Fastninja January 31, 2015 Report Share January 31, 2015 Tjena,Min cougar av 69 års modell kan av någon anledning inte knipa åt bromsarna tillräckligt hårt för att låsa hjulen. "Normala" planerade inbromsningar är inga problem men någon akutinbromsning är bara att glömma. Just nu anammar jag tresekundersregeln stenhårt I övrigt så känns bromsarna OK i pedalen. Då Cougarn är en kusin till mustangen av samma årsmodell så hoppas jag någon kan ge lite svar. Bilen är utrustad med bromsservo och skivor fram från fabrik. Jag har en ny huvudbromscylinder på väg hem. Kan det vara boostern som är problemet? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund January 31, 2015 Report Share January 31, 2015 Kan mycket väl vara boostern. Har du trimkam kan du få samma problem.Mvh Per Berglund Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastninja January 31, 2015 Author Report Share January 31, 2015 Kan mycket väl vara boostern. Har du trimkam kan du få samma problem.Mvh Per BerglundAj då. Det lär kosta mer än huvudbromscylindern. Då är det bara att börja leta efter en begagnad booster. Tack för svar Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Johansson February 1, 2015 Report Share February 1, 2015 Kanske en dum fråga men har du luftat systemet ordentligt? Läckage i vacumslangen in i boostern? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastninja February 1, 2015 Author Report Share February 1, 2015 Kanske en dum fråga men har du luftat systemet ordentligt? Läckage i vacumslangen in i boostern?Fullt berättigad fråga Nej, bilen står hos min mekaniker just nu och han har inte hunnit att djupa problemet än. Det vi dock såg ganska omgående är att vakuumslangen inte verkar innehålla något vakuum. Så läckage är fullt möjligt. Vet inte om boostern kan vara upphov till det? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Johansson February 1, 2015 Report Share February 1, 2015 Du kan testa boostern om du har en vakumpump, anslut denna direkt till boostern och pumpa "ner" tryck. Se om det går eller om den läcker internt. Membranet inuti ger med sig efter många år, vissa modeller kan man ta isär och byta andra är det svårare på. Är motorn duktigt trimmad, som nämnts ovan så har väldigt vassa kammar ingen möjlighet att producera vacum men då borde den vara väldigt vass och knappt gå på tomgång. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastninja February 1, 2015 Author Report Share February 1, 2015 Tack för tipset. Jag ska föra det vidare. Hoppas dock att man redan har koll på denna typen av felsökning om man är professionell mekaniker Att motorn skulle vara så trimmad att det ger upphov till detta problemet tror jag inte. Motorn är pigg men är inte på något sätt ojämn i gången vid låga varv. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.