Jump to content

Recommended Posts

Nu äntligen är jobbet igång. Startade idag 10/12 14

min tanke är att göra den fin både i motorrum å karosseri helst så original som möjligt, men det är inte lätt att hitta delar till denna motor då den är ganska ovanlig. Den räknas lite som det svarta fåret för mustang, men jag kommer att kämpa för detta fåret. Man får ju dock se att denna bil räddade mustang på 70talet så jag känner mig mycket hedrad åt att få återuppväcka denna modell.

Har börjat med att skruva bort allt som fäster motor å växellåda till karossen för att kunna få ut motorn. Kommer att fortlöpande lägga ut bilder. dela gärna era tankar med mig så jag kan få det bästa ur detta projekt. gärna vart man kan hitta delar också. försöker just nu hitta lite krom delar, hade ju varit fint ;-)

post-8731-144839533622_thumb.jpg

starten.....

post-8731-144839533728_thumb.jpg

det mesta klart för uttagning.

post-8731-144839533876_thumb.jpg

sonen ville vara med å hjälpa <3 synd man inte e lika liten som han hade varit väldigt behändigt.

post-8731-144839534021_thumb.jpg

Någon som kanske har ett snyggare blad att sätta på senare så hör av er.

Så kul att det finns fler som tycker om Mustag II. Har i familjen två stycken mustang II som verkligen sticker ut. Skall bli jättekul och följa ditt projekt. Hör gärna av dig om du saknar någon del. :)

Tycker det allra viktigaste är att man själv är nöjd. :thumbup:

Sen är det naturligtvis toppen att alla modeller och årgångar vårdas. Var hade vi varit om inte Ford gjort dessa bilarna.

Jättekul att du har tänkt satsa på en enligt mig "ouppmärksam hjälte". Som Mustang II ägare själv måste jag säga att det är alltid roligt när någon annan håller på med dessa "ouppmärksamma hjältar". Du har fullt stöd från mig hela vägen och om du behöver en del som fattas, hör gärna av dig då så kan jag titta ifall jag har just den delen, stort lycka till ska bli kul att se när den är klar! :)

:-)

Hade lite tid över i helgen så det bli lite slippande på Forden. Snyggt ska det bli :-)post-8731-144839536341_thumb.jpg jaja kanske lite onödigt att lägga så mycket jobb på drivaxeln men kul e det..

post-8731-144839536202_thumb.jpg

jaha då blev det lite mer meck i mellandagarna alltid trevligt..

nu är motorn ute. jag upptäckte att kopplingen var helt slut, nött på nitarna låg till och med en i "klockhuset"

så nu är det till att ta fram skurhandskarna å tvätta å städa. och sen behöver det bytas en hel del kablar som har spruckit i isoleringen.. fortsättning följer.post-8731-144839536897_thumb.jpg

post-8731-144839536663_thumb.jpg

post-8731-144839536725_thumb.jpg

Totalt hjärnsläpp!!!

Hur kopplar jag in denna tändspole?

Den gamle som satt i bilen hade ett motstånd med bara en kabel den nya har två Hmmm

Titta på bilderna.post-8731-144839539887_thumb.jpg

post-8731-144839539831_thumb.jpg

Jaha

då börjar man se ett litet ljus i tunneln. Efter mycket skurande å tvättande, å ny tvättade arbetskläder. (Kommer bli en hel del packningar som skall bytas för att slippa göra detta jobbet igen) kan man nu börja titta lite på hur det skulle kunna se ut i motorrummet. Kunde inte låta bli å prov spruta lite med färgen för att se hur det skulle kunna se ut om några månader. Detta resultatet skulle jag nog kunna leva med faktiskt. :-) post-8731-144839540185_thumb.jpg

Det är skön känsla när det vänder och allt börjar komma på plats istället för riva isär! :)

Tänk till innan du lackar motorutrymmet med en klar färg!

När allt annat kommer ner i utrymmet blir en sådan färg jobbig i längden hålla snygg och skär sig hårt mot övriga delar.

Original siden svart är både mer praktisk och det blir ett stilrenare intryck.

Fast jag är lite för funktionell/konservativt lagd!

Bra att våga lite! :)

Japp det är skönt att det vänder å man kan börja göra sånt som e roligt istället.

Det kommer bli en del svarta detaljer också då det är mycket svårt att hitta tex kromdetaljer till denna model.

så min tanke var kanske att ha en röd bakgrund med svart motor vilket nog kan bli ganska kaxigt. alt en silvrig motor men då blir det nog att man får gå å putsa hela tiden. hmmm ja inte helt lätt det här. Det är bra att du/ni skriver vad ni tycker också som har mer vana än mig.

En annan tanke bara finns det något man kan göra med grenrören för att slippa att ha dem i rostfärg ;-) Bara att skjuta loss med kommentarer :-)

Hansen racing har färg som ser ut som aluminium och gjutjärn, tål värme och ser bra ut. Jag tycker det blir snyggt i vissa fall med motorrum i samma färg som bilen men det kräver ju att du håller puts på allt.

Du menar att man kan spruta den färgen på grenröret också ?

låter intressant ska gå in där å kolla på detta.

(putsa på bettan gör jag gärna hehe)

Jaha då fick man beställt lite delar. Hoppas dem kommer ganska fort. Någon som beställt från summitracing å vet om dem har snabba leveranser?

Gillade verkligen fläkt bladet. ;-)

post-8731-144839541805_thumb.jpg

post-8731-144839541792_thumb.jpg

post-8731-144839541799_thumb.jpg

post-8731-144839541802_thumb.jpg

Från Summit har du inom 1 arbetsvecka bara allt fanns i lager.

Till fläktbladet kan du behöva en spacer...Men finns på Persåkers

Har du inte köpt fel tändkablar?

Satt det inte Duraspark tändsystem i din bil? Eller kanske jag som ser fel på din bild? :)

Spacer har jag.

Jag e kanske dum nu men vad e skillnaden

På tändkablarna om jag har dura spark?

Locket på Duraspark fördelaren har utåtstickande kontakter "Post" eller "HEI" är vanliga benämningar

post-2532-144839541874_thumb.jpg

Så här ska kablar se ut

post-2532-144839541809_thumb.jpg

Många köper fel kablar då locken oftast ser ut såhär före 1974

post-2532-144839541879_thumb.jpg