laxkungen October 27, 2014 Report October 27, 2014 Hittade denna artikel angående vinterförvaring av samlarbil:http://www.ferrariclubsweden.se/Content.aspx?PageID=234846&PageTypeID=3 Citera
Tobbe1977 October 31, 2014 Report October 31, 2014 Helt klart sevärd läsning. Men vad jag har hört och läst är att man inte skall koppla ur batteriet.Utan att man har det inkopplat hela tiden och s k underhålls laddare det konstant hela tiden med en exempelvis Ctek laddare. Citera
lasse.carina October 31, 2014 Report October 31, 2014 Jag har använt laddare typ ctek på våra bilar och motorcyklar i 15 år utan att koppla av batteriet och det harFunkat bra. Citera
NackaBosse November 1, 2014 Report November 1, 2014 Hittade denna artikel angående vinterförvaring av samlarbil:http://www.ferrariclubsweden.se/Content.aspx?PageID=234846&PageTypeID=3På samma sida finns en länk till oljor också. Där står att läsa:"Så till frågan om syntetoljor utgör lämpligt smörjmedel för en samlarbil. Mitt svar är utan tvekan JA. Syntetoljans överlägsenhet att tåla tryck, motstå oxidering och snabbt nå smörjställena efter start är skäl nog. Att det lägre viskositetsmotståndet medverkar till minskad oljetemperatur är dessutom, i hårt belastade motorer, av stort värde. En idealisk gammelbilsolja är en syntetisk olja framställd efter de senaste rönen, men aningen tjockare än nybilsoljorna. Exempel på lämpliga viskositeter är SAE 5W-50, 10W-60, 15W-50, 20W-50 eller 25W-50. Kvalitetsbeteckningen för dessa oljor bör vara API SG, SH eller högre. Alla kanske inte finns att köpa på bensinstationerna men hör då istället med tillbehörshandeln."Det är första gången jag ser någon så kategoriskt rekommendera syntetolja även för samlarbilar. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.