Jump to content

Bakre Länkarm


PutteMustang

Recommended Posts

Hej,

Jag ska byta fjädrar på min Mustang -01 och har börjat bak.

För att få loss fjädern behöver man ta loss det bakre fästet för länkarmen.

Det sitter en skruv med mutter som ska tas bort, problemet är att jag inte får ur skruven.

Jag har fått ut den ca 20mm. men sen verkar den ha fastnat i gummibussningen som sitter

i länkarmen. jag har avlastat med två domkrafter, en under dämparen och en som jag lyfter

länkarmen med. Men det hjälper inte, den verkar sitta lite snett och går varken att få tillbaks eller ur.

Jag har försökt slå ur den och även försökt vrida ur den men det går inte. Nån som har tips på vad jag ska göra.

Mvh Patrik

Link to comment
Share on other sites

Tack! Jag gjorde så på andra sidan, fick dock använda fjäderspännare för att få ut fjädern

men det gick mycket bättre. Fick ut skruveländet tillslut på första sidan men fick sen problem

att linjera hålen men det löste sig. Ska jag göra detta igen blir det på det sätt du föreslog.

Nu ska jag starta med framfjädrarna, får se vilka överraskningar som väntar.

Link to comment
Share on other sites

För framfjädrarna:

Fjäderspännare typ Biltema 191555 fungerar utmärkt. kolla bara så att den stämmer med diametern på er fjäder, Biltema verkar ha ett par olika. Spännskruven sticker ni upp genom hålet i undre bärarmen. Se till att "få så mycket fjäder" med som möjligt. Fungerar tom med preloaded Dragsprings som är längre än original. Brukar dock säkra fjädern med spännband för säkerhets skull...

Link to comment
Share on other sites

Finns olika sätt att göra.

Fjäderspännare behövs för alla sätten.

1. Lossa/ ta bort nedre kulbulten.

Kräver att Krängningshämmar lossad från bärarm.

För att komma åt kulbulten kan även bromsok, bromsskiva behöva tas bort.

Ev. blir det lättare om yttre styrleds p-ände tas bort.

2. Lossa/ta bort nedre infästning av stötdämpare.

Kräver Krängningshämmar lossad från bärarm, borttagning av bromsok och yttre styrleds p-ände.

3. Lossa/ ta bort inre bultarna till länkarmen.

Kräver Krängningshämmar lossad från bärarm.

Bör ta bort bromsok (kan bli problem med bromsslang.

Jag brukar göra enligt alternativ 1 eller 2, beroende vad jag för övrigt håller på att göra med framvagnen.

Har provat alternativ 3. Var lättare att få bort fjädern, men kunde inte få länkarmen att komma i position så att jag kunde dit länkarmsbultarna.

Link to comment
Share on other sites

Tack, jag tror att jag kör på något liknande alt.2 Jag ska dessutom sätta dit caster/ camber plattor

så jag får ta ned dämparen där uppe också.

Tack /Patrik

Jag släppte också dämparen uppe. Ju mer du tar undan ju lättare blir det att få i fjädern. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...