Jump to content

Recommended Posts

Helt klart sevärd läsning. Men vad jag har hört och läst är att man inte skall koppla ur batteriet.

Utan att man har det inkopplat hela tiden och s k underhålls laddare det konstant hela tiden med en exempelvis Ctek laddare.

Hittade denna artikel angående vinterförvaring av samlarbil:

http://www.ferrariclubsweden.se/Content.aspx?PageID=234846&PageTypeID=3

På samma sida finns en länk till oljor också. Där står att läsa:

"Så till frågan om syntetoljor utgör lämpligt smörjmedel för en samlarbil. Mitt svar är utan tvekan JA. Syntetoljans överlägsenhet att tåla tryck, motstå oxidering och snabbt nå smörjställena efter start är skäl nog. Att det lägre viskositetsmotståndet medverkar till minskad oljetemperatur är dessutom, i hårt belastade motorer, av stort värde. En idealisk gammelbilsolja är en syntetisk olja framställd efter de senaste rönen, men aningen tjockare än nybilsoljorna. Exempel på lämpliga viskositeter är SAE 5W-50, 10W-60, 15W-50, 20W-50 eller 25W-50. Kvalitetsbeteckningen för dessa oljor bör vara API SG, SH eller högre. Alla kanske inte finns att köpa på bensinstationerna men hör då istället med tillbehörshandeln."

Det är första gången jag ser någon så kategoriskt rekommendera syntetolja även för samlarbilar.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...