sniffer September 8, 2004 Report September 8, 2004 Vred lite fram och tillbaka på veven idag för att kolla hur stort spelet va mellan veven och kamaxelns rörelse. Jag vred alltså veven lite fram och tillbaka och kollade på ventilvipporna när dom rörde sig. Kom fram till att det va ganska stort spel där inte kamen (vipporna) rörde sig överhuvutaget när man snurrade på veven fram och tillbaka. Så kan tänka mig att min kamkedja är rätt så slak efter alla dessa mil den har fått stå ut med :/Så funderar på om jag skall ta och börga riva motorn för kamkedjebyte tro ? Så undrar lite hur stort jobb och vad som behövs köpas och monteras loss för detta arbete på en 351w-motor.Skulle inte heller skada om någon tagit lite bilder eller vet något ställe med bilder på jobbet så man får lite uppfatning om hur stort jobb det är.Och ni som gjort det: Går det byta kamkedjan med motorn på plats eller behöver man lyfta ur motorn? Citera
jorsei September 9, 2004 Report September 9, 2004 Det går att byta med motorn på plats.Ta bort vattenpumpen och frontkåpan så sitter det där.Kan vara lite trångt tack vare kylaren.Men köp ett kedjekit med bägge dreven med. Citera
sniffer September 9, 2004 Author Report September 9, 2004 Så man behöver inte riva bort nästa del som bensinpumpen sitter på med eller är det de nu menar med frontkåpa? Kedjekitt har dom det på mekonomen tro ? Kollade häromdan och kedja hadde dom ju iallafall. Behöver du inte några packningar och så då med ? Dom gammla lär ju gå sönder när man river bort vattenpumpen? Citera
jorsei September 9, 2004 Report September 9, 2004 Soppapumpen sitter på frontkåpan så det är riktigt den måste bort.Det är inga stora jobb,men du måste ha nya packningar till frontkåpan och vattenpumpen och bensinpumpen dom brukar gå sönder.Tror att Hansen Racing har allt både packningar och kittet. Citera
PeO 460 September 9, 2004 Report September 9, 2004 För att se skicket på kamkedja kan du inte bara titta på vipporna. Tänk på att först är utväxlingen 2:1 vevaxel kamaxel sen behöver du en hel del rörelse på kamen för att se rörelsen på vippan. Det finns ingen möjlighet att bedöma skicket på kamtransmission på detta sättet. Citera
jorsei September 10, 2004 Report September 10, 2004 Det är ju riktigt.För att verkligen se att den är slut så måste man plocka bort kåpan och mäta hur pass slack den är.Har för mig att det inte ska vara mer än en 1/2" när man rör den sidledes.På samma sätt som man kollar fläktremmen. Citera
sniffer September 10, 2004 Author Report September 10, 2004 Jo men det är även så att jag hör ett litet rassel när jag kör. Även att det börjat tickar lite från den vid ett visst varvtal den senaste nånaden.Kan tänka mig att den måste vara ganska sleten efter 28000mil som den troligen fått genomlida. Citera
jorsei September 10, 2004 Report September 10, 2004 Det verkar som att det är dags för en helrenovering ev motorn. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.