Jump to content

FordOmatic hur stark?


Recommended Posts

Kommer nog funka bra! Den är Mycket hållbarare än C4 i alla fall.

Har du koll på vilken tranmissionskåpa som sitter på den eftersom det finns till både stora 164kugg och 157kugg startkrans

302 brukar vara lilla 157kugg krans medans Gjutjärnslådan brukar ha 164kugg

Går inte så bra starta då! :)

Link to comment
Share on other sites

Nej det är inte antal bultar för blockets det har att göra med.

Men är det en 5-bultad kåpa så är det ingen ide hålla på med den lådan för att få på en 302.....Leta upp en 6-bultad kåpa lär bli knepigt och du kommer upptäcka att det mest finns för FMX som är den stora kåpan (164kugg)

Leta hellre upp en komplett FMX, C4 eller rentav en AOD istället.

Då får du 3-växlat vilket blir klart bättre

Link to comment
Share on other sites

Men om jag köper en c4 så blir det väl till att korta kardan o och fixa växel lådans fäste och länkaget. om det är så kommer det bli lite för dyrt för mig. Jag måste lämna bort allt jobb eftersom jag har en mycket liten garageplats o inte kan meka där själv (har flyttat).

Men om jag hittar en tidig 289a 5 bult så borde det väl passa?

Link to comment
Share on other sites

Men om jag köper en c4 så blir det väl till att korta kardan o och fixa växel lådans fäste och länkaget. om det är så kommer det bli lite för dyrt för mig. Jag måste lämna bort allt jobb eftersom jag har en mycket liten garageplats o inte kan meka där själv (har flyttat).

Men om jag hittar en tidig 289a 5 bult så borde det väl passa?

Förstår ej problemet!

Med en C4 får du inga problem alls!

Med en Fordomatic måste du korta kardanen och bygga en hemmagjort växellådsfäste och bygga en hemmagjord neutralkontakt.

Eller är det inte en Mustang du har? Årsmodell?

Link to comment
Share on other sites

Jag har meckat in C4 med 302 i just 64 Falcon! ;)

Inga problem men eftersom du skriver att du har dåligt med plats och kanske då även dåligt med verktyg så skriver jag Glöm det hela!

Du måste tillverka både fästen och kanske även dra om avgasystem.

Säkerligen byta kardan men är osäker där.

Neutralkontakten antar jag bilen redan har inbyggd i rattstången?

Men det är ändå klart bästa lösningen att få tag på ett paket med 302+C4

Har du inte 260 motorn kvar?

Link to comment
Share on other sites

Jag har den kvar (Orginal motor) men den behöver renoveras, så jag tänkte stoppa in 289-302

och fixa 260 under några år. så jag vill helst behålla lådan i, vill inte ändra på för mycket . bilen är helt orginal. så om det inte går att koppla ihop 302 med fordomatic, så kanske det går att koppla ihop den med en tidig 289 5 bult. lite roligare med en lite trimmad 289a Väldigt rädd om orginal motorn.

Link to comment
Share on other sites

En renovering tar ingen tid utan enbart pengar i maskinbearbetning.

Lägg allt krut på 260 maskinen istället för kladda med saker som inte passar.

260 är ingen aktie som man ska vara rädd om utan få den genomgången och lägg tillbaka den där den ska sitta.

Budgetera ca 20-30.000 så kör du i sommar igen.

289 är ingen pigg motor det heller så där finns inget roligt att hämta.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag lyder ditt råd och renoverar den jag har enklast så. Och ett stort tack för att du räddade mig från att köpa 302an. har ju inte varit kul o stå där o inte prylarna passat ihop (302 +FordOmatic)

Link to comment
Share on other sites

Fint att du återlivar 260an för det vanligaste har nog genom åren att de kastats bort till förmån för 302 eller liknande.

Du kan ju passa på trimma till 260 maskinen lite milt också!

Dåligt med erfarenhet där men sök på nätet så finns nog en hel del.

Blir väldigt enkelt att återställa med ett Edelbrock Performer insug och Edelbrock 500 förgasare så blir det lite mer knuff i maskineriet

http://www.summitracing.com/int/parts/edl-2121

http://www.summitracing.com/int/parts/edl-1403

Förgasaren till 260 är säkerligen en trött Autolite 2100 så med den blir det bara ekonomi

Ford O Matic lådan har iallafall inga problem med krafthanteringen.

Link to comment
Share on other sites

Toppen då är du hemma med piggare motor!

Glöm inte att matcha kammen med Edelbrocks rekommenderade fjädrar!

Jag känner inte till 260 toppar och block men om det behöver gås igenom så bör du se till komma upp i 10:1 i kompression.

Ford har alltid varit lite slarvig med toppar så dom är det viktigaste de får en total genomgång helst med portning och härdade säten.

Jag tjatar alltid om dynamisk balansering dessutom för det gör så mycket för både effekten och komforten så är du rädd om prylarna ska du lätta på lädret!

Som sagt svagaste länken styr! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...