desmond September 6, 2004 Report September 6, 2004 Vad är detta exakt? Och vad är skillnaden?Har en fråga till om växellådor, som igentligen inte hör hemma här, men jag kör på iaf.c4 och c6, vad är skillnaden? Tack på förhand. Jag äger ingen mustang och jag har bara sett V8 på vykort. Men någonstans ska man börja.Edit: Har letat på nätet efter bra tekniksidor där man kan läsa om olika modeller, options o.s.v. konstigt nog har jag inte hittat nån bra tycker jag. Har även sökt i forumet. Har just du en bra länk får du gärna posta den till mig här. Citera
fast66 September 6, 2004 Report September 6, 2004 Kolla på vår länksida. Tom Schmidts 2000+ Mustanglänkar. http://links.vintage-mustang.com/ Hittar du ingen du är nöjd med där så finns den inte Citera
fd cmc1234 September 6, 2004 Report September 6, 2004 2V = tvåportsförgasare, 4V = fyrportsSkillnad: ca 25 hästar Citera
desmond September 6, 2004 Author Report September 6, 2004 2V = tvåportsförgasare, 4V = fyrportsSkillnad: ca 25 hästarTackar.C4 och C6 låda då, kan ge mig på att du kan de oxå =) Citera
desmond September 6, 2004 Author Report September 6, 2004 V'et står för "venturi", alltså portarnaaha. jag får köpa en bok så jag lär mig hur allt hänger ihop. Citera
Gäst September 6, 2004 Report September 6, 2004 Det är stora skillnader på C4 & C6 och har ingenting gemensamt med varandra.Det enda som man kan säga är gemensamt är att växelådshusen är av aluminium. C4 lådan är den minsta av alla Ford lådor. Sitter på 6or och V8 upp till 302cui.FMX lådan är mellanmodell och sitter på V8or 351W och 351C 2VC6 är Fords största låda och sitter på 351C 4V och alla Big Block Citera
sniffer September 6, 2004 Report September 6, 2004 Det är stora skillnader på C4 & C6 och har ingenting gemensamt med varandra.Det enda som man kan säga är gemensamt är att växelådshusen är av aluminium. C4 lådan är den minsta av alla Ford lådor. Sitter på 6or och V8 upp till 302cui.FMX lådan är mellanmodell och sitter på V8or 351W och 351C 2VC6 är Fords största låda och sitter på 351C 4V och alla Big BlockBara en liten fråga. Hur ser man lättast vilken låda man har? Har iofs hört av ägaren innan att det skall vara en c4 men hur bra de stämmer kan man ju aldrig veta :/ Han verkade inget vidare kunnig när han påstod att min motor va en 351c då det i själva värket va en 351w :] Citera
Gäst September 6, 2004 Report September 6, 2004 Bara en liten fråga. Hur ser man lättast vilken låda man har? Har iofs hört av ägaren innan att det skall vara en c4 men hur bra de stämmer kan man ju aldrig veta :/ Han verkade inget vidare kunnig när han påstod att min motor va en 351c då det i själva värket va en 351w :]Ja då kan du ha vad som helst.Enklast är att du kryper under och räknar bultarna på oljetråget och jämför med denna bild.Sen är det bara att hålla tummarna att du har en C4 eller FMX Citera
sniffer September 8, 2004 Report September 8, 2004 Bara en liten fråga. Hur ser man lättast vilken låda man har? Har iofs hört av ägaren innan att det skall vara en c4 men hur bra de stämmer kan man ju aldrig veta :/ Han verkade inget vidare kunnig när han påstod att min motor va en 351c då det i själva värket va en 351w :]Ja då kan du ha vad som helst.Enklast är att du kryper under och räknar bultarna på oljetråget och jämför med denna bild.Sen är det bara att hålla tummarna att du har en C4 eller FMXDet va en Ford FMX-låda Men vad är det då för olikheter på C4 och FMX-lådan ? Berätta gärna lite olikheter om du vet några. Kul att veta a det är för bra med dom olika. Citera
Gäst September 8, 2004 Report September 8, 2004 Ja det borde varit en FMX!Det är en gjutjärnslåda till skillnad mot C4 eller C6 som är av aluminium.FMX lådan kommer ursprungligen från Fords 50-tals lådor som hette Ford-O-Matic och levde till 80-talet då den 4-växlade AOD tog över.Fram till 1993 så fanns FMX konstruktioner i AOD lådorna så det är ett bra bevis på robusta saker!Tekniskt så är C4 mycket bättre men FMX lådan är en robust och pålitlig sak som tyvärr är lite för tung för racing och lite svårare att bygga om.Den är lika tung som C6 lådan men snabbare att växla och tar mycket mindre effekt av motornFMX blev aldrig någon låda man körde "race" med av ett par anledningar.---Främmre band är av gjutjärn och kan gå av när man tar ut mycket effekt. Det går dock att sätta in plåtband med visst arbete.---Komplicerat styrsystem gjorde det svårare att bygga om för bättre växlingar. ---C4 lådan gjordes i miljontals och blev valet för alla som ville köra race eftersom den växlar snabbare,väger mindre och var enklare att bygga om.Idag är det nästan enbart C4 som gäller om man vill köra snabbt och även den större C6 lådan kommer i skymundan eftersom AOD familjerna tar över.AOD görs idag upp till 1200hästar vilket gör C6 överflödig.Alltså ska du köra orginal eller lagom trimmat så är en FMX perfekt!Ska du gå över 450Hk så är valet en ombyggd C4 eller en ombyggd AODMånga väljer den enklare vägen och köper en C6 låda men glömmer samtidigt bort att den tar över 50Hk av motorn och är väldigt långsam att växla. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.