Jump to content

Flyttgods, den jag har eller nya Mussen?


Jippe

Recommended Posts

Hej

Nyreggad på detta forumet, jag har en fråga till er.

Jag bor i USA och köpte i Augusti en GT 2011 V8 Convertible som har gått 39k miles.

Köpte den för motsvarande 170k SEK innan dollar stack lite nu.

Är det värt att ta hem den? jag får ta flyttgods. Planerar att flytta till Sverige om 1,5 år...

Men nu har ju den nya Mustangen kommit och jag tycker den är väldigt snygg.

Jag funderar på cupe v6 eller v8 GT. Kommer det vara värt att ta med den nya eller ska jag bara köra på den jag har?

Vad säger ni?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog behållt 11: an o inte ens tänkt på 15, då jag inte tycker att 15 är mer en bara en Ford, dom har lyckas en gång till att misslyckas med efter följaren! Men det är vad jag tycker!

Men helt klart skulle jag ta med mig 2st hem!

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!

Just idag känner jag för att behålla min 11:a, speciellt med vädret vi har här.

Men för Sverige är väl en cupe bättre.

Sen funderar jag på investeringen också och vad jag skulle få för dem vid en försäljning.

Kluven!

Link to comment
Share on other sites

Tycker totalt tvärtom!

Självklart ta med en 2015!!

En 2011 är rätt kall som investering i Sverige. De faller rätt kraftigt nu när den tuffa 15 kommer som är en brutalt mycket bättre bil på alla sätt

Finns väldigt mycket av dessa bilar 2005-2014 i Sverige så det är köparens marknad nu. Lätt att pruta!

En ny privatköpt lätt begagnad 2015 kan även den vara svårsåld...Vem vet det är gissningar.

Ecoboost är nog ett lotteri men kommer sälja bra.

Dessutom kan det vara ännu mindre vits om 1.5år då ett väntande frihandelsavtal mellan EU-USA kanske är igång.

Det betyder isåfall 10% billigare bilar vilket påverkar begagnat exakt lika mycket eller ännu mer

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Underbart! Tack för konstruktiv feedback.

Tror du det är så illa att det inte ens är värt att jag tar med den hem i så fall?

Jag gav ju 170.000 SEK för den och sen plust container o lite papper blir det säkert 190.

Såg en exakt likadan som jag har på blocket nu, de begärde ju helt sjuka 380 för den men...

http://www.blocket.se/gotland/Ford_Mustang_Cab_56564170.htm?ca=13&w=3

Jag kanske kunde få 250 för min iaf? Om jag nu inte behåller den...

Sen kanske jag köper den nya, ecoboost har börjat sälja som tusan.

Men jag är mest sugen på en slät GT isf.

Men jag måste nog lägga 13k dollar imellan upp till en sådan Cupe.

Per, stort tack för ditt svar.

// Jesper

Tycker totalt tvärtom!

Självklart ta med en 2015!!

En 2011 är rätt kall som investering i Sverige. De faller rätt kraftigt nu när den tuffa 15 kommer som är en brutalt mycket bättre bil på alla sätt

Finns väldigt mycket av dessa bilar 2005-2014 i Sverige så det är köparens marknad nu. Lätt att pruta!

En ny privatköpt lätt begagnad 2015 kan även den vara svårsåld...Vem vet det är gissningar.

Ecoboost är nog ett lotteri men kommer sälja bra.

Dessutom kan det vara ännu mindre vits om 1.5år då ett väntande frihandelsavtal mellan EU-USA kanske är igång.

Det betyder isåfall 10% billigare bilar vilket påverkar begagnat exakt lika mycket eller ännu mer

Link to comment
Share on other sites

Kollar du på Blocket så ser du att det även skiljer enormt. De dyra ligger kvar.

Alltid när en ny modell släpps så sjunker föregående modell mera.

Många "moddar" sina mussar och tror de kan lägga till priset pga det.....de blir rätt snabbt varse att så är det inte.

En Cab är nog förvisso bland de enklare att sälja gissar jag.

Har en bekant som 2012 köpte en GT Cab 2007.....han pruta äckligt mycket och fick en lågmilare för 170 000kr

Mussar är svåra idag.....lite av dussinbil numera. :)

Skickas från min iPad via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jag förstår och vet att det är en dussinbil.

Men om han köpte en 2007 för 170k så tänkte jag att min var värd 200k iaf.

Och jag kan köpa en ny 2015 GT för 250k och ta med mig som flyttgods utan importkostnder och utan att behöva modda bilen som vid en import.

Kommer de inte kosta mer i Sverige alltså?

Kollar du på Blocket så ser du att det även skiljer enormt. De dyra ligger kvar.

Alltid när en ny modell släpps så sjunker föregående modell mera.

Många "moddar" sina mussar och tror de kan lägga till priset pga det.....de blir rätt snabbt varse att så är det inte.

En Cab är nog förvisso bland de enklare att sälja gissar jag.

Har en bekant som 2012 köpte en GT Cab 2007.....han pruta äckligt mycket och fick en lågmilare för 170 000kr

Mussar är svåra idag.....lite av dussinbil numera. :)

Skickas från min iPad via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jag förstår och vet att det är en dussinbil.

Men om han köpte en 2007 för 170k så tänkte jag att min var värd 200k iaf.

Och jag kan köpa en ny 2015 GT för 250k och ta med mig som flyttgods utan importkostnder och utan att behöva modda bilen som vid en import.

Kommer de inte kosta mer i Sverige alltså?

Tja vem vet? :)

Tänk på att det är om 1.5 år! Så ska du jämföra nu med bilar på blocket så backa till årsmodell 2009 för jämförelse....grovt uppskattat.

Och som sagt då har även en massa 2015 Mustanger börjat säljas här vilket kapar en del av föregående serie priser.

Beg priser på 2015 blir nog ännu svårare gissa.....Tänk på att nu kommer Ford sälja Mustang och stå för garantin här hemma i Sverige....Vad händer då om du kommer med en privat importerad 2015 Mustang?? Garantier??? Drar man en parallell med privat importerade Mercedes, BMW liknande här så är dom väldigt iskalla och har ett mycket sämre värde än de som är byggda för Sverige.

Enda som känns hyfsat säkert är att din egen 2011 får du pengarna tillbaka på.

Men hur mycket om 1.5år är bara spekulationer.

Skickas från min iPad via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro att en 2015 GT cab med automat kommer att bli lättast att sälja.

Verkar som de flesta vill öppna handikapp bilar som sommarbilar (jag är tvärtom, tak och rycka växelspak).

Du måste också äga bilen minst 1år i Sverige (annars åker du på import avgifterna i efterskott).

Så då blir det minst 2.5 år att se in i framtiden.

Är det endast för att sälja bilen så snabbt som möjligt för att försöka få vinst på den, då är bil oftast en dålig investering.

En annan sak är om du är Mustang fantast och tänker behålla den. Köp den som du verkligen vill ha.

Link to comment
Share on other sites

Absolut förnuftig kommentar angående hur Ford ställer sig till import på 2015 modellen.

BMW är svin-kalla som du säger, det kikade jag på för en stund sedan. Toyota fungerar bra osv.

Men det är Musse jag vill ha och fortsätta äga, just därför jag är kär i bilarna, oavsett årsmodell.

Jag bara ville se så jag inte gör något tok-dumt...

Tack för engagemang.

Tja vem vet? :)

Tänk på att det är om 1.5 år! Så ska du jämföra nu med bilar på blocket så backa till årsmodell 2009 för jämförelse....grovt uppskattat.

Och som sagt då har även en massa 2015 Mustanger börjat säljas här vilket kapar en del av föregående serie priser.

Beg priser på 2015 blir nog ännu svårare gissa.....Tänk på att nu kommer Ford sälja Mustang och stå för garantin här hemma i Sverige....Vad händer då om du kommer med en privat importerad 2015 Mustang?? Garantier??? Drar man en parallell med privat importerade Mercedes, BMW liknande här så är dom väldigt iskalla och har ett mycket sämre värde än de som är byggda för Sverige.

Enda som känns hyfsat säkert är att din egen 2011 får du pengarna tillbaka på.

Men hur mycket om 1.5år är bara spekulationer.

Skickas från min iPad via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tack för input.

Jag håller med dig, till och från jobbet här så cabbar jag ner och glider med automat, trycker på ibland bara.

Var ute och provkörde en cupe, v8 med sticka, jävlar (det måste vara någon slags racing modd på den, kändes som en banbil)! Det är nog en sådan jag vill ha i Sverige sen, hålla hårt i körkortet bara.

Som du säger, köp det jag vill ha...

Jag bara vill dubbelkolla att jag inte dribblar bort mig onödigt.

Skulle tro att en 2015 GT cab med automat kommer att bli lättast att sälja.

Verkar som de flesta vill öppna handikapp bilar som sommarbilar (jag är tvärtom, tak och rycka växelspak).

Du måste också äga bilen minst 1år i Sverige (annars åker du på import avgifterna i efterskott).

Så då blir det minst 2.5 år att se in i framtiden.

Är det endast för att sälja bilen så snabbt som möjligt för att försöka få vinst på den, då är bil oftast en dålig investering.

En annan sak är om du är Mustang fantast och tänker behålla den. Köp den som du verkligen vill ha.

Link to comment
Share on other sites

Var i Charleston SC från Juli till slutet på oktober.

Tyvärr hade inga bilhandlare någon 2015 GT inne, så man fick provköra.

Det såg jag faktiskt fram emot.

Det kommer en värsting 2016, Shelby GT350.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju nästan i mina "hood" :)

Nej, de var försenade och bilarna har ramlat in nu...

Jag har aldrig tvekat så här hårt i hela mitt liv :)

Var i Charleston SC från Juli till slutet på oktober.

Tyvärr hade inga bilhandlare någon 2015 GT inne, så man fick provköra.

Det såg jag faktiskt fram emot.

Det kommer en värsting 2016, Shelby GT350.

Link to comment
Share on other sites

Gissade att det var Greensboro SC, men man kan aldrig vara säker då samma stadsnamn finns i många delstater.

Tex. Boston MA och OR.

Om jag var i din sits, kan ta hem flyttgods, har pengar och tänker behålla Mustangen hemma i svedala ett tag.

Då skulle jag köpa en 2015 GT V8.

Likvärdigt innanmäte i motorn som 2012-2013 Mustang Boss 302.

Upp till 2014 GT har svaga punkter i motorn, tror det är kolvar och vevstakar.

Innan jag tar hem då skulle jag i nuläget köpa en TVS supercharger från VMP tuning och få den personligen tunad av Justin Starkey.

Gissar att fortfarande så måste bilprovningen acceptera supercharger på en bil som inte har det original. Om det är flyttgods.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag provkört Ecoboost och GT 2015.

Ecoboost går fetbort.

Jag har fått ett bra bud på min och är väldigt nära köpa GT 2015, tvekar som tusan.

Ser dock att det är "bra pris" på den i Sverige, 366 ny för en slät. I USA kostar den med dagens kurs ca 250.

Så idag säger hjärnan att jag ska behålla min 2011 GT Convertible, vi får väl se :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis bestämt mig efter overkligt mycket tvekande att inte köpa en GT 2015 och behålla min.

Meddelade min köpare idag, skulle hämtat en Röd GT nästa vecka.

Tack för all input, kör hårt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...