PutteMustang January 24, 2015 Report January 24, 2015 Hej,Jag ska byta fjädrar på min Mustang -01 och har börjat bak.För att få loss fjädern behöver man ta loss det bakre fästet för länkarmen.Det sitter en skruv med mutter som ska tas bort, problemet är att jag inte får ur skruven.Jag har fått ut den ca 20mm. men sen verkar den ha fastnat i gummibussningen som sitteri länkarmen. jag har avlastat med två domkrafter, en under dämparen och en som jag lyfterlänkarmen med. Men det hjälper inte, den verkar sitta lite snett och går varken att få tillbaks eller ur.Jag har försökt slå ur den och även försökt vrida ur den men det går inte. Nån som har tips på vad jag ska göra.Mvh Patrik Citera
Tbird January 25, 2015 Report January 25, 2015 Om du tar bort övre eller undre fästet för stötdämparen så kommer hela bakaxeln ner.Finns då ingen anledning att ta bort länkarmen. Citera
PutteMustang January 25, 2015 Author Report January 25, 2015 Tack! Jag gjorde så på andra sidan, fick dock använda fjäderspännare för att få ut fjädernmen det gick mycket bättre. Fick ut skruveländet tillslut på första sidan men fick sen problematt linjera hålen men det löste sig. Ska jag göra detta igen blir det på det sätt du föreslog.Nu ska jag starta med framfjädrarna, får se vilka överraskningar som väntar. Citera
Tbird January 25, 2015 Report January 25, 2015 De är inte roliga...Har ännu inte hittat en fjäderspännare som går att köpa som är bättre än mitt hem tillverkade. Citera
PutteMustang January 28, 2015 Author Report January 28, 2015 Ok, några tips på vägen när det gäller framfjädrarna? tyckte inte att det verkade så krångligtmen jag har ju inte börjat än! Citera
87gt50 January 28, 2015 Report January 28, 2015 För framfjädrarna:Fjäderspännare typ Biltema 191555 fungerar utmärkt. kolla bara så att den stämmer med diametern på er fjäder, Biltema verkar ha ett par olika. Spännskruven sticker ni upp genom hålet i undre bärarmen. Se till att "få så mycket fjäder" med som möjligt. Fungerar tom med preloaded Dragsprings som är längre än original. Brukar dock säkra fjädern med spännband för säkerhets skull... Citera
PutteMustang January 29, 2015 Author Report January 29, 2015 Ok, men jag antar att du demonterar dämpare styrstag och allt annat så att du får ner länkarmen först eller? Citera
Tbird January 29, 2015 Report January 29, 2015 Finns olika sätt att göra.Fjäderspännare behövs för alla sätten.1. Lossa/ ta bort nedre kulbulten.Kräver att Krängningshämmar lossad från bärarm.För att komma åt kulbulten kan även bromsok, bromsskiva behöva tas bort.Ev. blir det lättare om yttre styrleds p-ände tas bort.2. Lossa/ta bort nedre infästning av stötdämpare.Kräver Krängningshämmar lossad från bärarm, borttagning av bromsok och yttre styrleds p-ände.3. Lossa/ ta bort inre bultarna till länkarmen.Kräver Krängningshämmar lossad från bärarm.Bör ta bort bromsok (kan bli problem med bromsslang.Jag brukar göra enligt alternativ 1 eller 2, beroende vad jag för övrigt håller på att göra med framvagnen.Har provat alternativ 3. Var lättare att få bort fjädern, men kunde inte få länkarmen att komma i position så att jag kunde dit länkarmsbultarna. Citera
PutteMustang January 29, 2015 Author Report January 29, 2015 Tack, jag tror att jag kör på något liknande alt.2 Jag ska dessutom sätta dit caster/ camber plattorså jag får ta ned dämparen där uppe också.Tack /Patrik Citera
87gt50 February 1, 2015 Report February 1, 2015 Tack, jag tror att jag kör på något liknande alt.2 Jag ska dessutom sätta dit caster/ camber plattorså jag får ta ned dämparen där uppe också.Tack /PatrikJag släppte också dämparen uppe. Ju mer du tar undan ju lättare blir det att få i fjädern. Lycka till! Citera
Recommended Posts