har du en separat regulator så kan det vara spänningsfall på ledningen som regulatoren känner vilken spånning det är i systemet.

Har du spänningsfall så matar regulatoren på mer magnetiseringsström

till generaton, kan vara det när du säger att det kokar vid hög belastning.

Link to comment
Share on other sites

Laddningsrelä kan ha "hängt upp" vid de tillfällen det kokat. Då har generatorn pressat på med 18-19 Volt till batteriet. Sen har du brutit strömmen via tändlåset då du stängt av och relät har släppt.

Skaffa ett annat relä och prova.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det kostar många kronor att få generatorn testad, speciellt om du kan få det "utan kvitto"... :wink:

Beträffande garanti så kan det nog bli svårt att få ut nått pga. avståndet. Kan tänka mig att jänkarna inte bryr sig så mycket om oss stackars svenskar. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Skriv vilken namn och nr. genoratorn har,

så kan du få pris på en regulator.

om du har kollat alla anslutningar att det sitter fast samt jordningar på samtliga platser ,det kan vara dålig kontakt någonstans så att regulatoren

känner ett spänings fall,då lägger han ut högere magnetiseringsström,

Du skulle mäta späningen när det kokar i bat.

Link to comment
Share on other sites

Går det att ta ur det inbyggda laddrelät utan större problem? Ska skruva i morgon.

Har även skickat mail till USA och frågat om garanti på generatorn. Har inte fått svar än. Men bryr de sig inte om mig så är det olyckligt då jag är

en av deras referenskunder på motorn. Många kontaktar mig och har frågor om både motorn och hur företaget är mot sina kunder.

Jag önskar också att det gick att återskapa så jag kunde mäta under "kokning", men det är inte så lätt...

Jag har försökt få hjälp av alla jag känner som kan el och idag fick jag förklarat av ytterligare en att laddningsspänning över 14V inte är bra för batteriet. 14.3V är alldeles för högt. :?

Jag lovar att återkomma så fort det löser sig eller om det händer något så att alla som vill kan lära sig av detta.

Link to comment
Share on other sites

Snart undrar jag om jag kommer och lära mig nåt av det här eller om jag förblir ett levande frågetecken på generatorer.

Hur som helst har jag en genrator som heter UN103-12.

Jag väntar just nu på besked från USA om jag får en ny på garantin. De hävdar att mitt batteri har haft sönder generatorn

och att jag måste pröjsa en ny. :shock: Jag har överklagat detta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...