Jump to content

Mustang 67 framvagn?


ChristianLB

Recommended Posts

Tjenare. Jag har ett litet dilemma som jag hoppas någon kan hjälpa mig med, och det är angående framvagnen på min 67a HT.

Det har alltså förmodligen suttit en rak 6a i denna bil då det är 4 bultat fram och bak. Sen fick jag svar i en annan tråd att de skiljer sig på en V8 framvagn och en 6a framvagn.. Nu till problemet..

Vad är då skillnaden mellan V8 och 6ans framvagn? Vet inte exakt vad jag har för grejer men kommer ju kunna kolla upp ifall någon här verkligen vet skillnaden?

Skulle vara väldigt tacksam till svar då jag behöver planera in ifall jag blir illa tvungen att byta hela framvagnen med spindlar och skivor.

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Det är rätt mycket som skiljer dom åt! Men lättast är nog för dig att ta lite bilder på stag m.m.

o jämföra detta på en spräng skiss eller liknande.

Annars får du jämföra på en Mustang shop eller liknande.

http://www.cjponyparts.com/1964-1973-mustang-steering/c/10150000/

En del måste vara utbytt om det är 5 bult (V8) 4 Bult (6:a)

Link to comment
Share on other sites

Tack till snabbt svar! Nu kolla jag lite mer noga på cjponyparts, där står det ju V8 eller 6:a på de olika delarna.

Problemet är att någon förmodligen bara slängt i en V8 i bilen utan att göra något åt det andra.

Men tack iallafall för svar!

Link to comment
Share on other sites

Håller med diskussionen på allfordmustangs. Leta upp trummor och sköldar till V8 spindlarna är de samma obs leta efter de stora trummorna. ska du tvunget ha skivor kommer mycket mer delar till som bromfördelare bromsservo + pedal och köper du dessa delar nya kan det bli problem vid regbes då de tror du byggt om bromssystemet och det får man inte så börja med trummor och bakaxeln Trummor med spindlar brukar man hitta för en 1000:-Lapp bakaxel 3000-6000 titta på bildelsbasen finns mycket där .........

Här finns bromsar fram http://www.blocket.se/stockholm/Mustang_67_diverse_delar_55606673.htm?ca=23_9&w=3

Link to comment
Share on other sites

Håller med diskussionen på allfordmustangs. Leta upp trummor och sköldar till V8 spindlarna är de samma obs leta efter de stora trummorna. ska du tvunget ha skivor kommer mycket mer delar till som bromfördelare bromsservo + pedal och köper du dessa delar nya kan det bli problem vid regbes då de tror du byggt om bromssystemet och det får man inte så börja med trummor och bakaxeln Trummor med spindlar brukar man hitta för en 1000:-Lapp bakaxel 3000-6000 titta på bildelsbasen finns mycket där .........

Hade ju tänkt byta till skivor men den är ju iof inte äns inreggad i Sverige ännu.. Mycket hjälpsam information så tack!

Link to comment
Share on other sites

Klart du ska köpa ett komplett skivbroms kit när du ändå håller på.

Begagnade trumbromsar är bara problem och medför ändå en massa extra kostnader.

Sen när man är klar så är det ändå skitbromsar

Jag har monterat flera kit och det är inga problem så länge man väljer ett "standard betonat" kit

Framvagnsdelar i övrigt är inte mycket som skiljer..Bärarmar samma och även spindlarna.

Vet du om att komponenterna i framvagnen är slitna så satsa även här på ett nytt komplett framvagnskit.

Finns flera duktiga firmor i Sverige eller om du vill importera allt själv så finns även där en massa firmor i USA

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Klart du ska köpa ett komplett skivbroms kit när du ändå håller på.

Begagnade trumbromsar är bara problem och medför ändå en massa extra kostnader.

Sen när man är klar så är det ändå skitbromsar

Jag har monterat flera kit och det är inga problem så länge man väljer ett "standard betonat" kit

Framvagnsdelar i övrigt är inte mycket som skiljer..Bärarmar samma och även spindlarna.

Vet du om att komponenterna i framvagnen är slitna så satsa även här på ett nytt komplett framvagnskit.

Finns flera duktiga firmor i Sverige eller om du vill importera allt själv så finns även där en massa firmor i USA

Får luska lite i allt. Massor av information är jättebra att få! Men har stått och tänkt på om det verkligen blir problem med inreggningen då det inprincip enbart står att det är en Mustang 67 i de papper jag fick med. (regbeviset från Usa)

Link to comment
Share on other sites

Regbesikta först och gör allt annat sedan.

Jag har regbesiktat Mustang från 6a till V8 och det var inga problem alls.

Min granne regbesikta en ombyggd 67a från 6a till V8 och fick ett helvete som kosta runt 10.000kr innan det blev klart.

Andra här på forumet som gjort samma sak har inte haft något problem alls.

Så det verkar väldigt godtyckligt det där med regbesiktning 6a-V8 så det är bäst du gör det först så som den ser ut nu.

Bromsar har ingen roll alls vad som sitter på!

Bara de funkar. P-bromsen är de noga med.

Link to comment
Share on other sites

Bra information om spindlar så du behöver alltså inte byta något annat än det som är slitet!

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD=align: left]Year[/TD]

[TD=align: left]Details[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left]1964-1966[/TD]

[TD=align: left]6 cylinder spindles are all the same. Disc brakes were not offered on the 6 cylinders.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left]1964-1966[/TD]

[TD=align: left]V8 drum and disc brake spindles are all the same.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left]1967[/TD]

[TD=align: left]6 cylinder and V8 are the same. Drum and disc brake spindles are all the same.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left]1968[/TD]

[TD=align: left]Drum and disc brake spindles are different. Drum spindles are the same as 1967.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left]1969[/TD]

[TD=align: left]Drum and disc brake spindles are different. Drum spindles are the same as 1967-1968. Disc spindles are the same as 1968.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left]1970[/TD]

[TD=align: left]Drum and disc brake spindles are different.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left]1987-1993[/TD]

[TD=align: left]All had front disc brakes. 4 cylinder spindles are different than V8.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left]1994-1995[/TD]

[TD=align: left]All had front disc brakes. V6, GT and Cobra all use the same spindle.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left]1996-2004[/TD]

[TD=align: left]All had front disc brakes. V6, GT and Cobra all use the same spindle. These provide a 1/3 inch wider track than the 1994-1995 spindles.[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tyvärr inte regbesikta bilen då det är en tom kaross just nu. Har för mig att den måste vara komplett? Därför behöver jag så mycket info som möjligt för att veta vad som måste göras innan jag gör för mycket arbete med bilen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...