October 1, 201410 yr comment_139945 Som rubriken nämner så skulle jag vilja ha tips på olika hedders som passar till en 351w.Planen är att det ska ner i min 66á.Bilen är utrustad med bromsservo (antar att det blir trångt).För övrig tar jag gärna emot tipps på vad man bör tänka på i samband av bytet./Niklas
October 2, 201410 yr comment_139963 Hej håller på med samma grej som dig och jag letar delar jag med och hittade dennahttp://www.cjponyparts.com/hooker-headers-super-comp-swap-long-tube-1-3-4-351w-1965-1970/p/EXHD61/
October 10, 201410 yr comment_140146 Läs detta: http://www.themustangshop.com/351swap.cfmOch sista inlägget här: http://forums.mustangandfords.com/mustang-monthly/70/6498742/mustang-drivetrains/351w-in-a-stock-66-engine-bay-does-it-fit/Några förslag på headers: http://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=HM66+01&Category=Exhaust&subCategory=Headers&SubSubCategory=Conversion&CatKey=EMUSTANGhttp://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=ES9+01&Category=Exhaust&subCategory=Headers&SubSubCategory=Conversion&CatKey=EMUSTANGhttp://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=HM68+01&Category=Exhaust&subCategory=Headers&SubSubCategory=Conversion&CatKey=EMUSTANG
October 16, 201410 yr Author comment_140247 Tack alla för svaren!Ivan tack för länkarna (Läsvärt).En liten fundering...Shorty Headers är det några nackdelar med sådana?Borde vara enklare att montera när motorn sitter på plats.Det som har föreslagits hitintills är ju long tube headers.Dom lär väll vara avstämda korrekt antar jag eller? /Niklas
October 16, 201410 yr comment_140251 Det är trångt som fan att få dit dom. Jag hängde på dom löst innan jag lyfte ner motorn. :PTänk också på att det är skillnad på om du har manuell eller automat.
October 17, 201410 yr comment_140258 När jag pratade med Inge Ellburg på US Car service ang montering av headers rekommenderade han Hedman 88650, de ska vara enkla att monterajämfört med långa headers. Jag har inte köpt dem själv (än..)
October 17, 201410 yr comment_140259 När jag pratade med Inge Ellburg på US Car service ang montering av headers rekommenderade han Hedman 88650, de ska vara enkla att monterajämfört med långa headers. Jag har inte köpt dem själv (än..)Klart bra val av headers för praktiskt gatbruk!De skulle jag också valt och slippa massa bekymmer med utrymme och värmeutveckling.Långa headers är ytterst liten än om ens någon vinning alls.Eftersom motorutrymmet värms upp kraftigt med långa så sjunker effekten tack vare motorn får i sig mindre luft då luftens volym ökar när den värms.Därför viktigt att alla headers värmeisolerasSkickas från min iPad via Tapatalk
October 17, 201410 yr comment_140264 Dom här har jag, manuell låda.Satsa på coatade så slipper du bandage o. trasiga knogar. :phttp://www.summitracing.com/int/parts/hed-88656/applications/year/1965/make/ford/model/mustang?prefilter=1
October 17, 201410 yr comment_140265 Satsa på coatade så slipper du bandage o. trasiga knogar. :phttp://www.summitracing.com/int/parts/hed-88656/applications/year/1965/make/ford/model/mustang?prefilter=1--------------
October 28, 201410 yr Author comment_140403 Tack för informationen.Jag har beställt hedders nu, det blev ett par Hedman Street Headers 88656 som mhdin föreslog.Blir spännande att se vad slutnotan blir.Dollarn har ju inte gått ner precis.Har en till fundering angående bröstkåpa.Det finns ju några att välja på hos olika leverantörer.VP t.ex 4 st olika, vilken är det jag ska ha.E3AE-6059BB ?ska kanske tilläga att motorn är från 91 (5,8 l)Tänkte att det ska vara så orginallikt det nu går.D.v.s mekanisk soppapump/förgasare och orginal remskivorTänkte även följande.Svängningsdämpare 28oz Ford SB Prof.ProductsPFS-80006ochFlexplatta SB C4 65-74 157kugg/28 ozeller kan jag köra med den som siter orginal på 289án./Niklas
October 28, 201410 yr comment_140404 En 91a har serpentindrivning så det är bäst du fortsätter med samma prylar.Varför vill du bygga om till gammal gammal fläktrem?Om nu motorn är komplett från 1991? Känns helt onödigt bygga om.Förutom bröstkåpan så måste du byta till vattenpump också om du vill bygga omSen måste du köpa komponenter för driva mekanisk bränslepump för det har ju inte 91an.Flexplattan kan du ta från 289an om den är i gott skick.Är svängningsdämparen trasig så kan du väll köpa den du länka tillJag skulle balansera vevpartiet om jag vore dig eftersom original är en större flexplatta på 91 351
October 29, 201410 yr Author comment_140424 Hej PerDet saknas för mycket för att köra med serpentindrivning, det är anledningen.Tänkte ta vattenpumpen från 289án för det är bara 1 år sedan jag bytte den (med utlopp på rätt sida).Bröstkåpan från 289án är porig vid vattenkanalerna och läcker lite...Därför funderingen kring valet av bröstkåpa.Konstigt nog så satt det en osentrerad ring på kamdrivningen innanför kamkåpan på 351án, det är väl drivning för bensinpump?Svängningsdämparen på 289an är för dålig, ville mest ha synpunkter på om det var ett bra val eller ej./Niklas
October 29, 201410 yr comment_140426 Okej då är det värt kanske köra med rem.Tänk på att om du ska flytta över remskivorna från 289 så måste svängningsdämparen ha 3 hål för 289 remskivaFord gick senare över till 4 hål så det går inte blanda nytt/gammaltMånga eftermarknads dämpare har dubbla uppsättningar så både 3-bult och 4-bult går.Fabrikat har inte så stor roll.Viktigare är att allt är i balans vilket man inte köper sig till...Måste kollasKöp ny bröstkåpa!! Ett skit med gamla bröstkåpor för det är ett jävla jobb om det blir fel och läcker.Japp excenterringen är för bensinpump så det var ju bra!! Kanske ett marinblock! Men man vet aldrig med Ford!
November 3, 201410 yr comment_140514 Dom här har jag, manuell låda.Satsa på coatade så slipper du bandage o. trasiga knogar. :phttp://www.summitracing.com/int/parts/hed-88656/applications/year/1965/make/ford/model/mustang?prefilter=1någon skillnad ifall man har automat?
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.