Jump to content

Motorbygge, 351W med paxton kompressor...


FreRoth

Recommended Posts

Hej på er.

Tänkte posta lite om mitt motorbygge.

För det första så vill jag bara klargöra att det är första gången jag ger mig på att bygga en motor :o

Så ni får ha lite överseende med detta.

Som tur är så har jag en riktigt bra granne som livnär sig på renovera växellådor och bygga motorer. Så han är mitt "bollplank".

Börjar men blocket. Kom över ett o-borrat block från -72. Har stått isärplockat på sedan -91... Minst.

Fanns inte en tillstymmelse till vändkanter eller förslitningar på vev. Så det fick bli mitt objekt.

Här är det tvättat och rengjort.

post-8605-144839545892_thumb.jpg

En Paxton Novi 1200 SL hade redan inhandlats för att sättas på min original motor. Så det blev lite ändrade planer...

Det första jag tittade efter var ett par toppar till den. Hittade begagnade men nya AFR Renegade toppar som inhandlades.

http://www.airflowresearch.com/product_info.php?cPath=21_22&products_id=404

Där efter sattes en inköpslista ihop från Summit.

Det blev smidda kolvar från ICON för att få ca 8.5:1 i kompression.

http://www.summitracing.com/int/parts/uem-ic9925-std/overview/

Kolvringar blev det från Total Seal.

http://www.summitracing.com/int/parts/tsr-cr9090/overview/

Edelbrock insug.

http://www.summitracing.com/int/parts/edl-7181/overview/

Blev en kam ifrån CompCam.

http://www.summitracing.com/int/parts/cca-35-255-5/overview/

Kamdrivning.

http://www.summitracing.com/int/parts/cca-2135/overview/

Plus lite annat smått och gott ;)

Motorblocket målades svart för att vara lite originalfärgad 1965 då den ska sitta i min Fastback från 1965.

post-8605-144839546001_thumb.jpg

Efter några dagar kom beställningen från summit!

Veven, vevstakarna, kolvarna och dess roterade delarna lämnades in för balansering.

Då passade jag på att sätta i kammen och byta ventilfjädrarna i topparna då jag ska köra med hydrauliska lyftare och inte rullkam. Fjädrarna i AFR topparna är anpassade för rullkam visst.

post-8605-144839546337_thumb.jpg

Passade även på att byta flottörerna i Holley förgasaren och needle/seat för att anpassa den till trycket från kompressorn.

Även choken plockades bort för att förgasaren skall få plats i kompressorboxen.

post-8605-144839546685_thumb.jpg

To be continued...

post-8605-144839546049_thumb.jpg

post-8605-144839546126_thumb.jpg

post-8605-144839546283_thumb.jpg

post-8605-144839546533_thumb.jpg

post-8605-144839546636_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut! :P

Jag ser du köpt Comp Cam kamdrivning och den ska du kolla noggrant när du monterar på en 351W !

Vissa tar i blocket vilket jag råkat ut för 2ggr!

De borde ha fixat det vid det här laget men lika bra informera

[ATTACH=CONFIG]33157[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]33158[/ATTACH]

Hej Per.

Japp, det står i manualen att man ska ta bort den lilla flärpen :)

Så det är gjort! Men det är lätt att missa det!

Link to comment
Share on other sites

I väntan på att balanseringen skall bli färdig så blev det byta av diff.

En Auburn diff sattes på samt så blev det ny utväxling till 3.25.

post-8605-144839547413_thumb.jpg

post-8605-144839547935_thumb.jpg

Tur att youtube och webben existerar. Första gången detta oxå...

Hoppas det blev bra. Det får våren utvisa :D

Och så kom grejerna tillbaka från balanseringen.

Dom fick värma stakarna för att kunna pressa i kolvbulten...

Monteringen kunde börja...

I med nya lager!

post-8605-144839547982_thumb.jpg

Och så veven

post-8605-144839548099_thumb.jpg

Sen blev det kolvringsmontering. Gick smärtfritt ;)

Nya lager så klart sattes i.

post-8605-144839548308_thumb.jpg

Det var lite nervigt att "dunka i" dom i blocket.... Men det gick bra.

Första kolven på plats!

post-8605-144839548485_thumb.jpg

Och resterande.

post-8605-144839548633_thumb.jpg

Och så kamdrivningen.

post-8605-144839548692_thumb.jpg

Bröstkåpan eller vad den kallas...

post-8605-144839548738_thumb.jpg

Sen var det dags att vända på motorn och sätta dit oljepumpen.

En ny HV Melling pump och pickup. Onepiece FelPro packning till tråget.

post-8605-144839548919_thumb.jpg

Fortsättning följer :cool:

post-8605-14483954732_thumb.jpg

post-8605-144839547372_thumb.jpg

post-8605-144839547524_thumb.jpg

post-8605-144839547572_thumb.jpg

post-8605-144839547739_thumb.jpg

post-8605-144839548787_thumb.jpg

post-8605-144839548836_thumb.jpg

post-8605-144839548884_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag kommit en bit till :D

Testamonterade topparna för att bestämma längden på stötstängerna.

post-8605-144839550176_thumb.jpg

post-8605-144839550581_thumb.jpg

Tillverkade mig en justerbar stötstång av en original för att kolla längden på stötstängerna.

post-8605-144839550722_thumb.jpg

Med ett mått på 3.100" blev resultatet perfekt!

post-8605-144839550845_thumb.jpg

Beställde Trick Flows stötstänger http://www.summitracing.com/int/parts/tfs-21408100/overview/

Medans jag väntade på stötstängerna kom timing tejpen. Var tvungen att ändra sida för timing indikatorn för vattenpumpen pekar åt passagerar sidan. Och där sitter ju timing indikatorn original...

Även en ny visare kom hem.

post-8605-144839551684_thumb.jpg

På några dagar hade jag stötstängerna hemma så det var bara att fortsätta med arbetet :cool:

post-8605-144839551159_thumb.jpg

Rullvipporna på plats och allt justerat.

post-8605-144839551274_thumb.jpg

Dags för insuget. Korkpackning och silicone.

post-8605-144839551517_thumb.jpg

Och så insuget. Chromade bultar användes så klart :D

post-8605-14483955185_thumb.jpg

post-8605-144839552158_thumb.jpg

post-8605-144839552343_thumb.jpg

Kom på att jag hade glömt att dokumentera installationen av vattenpumpen och bränslepumpen... :(

En fadäs med oljestickan!!! Den gick av när jag skulle pressa in den.

post-8605-144839552518_thumb.jpg

Så det var bara att beställa en ny...

post-8605-14483955264_thumb.jpg

Då var det daxs att fylla på härligheten med olja och inkörningstillsats och testa oljetrycket.

Termostathuset med termostat på plats oxå.

post-8605-144839552757_thumb.jpg

Oljetrycket vart bra. 4 bar kom det upp i. Och det kom fint upp ur stötstängerna :D

Dock så läkte det lite vid sumpen :(

Så det var bara att dränera och demontera. På med lite fläns tätning och ihop igen.

Denna gången läckte det inget! Perfa!

Dax för ventilkåporna. Dessa är från Cal Customs.

post-8605-144839552968_thumb.jpg

post-8605-144839553236_thumb.jpg

MSD fördelaren på plats.

post-8605-144839553386_thumb.jpg

Nu så var det dax för kompressorn. Kompressorn jag köpte är gjord för att sitta på förar sidan... My bad att jag inte tänkte på det innan....

För med Paxtons egna fäste så kan man inte ha servostyrning på bilen. Vilket jag har, och inte vill ta bort...

Så det var bara börja mäta, rita, mäta, rita, mäta osv för att försöka få plats med servopumpen OCH kompressorn.

Efter några timmar av mätandes och ritandes stå tror jag att jag lyckades....

post-8605-144839553597_thumb.jpg

Ett nytt fäste vid toppen, nytt kompressor fäste samt ett nytt fäste till servopumpen som sänker ner lite till samt flyttar in den åt vattenpumpen. Om mina beräkningar stämmer så borde detta fungera. Det återstår att se.....

Just nu väntar jag på material för att kunna fräsa ut de nya fästena.....

Och så lite bilder på bilen som efterfrågas.

post-8605-144839553614_thumb.jpg

post-8605-144839553687_thumb.jpg

post-8605-144839553958_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Ur med den gamla.

[ATTACH]33612[/ATTACH]

Tyvärr vart motorfästerna kass så nya motorn får hänga kvar...

[ATTACH]33613[/ATTACH]

Haha lätt hänt; jag köpte TCP till min sitter som berget. Det blir ju en kanon maskin

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat. Såg att du har samma ventilkåpor som jag.

Mina rullvippor tog i ventilkåporna

Tackar.

Har dubbelkollat efter ha dragit runt motorn och det finns inga märken efter mina rullvippor.

Märkte du att dina tog i vid körning eller när du drog runt motorn?

Link to comment
Share on other sites

Dom tog i när ja startade motorn första gången. Så ja slängde på original och kör med dom.

Men ja ska göra en distans mellan topp och kåporna

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

1da98efe2ef0ef45024bdfd4518cac8f.jpg

Något i den här stilen tänkte jag

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Ärligt verkar det knasigt att ens tänka på tillverka en distans. ....Känns som gå över ån efter vatten.

Du bara förflyttar problemen till läckage och andra utrymmes problem. med fler detaljer som ska tätas plus att det blir fult....Tänk på att det är aluminium som har väldigt stor förmåga att förändra sin form.

Gör det ordentligt istället och byt ut kåporna mot riktiga Ford Racing!

Billiga, stadiga med hög kvalié.

Bara ett exempel om blocket är svart så är dessa snygga...M-6582-LE302BK

Finns massa andra

post-2532-144839568788_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...