Jump to content

Hedders och 3tums flow master avgasystem


Z:as 68

Recommended Posts

Hej

Funderade om någon annan har erfarenhet av denna kombination. Har monterat det på min 68 mustang HT som hade allt original med en avgaspipa. Jättesvårt att få heddersna täta mot topparna, behövs det 2 packningar eller någon speciell packning. Den som följde med vill inte täta bra. Dålig passform vilket gör en ledsen det var ju inte gratis. Efter mont så småkokar den ganska ofta det har aldrig hänt tidigare. Någon sa att den behöver mer bensin! Kan det stämma?

HaDe

Link to comment
Share on other sites

Finns massor av inlägg hur illa det är med 3'' avgas system på Mustang.

Jag brukar predika för max 2.5'' eller mindre men de som frågat har iallafall valt 3'' och ångrat sig senare.

Så återigen 3'' blir bröligt fiskebåt ljud och motorn drar ingen nytta av så stort system.

Ett helvete få snyggt dessutom

Jag har haft Flowmaster och kastade bort det efter 1 månad...Det är ingen ljuddämpare utan en förklädd ölburk!

Kör Magnaflow nu som blev mycket bättre men fortfarande inte bra.

Jag rekommenderar 2.5'' Apple Racing eller Simons...Elller annan klasfiberpackad dämpare

Att få tätt mot toppen handlar nästan enbart om kvalitet med headders.

De billiga brukar bara ha en ca 4-5mm tjock fläns som är nästan omöjlig få tätt....De flexar helt enkelt för mycket av värmen.

De vita pappers packningarna ska du undvika om du vill använda bilen som den ska göras.

Pappers packningarna duger för de som kör race kortare stunder

En av de bästa packningarna är Mr Gasket Ultra Seal

Vet inte maskin din bil har men så här ser den ut

http://www.summitracing.com/dom/parts/mrg-5928/overview/make/ford

Det blir tätt och håller länge!

Med headers får du lätt problem med överhettning.

Mantelytan på rören blir enorm när du räknar ihop alla rör så inte konstigt att värmen kommer ut i motorutrymmet.

Du måste linda rören med headders bandage....Det gör otroligt mycket för temperaturen då de blir som en termos

Link to comment
Share on other sites

Ljudet är alltid en smaksak men som Per skriver så skapar man enormt mycket värme under huven med headers oavsett om man kör trimmat eller inte. Det här kommer som en chock för många för man tror att det är en automatiskt "bra" uppgradering.

Om du inte kan få dom täta tror jag att det är plåten som är för tunn i godset och du kanske har dragit någon av dom för hårt så den bockat sig. Enklast att se med stålskala/linjal om du kan lägga på och se om den fortfarande är rak. Vid monteringen är det viktigt att man drar åt skruvarna systematiskt och försiktigt om man har tunt gods. Man får heller inte dra för hårt för då böjer sig godset (skapar läcka). Lägg inte dit ny packning innan du sett att ytan är rak.

Snåla jänkare som inte kan ta till godstjockleken ett par mm! Bättre dom höjer priset med ett par $ och får en produkt som fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...