FreRoth January 21, 2015 Report January 21, 2015 Hej på er. Tänkte posta lite om mitt motorbygge. För det första så vill jag bara klargöra att det är första gången jag ger mig på att bygga en motor Så ni får ha lite överseende med detta. Som tur är så har jag en riktigt bra granne som livnär sig på renovera växellådor och bygga motorer. Så han är mitt "bollplank".Börjar men blocket. Kom över ett o-borrat block från -72. Har stått isärplockat på sedan -91... Minst.Fanns inte en tillstymmelse till vändkanter eller förslitningar på vev. Så det fick bli mitt objekt.Här är det tvättat och rengjort. En Paxton Novi 1200 SL hade redan inhandlats för att sättas på min original motor. Så det blev lite ändrade planer...Det första jag tittade efter var ett par toppar till den. Hittade begagnade men nya AFR Renegade toppar som inhandlades.http://www.airflowresearch.com/product_info.php?cPath=21_22&products_id=404Där efter sattes en inköpslista ihop från Summit.Det blev smidda kolvar från ICON för att få ca 8.5:1 i kompression. http://www.summitracing.com/int/parts/uem-ic9925-std/overview/Kolvringar blev det från Total Seal.http://www.summitracing.com/int/parts/tsr-cr9090/overview/Edelbrock insug.http://www.summitracing.com/int/parts/edl-7181/overview/Blev en kam ifrån CompCam.http://www.summitracing.com/int/parts/cca-35-255-5/overview/Kamdrivning.http://www.summitracing.com/int/parts/cca-2135/overview/Plus lite annat smått och gott Motorblocket målades svart för att vara lite originalfärgad 1965 då den ska sitta i min Fastback från 1965.Efter några dagar kom beställningen från summit! Veven, vevstakarna, kolvarna och dess roterade delarna lämnades in för balansering. Då passade jag på att sätta i kammen och byta ventilfjädrarna i topparna då jag ska köra med hydrauliska lyftare och inte rullkam. Fjädrarna i AFR topparna är anpassade för rullkam visst. Passade även på att byta flottörerna i Holley förgasaren och needle/seat för att anpassa den till trycket från kompressorn.Även choken plockades bort för att förgasaren skall få plats i kompressorboxen.To be continued... Citera
Patrik Mustang67 January 21, 2015 Report January 21, 2015 :thumbup: Detta blir intressant att följa. Citera
Anders Lindström January 21, 2015 Report January 21, 2015 Detta blirmycket intressant att följa!!! Citera
Per Berglund January 22, 2015 Report January 22, 2015 Ser bra ut! Jag ser du köpt Comp Cam kamdrivning och den ska du kolla noggrant när du monterar på en 351W !Vissa tar i blocket vilket jag råkat ut för 2ggr!De borde ha fixat det vid det här laget men lika bra informera Citera
FreRoth January 22, 2015 Author Report January 22, 2015 Ser bra ut! Jag ser du köpt Comp Cam kamdrivning och den ska du kolla noggrant när du monterar på en 351W !Vissa tar i blocket vilket jag råkat ut för 2ggr!De borde ha fixat det vid det här laget men lika bra informera[ATTACH=CONFIG]33157[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]33158[/ATTACH]Hej Per.Japp, det står i manualen att man ska ta bort den lilla flärpen Så det är gjort! Men det är lätt att missa det! Citera
FreRoth January 25, 2015 Author Report January 25, 2015 I väntan på att balanseringen skall bli färdig så blev det byta av diff. En Auburn diff sattes på samt så blev det ny utväxling till 3.25.Tur att youtube och webben existerar. Första gången detta oxå...Hoppas det blev bra. Det får våren utvisa Och så kom grejerna tillbaka från balanseringen. Dom fick värma stakarna för att kunna pressa i kolvbulten...Monteringen kunde börja...I med nya lager!Och så vevenSen blev det kolvringsmontering. Gick smärtfritt Nya lager så klart sattes i.Det var lite nervigt att "dunka i" dom i blocket.... Men det gick bra. Första kolven på plats!Och resterande.Och så kamdrivningen.Bröstkåpan eller vad den kallas...Sen var det dags att vända på motorn och sätta dit oljepumpen.En ny HV Melling pump och pickup. Onepiece FelPro packning till tråget. Fortsättning följer Citera
FreRoth February 7, 2015 Author Report February 7, 2015 Nu har jag kommit en bit till Testamonterade topparna för att bestämma längden på stötstängerna. Tillverkade mig en justerbar stötstång av en original för att kolla längden på stötstängerna.Med ett mått på 3.100" blev resultatet perfekt! Beställde Trick Flows stötstänger http://www.summitracing.com/int/parts/tfs-21408100/overview/Medans jag väntade på stötstängerna kom timing tejpen. Var tvungen att ändra sida för timing indikatorn för vattenpumpen pekar åt passagerar sidan. Och där sitter ju timing indikatorn original... Även en ny visare kom hem.På några dagar hade jag stötstängerna hemma så det var bara att fortsätta med arbetet Rullvipporna på plats och allt justerat.Dags för insuget. Korkpackning och silicone.Och så insuget. Chromade bultar användes så klart Kom på att jag hade glömt att dokumentera installationen av vattenpumpen och bränslepumpen... En fadäs med oljestickan!!! Den gick av när jag skulle pressa in den. Så det var bara att beställa en ny...Då var det daxs att fylla på härligheten med olja och inkörningstillsats och testa oljetrycket.Termostathuset med termostat på plats oxå.Oljetrycket vart bra. 4 bar kom det upp i. Och det kom fint upp ur stötstängerna Dock så läkte det lite vid sumpen Så det var bara att dränera och demontera. På med lite fläns tätning och ihop igen. Denna gången läckte det inget! Perfa!Dax för ventilkåporna. Dessa är från Cal Customs.MSD fördelaren på plats. Nu så var det dax för kompressorn. Kompressorn jag köpte är gjord för att sitta på förar sidan... My bad att jag inte tänkte på det innan....För med Paxtons egna fäste så kan man inte ha servostyrning på bilen. Vilket jag har, och inte vill ta bort...Så det var bara börja mäta, rita, mäta, rita, mäta osv för att försöka få plats med servopumpen OCH kompressorn. Efter några timmar av mätandes och ritandes stå tror jag att jag lyckades....Ett nytt fäste vid toppen, nytt kompressor fäste samt ett nytt fäste till servopumpen som sänker ner lite till samt flyttar in den åt vattenpumpen. Om mina beräkningar stämmer så borde detta fungera. Det återstår att se.....Just nu väntar jag på material för att kunna fräsa ut de nya fästena.....Och så lite bilder på bilen som efterfrågas. Citera
martin.a February 8, 2015 Report February 8, 2015 Blir riktigt fint och bilen var precis lika fin med gött stuk.. Citera
FreRoth February 16, 2015 Author Report February 16, 2015 Tackar! Tyvärr inga alubitar än...Men jag fick hem en C4 låda från -76 som ska preppas. Dock så ska jag inte ge mig på detta själv... Citera
FreRoth March 8, 2015 Author Report March 8, 2015 Ur med den gamla. Tyvärr vart motorfästerna kass så nya motorn får hänga kvar... Citera
FastMagnus March 8, 2015 Report March 8, 2015 Ur med den gamla. [ATTACH]33612[/ATTACH]Tyvärr vart motorfästerna kass så nya motorn får hänga kvar... [ATTACH]33613[/ATTACH]Haha lätt hänt; jag köpte TCP till min sitter som berget. Det blir ju en kanon maskin Citera
Tbird March 9, 2015 Report March 9, 2015 Helt klart ska du vara sugen att lägga i denna snygga och med väl valda delar. Citera
Jonasm March 9, 2015 Report March 9, 2015 Snyggt jobbat. Såg att du har samma ventilkåpor som jag. Mina rullvippor tog i ventilkåporna Citera
FreRoth March 9, 2015 Author Report March 9, 2015 Snyggt jobbat. Såg att du har samma ventilkåpor som jag. Mina rullvippor tog i ventilkåpornaTackar. Har dubbelkollat efter ha dragit runt motorn och det finns inga märken efter mina rullvippor. Märkte du att dina tog i vid körning eller när du drog runt motorn? Citera
Jonasm March 9, 2015 Report March 9, 2015 Dom tog i när ja startade motorn första gången. Så ja slängde på original och kör med dom.Men ja ska göra en distans mellan topp och kåporna Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Jonasm March 9, 2015 Report March 9, 2015 Howards tror jag att dom heter Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Jonasm March 9, 2015 Report March 9, 2015 Något i den här stilen tänkte jag Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
FreRoth March 9, 2015 Author Report March 9, 2015 Dom såg smutta ut! Mina rullvippor är ProForm... Citera
Per Berglund March 9, 2015 Report March 9, 2015 Något i den här stilen tänkte jag Skickat från min SM-G900F via TapatalkÄrligt verkar det knasigt att ens tänka på tillverka en distans. ....Känns som gå över ån efter vatten.Du bara förflyttar problemen till läckage och andra utrymmes problem. med fler detaljer som ska tätas plus att det blir fult....Tänk på att det är aluminium som har väldigt stor förmåga att förändra sin form.Gör det ordentligt istället och byt ut kåporna mot riktiga Ford Racing!Billiga, stadiga med hög kvalié.Bara ett exempel om blocket är svart så är dessa snygga...M-6582-LE302BKFinns massa andra Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.